ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دی میستورا: شکست مذاکرات ژنو به فروپاشی سوریه می‌انجامد

هیأت اسد در ژنو ۸ از گفت‌وگو با مخالفان که خواهان برکناری بشار اسداند پرهیز دارد. فرستاده سازمان ملل از پوتین خواست آن‌ها را متقاعد کند که پیروزی نظامی کافی نیست.

استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه از روسیه خواست دولت بشار اسد را متقاعد کند که برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه که ۷  سال به درازا کشیده، دستیابی به یک توافق صلح در نشست ژنو ضرورت دارد. او هشدار داد که شکست این مذاکرات به معنای فروپاشی سوریه است.

استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه

دی‌میستورا که شامگاه چهارشنبه ۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذر در گفت‌وگویی در شبکه تلویزیونی «آر تی اس» سوئیس شرکت کرده بود، هشدار داد که شکست مذاکرات صلح ژنو به «فروپاشی سوریه» می‌انجامد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور سوریه در سفر اعلام‌نشده‌ای که ۱۱ دسامبر به سوریه انجام داد، در پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه اعلام کرد که ارتش روسیه وظیفه خود در سوریه را که همانا مبارزه با تروریست‌ها بوده با موفقیت به پایان رسانده.

فرستاده سازمان ملل در امور سوریه گفت اکنون که رئیس جمهور روسیه رسماً در سوریه اعلام پیروزی کرده وقتش رسیده دولت اسد را هم متقاعد کند که «زمانی برای از دست دادن» باقی نمانده:

«تو می‌توانی پیش خودت فکر کنی که با پیروزی نظامی، زمین به دست آورده‌ای. اما باید صلح را هم به دست بیاوری و برای دستیابی به صلح باید دولت سوریه را وادار کرد این واقعیت را بپذیرد که می‌بایست قانون اساسی جدیدی تدوین کرد و زیر نظر سازمان ملل انتخابات برگزار کرد.»

نخستین بار روز چهارشنبه ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه خودروهای نظامی، مراکز ارتباطی و انبارهای اسلحه، مهمات و سوخت متعلق به داعش را اطراف حمص بمباران کردند. این حمله سرآغاز حضور رسمی نیروهای نظامی روسیه در سوریه بود. عملیات نظامی روسیه ۱۱ دسامبر ۲۰۱۷ با اعلام پیروزی بر «تروریست‌های تبهکار» به پایان رسید. همزمان اعلام پیروزی در سوریه، ولادیمیر پوتین قصد دارد با برگزاری «کنگره ملی سوریه» به موازات ژنو گفت‌وگوهای صلح سوریه را هم پیش ببرد. در مذاکراتی که قرار است در سوچی برگزار شود، بر خلاف مذاکرات ژنو برکناری اسد در اولویت قرار ندارد.

دی‌میستورا با صراحت اعلام کرد که تنها مرجع صلح در سوریه، مذاکرات ژنو است که زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل فعالیت می‌کند. او گفت هر توافق دیگری غیر از توافق ژنو فاقد ارزش است.

مخالفان بشار اسد اعلام آمادگی کرده‌اند که با هیأت مذاکره‌کننده دولت سوریه گفت‌وگوهای رو در رو و مستقیم را آغاز کنند. اما هیأت اسد تاکنون از پذیرش این درخواست خودداری کرده. فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته است:

«ظاهراً آن‌ها [هیأت اسد] قصد ندارند در این پروسه سیاسی مشارکت کنند و از قرار دستشان را هم باز گذاشته‌اند.»

در ادامه مذاکرات ژنو ۸ فرستاده سازمان ملل چهارشنبه ۱۳ دسامبر با هیأت اسد وارد گفت‌وگو شد. دی‌میستورا نشست مشابه‌ای هم با مخالفان اسد برگزار کرد. موضوع این مذاکرات: قانون اساسی تازه‌ای برای سوریه و انتخابات بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.