ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین در مصر: فلسطین و اسرائیل هر چه سریع‌تر گفت‌وگوهای مستقیم را آغاز کنند

رئیس جمهور روسیه پس از دیدار از سوریه به مصر رفت تا هم درباره بحران اسرائیل و فلسطین با عبدالفتاح سیسی گفت‌وگو کند و هم قرارداد ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای را با مصر ببندد.

ولادیمیر پوتین پس از آن‌که با بشار اسد در سوریه دیدار کرد مستقیماً به قاهره رفت. او با عبدالفتاح سیسی درباره بحران فلسطین و اسرائیل گفت‌وگو کرد و قرارداد نهایی ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای را با مصر بست.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر (راست) و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در قاهره دیدار کردند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه ۱۱ دسامبر ۲۰ آذر پس از دیدار کوتاهی از سوریه و ملاقات با بشار اسد وارد قاهره شد.

پوتین در دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر، فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را به مذاکرات دو جانبه به‌ویژه در مورد وضعیت بیت‌المقدس (اورشلیم) که واشنگتن آن را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخته، فراخوانده است.

بر اساس این گزارش که ترجمه همزمان آن از تلویزیون مصر پخش شد، رئیس جمهوری روسیه خواهان «از سرگیری فوری مذاکرات مستقیم اسرائیل و فلسطین در مورد تمام مسائل مورد اختلاف، از جمله وضعیت بیت‌المقدس (اورشلیم)» شده است.

تصمیم بحث‌برانگیز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در روز چهارشنبه گذشته مبنی بر به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل، از سوی جامعه جهانی، به‌ویژه جهان عرب، جایی که اعتراضات فراوانی را به همراه داشته، مورد انتقاد قرار گرفته است.

از روز چهارشنبه در مناطق فلسطینی درگیری‌های متعددی با مأموران امنیتی اسرائیل رخ داده است که در جریان آن چهار فلسطینی کشته و بیش از یک‌هزار نفر زخمی شده‌اند.

قرارداد ساخت نیروگاه‌های اتمی در مصر

همزمان، قاهره و مسکو روز دوشنبه قرارداد نهایی ساخت نخستین نیروگاه اتمی مصر در شمال این کشور را امضا کردند.

این قرارداد که با حضور دو رئیس جمهوری امضا شد ادامه توافق‌نامه‌ای است که دو کشور در ماه نوامبر ۲۰۱۵ برای ساخت چهار راکتور اتمی در منطقه ضبعه به آن رسیدند. هر کدام از این نیروگاه‌ها قرار است یک‌هزار و ۲۰۰ مگابایت برق تولید کند.

قرارداد نهایی توسط محمد شاکر، وزیر نیرو مصر و آلکسی لیخاچف، رئیس شرکت بزرگ اتمی «روس‌اتم» امضا شد.

به‌گفته رسانه‌های مصر، این پروژه حدود ۳۰ میلیارد دلار (۲۵ میلیارد یورو) هزینه در بر خواهد داشت. مسکو برای تأمین مالی آن به دولت مصر وام پرداخت خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین در این‌باره گفت: «در حین عملی ساختن این پروژه، مصر نه تنها نیروگاه اتمی به‌دست خواهد آورد بلکه به فن‌آوری مدرن و مطمئن دسترسی خواهد یافت.»

در آغاز دهه ۱۹۸۰، در دوران حکومت حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر، این کشور در نظر داشت یک نیروگاه هسته‌ای در ضبعه بسازد اما این طرح با فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ معلق ماند.

«ایجاد بزرگ‌ترین مرکز تولید کالاهای روسی به بازارهای خاورمیانه»

از سوی دیگر دو رهبر سیاسی درباره یک موضوع مشترک دیگر نیز گفت‌وگو کردند: ایجاد یک «منطقه صنعتی روس» در مصر.

پوتین در این‌باره گفت: «این بزرگ‌ترین مرکز تولید و صادرات کالاهای روسی به بازارهای خاورمیانه و آفریقا خواهد بود. ما انتظار داریم حجم کل سرمایه‌گذاری حدود ۷ میلیارد دلار (۶ میلیارد یورو) باشد.»

رئیس جمهوری روسیه همچنین به امکان بازگرداندن گردشگران روس به مصر اشاره کرد.

روابط دو کشور در اکتبر سال ۲۰۱۵ در جریان انفجار هواپیمای مسافربری روسیه پس از پرواز از مصر و کشته شدن ۲۲۴ نفر متوقف شد. مسئولیت انفجار این هواپیما را گروه «دولت اسلامی» (داعش) برعهده گرفت.

در پی این رویداد روسیه تمام پروازهای خود به مصر را به حالت تعلیق در آورد، اقدامی که همچنان پابرجاست و به صنعت گردشگری مصر آسیب می‌رساند.

روز دوشنبه پوتین گفت روسیه آماده است تا «پروازهای مستقیم از مسکو به قاهره در آینده نزدیک از سر گرفته شوند.»

آخرین سفر پوتین به مصر به فوریه سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد. رئیس جمهوری روسیه در روز دوشنبه به ترکیه نیز سفر می‌کند و در آن‌جا با رجب طیب اردوغان، همتای خود به گفت‌وگو می‌نشیند.

پوتین صبح دوشنبه در پایگاه حمیمیم در لاذقیه با بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه دیدار کرد. او در این سفر دستور خروج نیروهای روسیه از سوریه را رسماً صادر کرد اما گفت نیروهای روسی در پایگاه دریایی طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم حضور خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.