ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سابق بانک مرکزی در رابطه با پرونده رضا ضراب: چند صد تن طلا در خزانه داشتیم

رییس سابق بانک مرکزی می‌گوید حکومت به افرادی مانند بابک زنجانی و رضا ضراب نیاز داشته. در آن زمان خزانه کشور چند صد تن طلا داشته و بانک مرکزی آماده آغاز جنگ بوده است.

محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی در دولت احمدی‌نژاد، صحت شهادت رضا ضراب، تاجر طلای ایرانی-تبار را که گفته با بهمنی و احمدی‌نژاد در جریان دور زدن تحریم‌های بانکی دیدار کرده، تکذیب کرد اما گفت که حکومت در شرایط تحریم به افرادی مانند بابک زنجانی و رضا ضراب نیاز داشته است. به گفته بهمنی در زمان ریاست او، خزانه کشور چند صد تن طلا داشته و بانک مرکزی آماده آغاز جنگ بوده است. ضراب در یک برنامه پیچیده نفت در برابر طلا، درآمدهای نفتی ایران در ترکیه را به طلا تبدیل می‌کرده در دسترس ایران قرار داده است.

محمود بهمنی، رئیس سابق بانک مرکزی و محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری سابق

محمود بهمنی  روز ۲۰ آذر در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره ادعای رضا ضراب مبنی بر برگزاری جلسه مشترک با رئیس‌جمهوری وقت، محمود احمدی‌نژاد و خودش گفت: «چنین چیزی صحت ندارد. فکر نکنم آقای احمدی‌نژاد نیز ملاقاتی داشته است.»

رئیس سابق بانک مرکزی در ادامه در واکنش به مطرح شدن این موضوع که فایل صوتی این جلسه را ضراب دارد گفت: «اصلاً با رضا ضراب جلسه‌ای نداشتم. با فرض برگزاری چنین جلسه‌ای، رییس‌کل بانک مرکزی در تمام دنیا می‌تواند با همه جلسه بگذارد.»

ضراب در جریان رسیدگی به پرونده دور زدن تحریم‌های بانکی ایران توسط بانک‌های ترکیه و به‌ویژه یکی از کارکنان «هالک بانک» به دادگاهی در نیویورک گفت که با رئیس بانک مرکزی، رئیس حراست بانک مرکزی و شخص رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرده است.

بهمنی در واکنش به این اتهام‌ها در مورد پر کردن جیب کسانی مانند رضا ضراب و بابک زنجانی که از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سود می‌بردند از عملکرد هفت ساله‌اش در ریاست بانک مرکزی در زمان دولت احمدی‌نژاد دفاع کرد. او گفت که هرچه کرده است برای مدیریت شرایط تحریم‌های اقتصادی و با تأیید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بوده است: «در زمان ریاست هفت ساله بنده در بانک مرکزی توانستم بدترین تحریم‌ها را مدیریت کنم. حالا یکسری آدم پیدا شده‌اند که می‌گویند چرا مدیریت کردی، انگار آنها نمی‌دانند که این تأکید مقام معظم رهبری بوده است.»

بهمنی: آماده جنگ بودیم، چند صد تن طلا در خزانه داشتیم

رئیس سابق بانک مرکزی در مورد مدیریت تحریم‌ها در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد گفت که حکومت خود را برای شرایط جنگ آماده کرده بود: «ما پیش‌بینی کرده بودیم که اگر وارد جنگ شدیم بتوانیم هفت هشت سال مردم را اداره کنیم. چند صد تن طلا در خزانه و بالای ۱۰۶ میلیارد دلار پول داشتیم».

محمود بهمنی در مورد چگونگی واردات طلا به کشور توضیح نداد و گفت: «حال اینکه چطور توانستیم آن را وارد کشور کنیم بماند. بنده نام این کار را مدیریت بحران و تحریم می‌گذارم. ممکن است کسی به آن نام دور زدن تحریم‌ها را بگذارد.»

ضراب در روز نخست شهادتش گفته بود که در فاصله سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۳ با حمایت بانک مرکزی، بانک ملت و بانک سرمایه و چهار بانک در ترکیه، درآمدهای نفتی ایران در ترکیه را به حساب‌های شرکت‌های صوری منتقل می‌کرده، با این پول طلا می‌خریده، طلا را به امارات متحده عربی منتقل می‌کرده، در امارات طلا را می‌فروخته و ارز حاصل از فروش طلا را از طریق صرافی‌ها در دسترس بانک‌ها یا شرکای تجاری ایران قرار می‌داده است.

رئیس سابق بانک مرکزی توضیح می‌دهد که این ذخیره طلا و ارز برای خرید دارو، گندم و سایر مواد ضروری بوده است.

حمایت بانک مرکزی از «کاسبان تحریم‌ها»

رئیس سابق بانک مرکزی برای تبرئه خودش در پرونده دور زدن تحریم‌های هسته‌ای با کمک بانک‌های ترکیه‌ای به نامه‌ای به تاریخ تیرماه سال ۹۱ اشاره کرد که بنا به آن او از انتقال ارز از حساب بانک مرکزی به‌حساب «شرکت بازرگانی نفت ایران» در «هالک بانک» ترکیه جلوگیری کرده است.

در این نامه «ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برای مقابله با تحریم» از بانک مرکزی خواسته است که به‌حساب شرکت «نیکو» (مخفف NICO، شرکت بازرگانی نفت ایران یا Naftiran Intertrade Company) در هالک بانک ترکیه پول واریز کند.

در واکنش به این نامه بهمنی – به گفته خودش – این‌گونه عمل می‌کند: «من با خط خودم در این نامه آن‌هم در داخل پرانتز نوشتم اگر می‌خواهید چنین مبلغی را به این شرکت پرداخت کنید از محل وزارت نفت بدهید.»

«ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برای مقابله با تحریم» در دولت محمود احمدی‌نژاد ایجاد شد و سپس در اسفند ۱۳۹۴، اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کنونی ایران اعلام کرد که این ستاد را منحل و تمام مصوبات آن را لغو می‌کنند.

این نامه و امضای بهمنی پای آن موجب شده که دستگاه قضایی بهمنی را به عنوان شاهد به دادگاه بانک زنجانی احضار کند.

بهمنی در رابطه با این پرسش که یا ثروتمند شدن افرادی مانند بابک زنجانی که «کاسبان» شرایط تحریم‌های اقتصادی بودند، نتیجه مدیریت او بوده است یا نه گفت: «آقای زنجانی با ما کاری نداشت. طرف حساب او وزارت نفت بود. طبیعتاً باید نفت را کسی می‌خرید که آقای زنجانی برای ما می‌فروخت.»

او در ادامه به نیاز جمهوری اسلامی به آدم‌هایی مانند بابک زنجانی اشاره می‌کند: «قطعاً اگر الآن نیز نفت را تحریم کنند باید شرایطی برای فروش آن بیندیشم. طبیعتاً در چنین وضعیتی موضوعاتی همچون بابک زنجانی پیش می‌آید.»

بابک زنجانی به اتهام پرداخت نکردن بدهی هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی خود به وزارت نفت، دی‌ماه سال ۱۳۹۲ بازداشت شد. او در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که ایران تحریم اقتصادی شده بود، شبکه‌ای از شرکت‌ها ایجاد کرد و با فروش نفت ایران درآمد هنگفتی به‌دست آورد.

در همین زمینه:

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.