ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه بریتانیا: در سفر به ایران آزار کارکنان بی بی سی فارسی را هم مطرح کردم

نه تنها درباره فشارهای جمهوری اسلامی به روزنامه‌نگاران بی بی سی فارسی شکایتی به سازمان ملل تسلیم شده، بلکه وزیر خارجه بریتانیا نیز این موضوع را با همتای ایرانی‌اش در میان گذاشته.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید در سفرش به تهران مسأله آزار کارکنان بی بی سی فارسی و خانواده‌هایشان را با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در میان گذاشته است.

بی بی سی فارسی

هفته گذشته ۵ دسامبر به دعوت اتحادیه سراسری روزنامه‌نگاران بریتانیا و وکلای بی‌بی‌سی فارسی موضوع اذیت و آزار کارکنان بی بی سی و خانواده‌های آنان در پارلمان بریتانیا به بحث گذاشته شد. در این نشست عده‌ای از نمایندگان مجلس عوام و تنی چند از اعضای مجلس اعیان بریتانیا حضور داشتند. بی بی سی فارسی به دلیل اذیت و آزار کارکنان و خانواده‌هایشان توسط جمهوری اسلامی به سازمان ملل هم شکایت برده است. این شکایت با قید فوریت به دیوید کی، گزارشگر ویژه حمایت و ترویج حق آزادی بیان و عقیده و همین طور عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران تسلیم شده است.

قوه قضائیه علیه ۱۵۲ نفر از کارکنان بی بی سی فارسی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» کیفرخواست صادر کرده و بر اساس حکم دادگاهی در ایران دارایی‌های این گروه از کارکنان بی بی سی فارسی مسدود و آن‌ها از ارث هم محروم شده‌اند. بی بی سی فارسی در شکایتی که تسلیم سازمان ملل کرده می‌گوید جمهوری اسلامی با چنین اقداماتی کارکنان ایرانی‌اش را از «حقوق اولیه انسانی» محروم کرده است.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا شنبه گذشته به تهران سفر کرد. رسانه‌های بریتانیایی گزارش داده بودند که پرداخت ۴۵۰ میلیون پوند بدهی بریتانیا به ایران بابت معامله لغوشده تحویل ۱۳۱۵ تانک چیفتن پس از انقلاب ۱۳۵۷ به ازای آزادی نازنین زاغری، روزنامه‌نگار دو تابعیتی در دستور کار سفر جانسون به ایران قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون دوشنبه ۱۱ دسامبر گفته است سفر به تهران «به زحمتش می‌ارزید» و با این حال به گفته او «هنوز خیلی زود است که [به آزادی زاغری] امیدوار باشیم.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که دولت ایران قصد دارد موضوع آزادی نازنین زاغری را به دلایل «انسان‌دوستانه» با قوه قضائیه در میان بگذارد.

نازنین زاغری-راتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی که با بخش خیریه و آموزش بنیاد رویترز همکاری می‌کرد در سفرش به ایران بازداشت و به پنج سال زندان محکوم کرد. جرم او اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.