ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین دستور خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه را صادر کرد

رئیس جمهور روسیه به طور غیرمنتظره‌ای به بندر لاذقیه رفت. پوتین اعلام کرد که روسیه پایگاه هوایی حمیمیم و پایگاه دریایی طرطوس را حفط می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دوشنبه ۱۰ دسامبر در پایگاه حمیمیم در لاذقیه با بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه دیدار کرد. پوتین در سفرش به لاذقیه دستور خروج نیروهای روسیه از سوریه را رسماً صادر کرد. رئیس جمهور روسیه اعلام کرد روسیه و سوریه بعد از دو سال که از عملیات نظامی مشترکشان می‌گذرد به هدفشان که نابودی گروه دولت اسلامی (داعش) بوده، دست یافته‌اند.

دوشنبه ۱۱ دسامبر: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در راه حمیمیم

رئیس جمهور روسیه در سفر اعلام نشده‌اش به لاذقیه رسماً پیروزی بر داعش را اعلام کرد و دستور داد که نیروهای این کشور از خاک سوریه خارج شوند.

پایگاه حمیمیم در بندر لاذقیه محل استقرار نیروهای روسیه در سوریه است. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع و سرگئی سورووکین، فرمانده نیروهای روسیه در سوریه از پوتین در پایگاه حمیمیم استقبال کردند.

پوتین پس از گفت‌وگو با همتای سوری خود، در جمع نیروهای روسی در پایگاه حمیمیم گفت:

«به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور داده‌ام تا مقدمات خروج بخش عمده نیروهای ما در سوریه را فراهم کند و این نیروها را به پایگاه‌های اصلی‌شان بازگرداند. وظیفه مبارزه با گروه‌های تبهکار را نیروهای مسلح به عهده داشتند و با موفقیت درخشانی هم از عهده انجام این وظیفه برآمدند. اگر تروریست‌ها بخواهند صلح در سوریه را بشکنند، روسیه آماده وارد کردن ضربه دیگری به آنهاست.»

رئیس جمهور روسیه که به زبان روسی سخن می‌گفت، به نظامیان این کشور که در پایگاه حمیمیم مستقرند، در پایان سخنانش گفت:

«به شما تبریک می‌گویم!»

روسیه در سال ۲۰۱۵ در بزرگ‌ترین عملیات نظامی بعد از جنگ افغانستان، با جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی سوریه مواضع گروه دولت اسلامی (داعش) را بمباران کرد و در تضعیف این گروه نقش مهمی ایفا کرد. مرداد سال گذشته، برای نخستین بار در تاریخ ایران، با مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران، جت‌های سوخو-۳۴ نیروی هوایی روسیه، پس از برخاستن از پایگاه همدان، حملاتی هوایی علیه اهداف گروه دولت اسلامی (داعش) در دیرالزور انجام دادند.

آمریکا در اعتراض به این عملیات گفته بود روسیه بر خلاف ادعایش بیشتر مخالفان غیراسلام‌گرای دولت بشار اسد را هدف می‌گیرد.

روسیه در سوریه دو پایگاه هوایی حمیمیم و پایگاه دریایی طرطوس را حفظ می‌کند. پوتین درباره آینده این دو پایگاه نظامی گفت:

«طبق توافقنامه‌های بین‌المللی مرکز حمیمیم برای تحقق آشتی بین سوری‌ها به کار خود ادامه می‌دهد و دو پایگاه ما در طرطوس و حمیمیم تاسیس شده و به طور دائمی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نیروهای ما در پایگاه دریایی طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم حضور خواهند داشت.»

نخستین بار روز چهارشنبه ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه خودروهای نظامی، مراکز ارتباطی و انبارهای اسلحه، مهمات و سوخت متعلق به داعش را اطراف حمص بمباران کردند. این حمله سرآغاز حضور رسمی نیروهای نظامی روسیه در سوریه بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آراز اورمو

    نه روسیه نه آمریکا هيج کدام نه به فکر حقوق بشر هستند نه به فکر آزادی ملل ،آنچه در این میان وجود دارد چیزی هست به نام #منافع و #اجبار، و بیچاره جهان سومی ها در این میان مثل توپ فوتبال پا به پا میشوند،