ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان تبلیغات اسلامی مداحان را طبقه‌بندی می‌کند

سازمان تبلیغات اسلامی برای نظارت بر مداحان و آموزش آنان، سامانه‌ای به راه انداخته. اما مداحان به سادگی به این نظارت تن نمی‌دهند.

سازمان تبلیغات اسلامی قصد دارد مداحان را طبقه‌بندی کند. در اولین گام سامانه‌ای برای این کار به راه انداخته و ضوابطی هم برای ثبت‌نام مداحان و هیأت‌های مذهبی تعیین کرده است. اما مداحان به سادگی به این نظارت تن نمی‌‌دهند. فقط ۳۰  درصد از آن‌ها  ثبت نام کرده‌اند.

هئیت‌های عزاداری ۲ هزار میلیارد تومان برای «نذری» هزینه می‌کنند (عکس: آرشیو)

بر اساس آماری که سازمان تبلیغات اسلامی به دست داده در مجموع ۹۰ هزار هیأت مذهبی در ایران وجود دارد که از این میان ۳۰ هزار هیأت در سامانه اطلاعات شبکه تبلیغی به نام «طوبی» که برای طبقه‌بندی آنان ایجاد شده ثبت‌نام کرده‌اند.

رضا معممی مقدم، معاون تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی درباره ضوابط ثبت نام  مداحان و نشان‌هایی که به آن‌ها اعطا می‌شود به خبرگزاری مهر گفته است:

 «هر هیأت باید دارای یک رابط فرهنگی، یک مداح، یک روحانی، یک مربی قرآن و امنا  باشد و این امر باعث شده تا برخی از هیئت‌های مذهبی هنوز به کسب این حداقل‌ها نائل نیایند. از قریب به ۶۰ هزار مداح ۵۵ هزار نفر تاکنون در این سامانه ثبت‌نام کردند که پس از تکمیل مدارک در یکی از دسته‌های شاعر آئینی، مداح درجه‌ یک، دو و سه، پیر غلام و ستایشگر قرار خواهند گرفت.»

سازمان تبلیغات اسلامی در نظر دارد که مداحان را آموزش دهد که درجه آن‌ها به تدریج از شاعر آئینی به پیر غلام و ستایشگر ارتقا پیدا کند.

رضا معممی مقدم درباره مشوق‌های مالی و بودجه‌ای که سازمان تبلیغات اسلامی برای ثبت‌نام، طبقه‌بندی و آموزش مداحان اختصاص داده، سکوت کرده است.

در سال‌های گذشته سبک‌های نوظهور مداحی به نگرانی‌هایی در حوزه علمیه دامن زده. حجت‌الاسلام بهرام دلیر، استاد حوزه علمیه در مهر سال جاری به رسانه‌های داخلی گفته بود که مجالس عزاداری از دست روحانیت خارج شده و به دست مداحان افتاده است:

« بعضی از مداحان ما شعرهایی که سبک ترانه‌خوانی دارد را انتخاب می‌کنند که شاید عددشان کم باشد و صدایشان بلند. فرد نمی‌داند که باید در مجلس عزاداری برقصد یا سینه‌زنی کند. یک نظارت جدی و لازم در این عرصه از ناحیه کارشناسان دینیِ دلسوز منهای گرایش سیاسی باید صورت بگیرد.»

اکنون سازمان تبلیغات اسلامی با سامانه طوبی قصد دارد نظارت مورد نظر حوزه‌های علمیه بر مداحان را اعمال کند. دستمزد برخی از مداحان برای هر جلسه مداحی به بیست میلیون تومان هم رسیده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.