ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارشگر سازمان ملل: شکنجه زندانیان در گوانتانامو ادامه دارد

یک کارشناس سازمان ملل می‌گوید شکنجه زندانیان در خلیج گوانتانامو همچنان ادامه دارد.

یک کارشناس سازمان ملل می‌گوید شکنجه زندانیان در خلیج گوانتانامو همچنان ادامه دارد.

زندان گوانتانامو ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، نلس ملزر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه، روز چهارشنبه ۱۳ دسامبر / ۲۲ آذر در بیانیه‌ای که در ژنو منتشر شد گفته است که یک زندانی در بازداشتگاه گوانتانامو همچنان تحت شکنجه قرار دارد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، طبق دستوری در ژانویه ۲۰۰۹ به استفاده از «روش‌های بازجویی شدید» پایان داده بود اما ملزر می‌گوید که استفاده تاریخی از شکنجه در بازداشتگاه‌های سیا هنوز به تعقیب عاملان آن یا جبران خسارت به قربانیان منجر نشده است.

ملزر در بیانیه خود گفته است: «با عدم رسیدگی به جرم شکنجه در بازداشتگاه‌های سیا، ایالات متحده دست به نقض آشکار کنوانسیون مبارزه با شکنجه می‌زند و پیام خطرناکی در مصونیت مقامات از مجازات به سراسر جهان می‌فرستد.»

این بیانیه به پرونده عمار بلوچی، که در زندان گوانتانامو بازداشت است، اشاره کرده و می‌گوید «شکنجه و بدرفتاری با او همچنان ادامه دارد».

ملزر گفته که نام بلوچی در «گزارش شکنجه» سال ۲۰۱۴ سنای آمریکا ۱۵۳ بار برده شده است. این گزارش نتیجه شش سال تحقیق در مورد روش‌های بازجویی توسط سیا پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، بود.

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل گفته شده که بلوچی پیش از آن‌که به زندان گوانتانامو منتقل شود، به‌مدت سه سال‌ونیم شکنجه‌های بی‌رحمانه‌ای را در سیاهچال‌های سیا تحمل کرده و در گوانتانامو نیز بیش از یک سال در سلول‌های انفرادی به‌سر برده است.

ملزر جزئیاتی از منبع اطلاعاتی خود درباره ادامه شکنجه بلوچی ارائه نکرد.

او در گزارش خود گفته است: «افزون بر تأثیرات درازمدت شکنجه‌های گذشته، علیه او همچنان از ارتعاشات و سروصدا استفاده می‌کنند که منجر به محرومیت از خواب و اختلالات جسمی و روانی می‌شود و در این موارد نیز توجه کافی پزشکی به او نمی‌شود.»

نلس ملزر افزوده است که منع شکنجه و بدرفتاری یکی از اساسی‌ترین قوانین بین‌المللی است و نقض آن در هیچ شرایطی قابل توجیه نیست.

او اعلام کرد که بار دیگر درخواست خود را برای دیدار طولانی‌مدت از زندان گوانتانامو و مصاحبه با زندانیان فرستاده اما او و پیشینیانش در این سمت از دسترسی به این امکان همواره محروم مانده‌اند.

مقامات آمریکایی در ژنو هیچ اظهارنظر فوری درباره بیانیه گزارشگر ویژه سازمان ملل نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.