ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سومین روز اعتصاب نیشکر هفت‌تپه: کارگران خواستار برکناری مدیر کارخانه شدند

معترضان امروز علاوه بر پرداخت دستمزدهای عقب افتاده، خواهان استعفای مدیر کارخانه، بازپس‌گیری کارخانه از بخش خصوصی و آزادی فعالیت سندیکای نیشکر هفت‌تپه شدند.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه که از روز شنبه ۱۸ آذر آغاز شده، امروز دوشنبه ۲۰ آذر نیز ادامه یافت. خانواده‌های کارگران از روز یکشنبه به اعتصاب پیوسته‌اند و کارمندان، بازنشسته‌ها و نی‌برها نیز امروز به کارگران رسمی و روزمزد و کارگران کشاورزی کارخانه پیوسته‌اند.

معترضان امروز علاوه بر پرداخت دستمزدهای عقب افتاده، خواهان استعفای مدیر کارخانه، بازپس‌گیری کارخانه از بخش خصوصی و آزادی فعالیت سندیکای نیشکر هفت‌تپه شدند و اعلام کردند تا رسیدن به خواسته هاشان، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

کارگران نیشکر هفت تپه در سومین روز اعتصاب

امروز اعتصاب در حالی گسترش یافت که مدیریت کارخانه که روز یکشنبه بعدازظهر وعده داده بود حقوق مرداد همه کارگران را پرداخت کند، به وعده خود عمل نکرد.

یکی از کارگران اعتصابی به خبرنگاران رسانه های داخلی گفته است: «هفته‌های گذشته مدیران شرکت وعده پرداخت حقوق کارگران را دادند اما تا این لحظه خبری از پرداخت حقوق نیست.»

کارگران نیشکر هفت‌تپه از مرداد ماه تاکنون به معوق ماندن ماه‌ها دستمزد معترضند. هر بار در پی اعتراضات کارگران بخشی از مطالبات گروه‌هایی از کارگران پرداخت شده اما همه کارگران هم‌اکنون با ماه‌ها تعویق دستمزد مواجهند.

در فیلمی که امروز دوشنبه از سومین روز اعتصاب کارگران در رسانه‌های اجتماعی قرار داده شده است یک زن شرکت کننده در اعتصاب می‌گوید: «ما پنج ماه است حقوق نگرفته‌ایم و پیمانی‌ها و روزمزدها مطالباتشان بیشتر است.»

[video width="360" height="640" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2017/12/فیلم-سومین-روز-اعتصاب-سخنرانی-یک-کارگر-1.mp4"][/video]

او در توضیح مطالبات کارگران می گوید تا امروز خواست کارگران پرداخت دستمزد بوده و اکنون استعفای سیامک افشار، مدیر کارخانه و بازگرداندن نیشکر هفت‌تپه به دولت به مطالبات کارگران اضافه شده است.

کارگران در این اجتماع همچنین «به خبرچین‌ها هشدار دادند» و از رسانه‌هایی که مطالبات کارگران را منعکس نمی کنند و از مدیریت کارخانه حمایت می‌کنند، انتقاد کردند.

گفتنی است روز یکشنبه کارگران در پایان روز به دفتر کانال تلگرامی «صدای کرخه» مراجعه و خواستار انعکاس مطالبات و اعتراضات خود شده بودند اما مدیر صدای کرخه از این عمل سرباز زده بود.

در تجمع امروز، کارگران علیه مدیر این کانال تلگرامی شعار دادند.

آن‌ها به مدیران و نمایندگان هفت‌تپه نیز هشدار دادند و فریاد «افشار حیا کن/ هفت‌تپه رو رها کن» سر دادند.

خواست دیگر مطرح شده در این فیلم آزادی فعالیت سندیکای کارگری هفت‌تپه بود.

روز شنبه ۱۸ آذر، کارگران نیشکر هفت‌تپه گزارشی در تلگرام منتشر کردند که طبق آن کارگران اعتصابی روز یکشنبه خشمگین از بدعهدی‌های کارفرما شیشه‌ها و درهای ورودی سالن مدیریت را شکسته‌اند. همچنین اعضای هیات مدیره و سیامک افشار، مدیر کارخانه، از ترس کارگران خود را در قسمت‌های مختلف کارخانه مخفی کرده اند.

مدیر کارخانه از ترس حاضر به خروج از دفتر خود نشده و سرانجام با وساطت یکی از شیوخ محل و پس از ساعت‌ها حبس خود در دفتر و بعد از آنکه کارگران محل کار را ترک کرده اند، در میان ماموران امنیتی از دفتر خود خارج شده است.

روز یکشنبه خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گزارش داده بود کارگران که خانواده‌های خود را نیز همراه داشتند پس از تعهد مسئولان کارخانه به پرداخت مطالبات کارگران به تجمع خود خاتمه داده‌اند.

این وعده اما عملی نشد: کارفرما برای ایجاد شکاف در میان اعتصابیون دستمزد مرداد ماه گروه‌هایی از کارگران را پرداخت کرد اما به حساب سایر کارگران پول واریز نشد.

از مرداد تاکنون که اعتصاب چند روزه کارگران نیشکر هفت‌تپه با سرکوب پایان یافت، گزارشات متعددی از تاثیر تعویق دستمزدها بر زندگی کارگران منتشر شده است.

طبق این گزارشات برخی کارگران امسال نتوانسته‌اند فرزندان خود را مدرسه بفرستند. نپرداختن کرایه خانه و وام بانک‌ها، کارگران را با مشکلاتی مواجه کرده و مشکلات معیشتی حادی برای کارگران ایجاد شده است. گزارشات حاکی است برخی کارگران حتی توان خرید نان‌ خالی برای خانواده‌های خود ندارند و نان را نیز نسیه می‌خرند.

نیشکر هفت‌تپه واقع در نزدیکی شوش، سال ۱۳۹۴ با بیش از شش هزار کارگر به بخش خصوصی واگذار شد. از آن زمان بخش قابل توجهی از کارگران اخراج شده‌اند و تعویق دستمزدها به امری عادی در این مجتمع تبدیل شده است.

کارگران در تجمعات خود به تشدید کنترل امنیتی در کارخانه از جمله نصب دوربین‌ها و استقرار نیروی انتظامی در درون کارخانه نیز اعتراض کرده‌اند.

هفته گذشته اتحادیه بین المللی کارگران صنایع غذایی (IUF) کمپینی در حمایت از کارگران نیشکر هفت تپه به راه انداخت و از اعضای خود خواست در اعتراض به مقامات حکومت ایران نسبت به تعویق دستمزد کارگران نیشکر هفت‌تپه و برخورد امنیتی با فعالان کارگری این کارخانه، نامه اعتراضی امضا کنند و خواستار رسیدگی به اوضاع آنها شوند.

درباره اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.