ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرا دادن رسانه‌های امنیتی برای برخورد با دانشجویان پاک‌کننده نقش پرچم اسرائیل از روی زمین

لگد کردن پرچم اسرائیل در ایران در ورودی مدارس، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و برخی ادارات در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب سال ۵۷، به امری عادی تبدیل شده است.

لگد کردن پرچم اسرائیل در ایران در ورودی مدارس، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و برخی ادارات در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب سال ۵۷، به امری عادی تبدیل شده است. تلاش چند دانشجو برای پاک کردن نقش پرچم اسرائیل از روی زمین دانشگاه اما باعث شده است رسانه‌های امنیتی با پرداختن به این اقدام آنان، زمینه برخورد احتمالی با آنان را فراهم کنند.

دانشجویان در حال پاک کردن نقش پرچم اسرائیل از روی زمین

خبرگزاری فارس، از رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران در ایران به طور مشخص خواستار برخورد قانونی و انضباطی با دانشجویان پاک کننده تصویر پرچم اسرائیل از روی زمین شده. در قانون اما چنین اقدامی جرم تعریف نشده است و مشخص نیست که «برخورد قانونی و انضباطی» مورد نظر نویسنده گزارش فارس، باید بر اساس کدام قانون باشد.

این رسانه اصولگرا اما دانشجویانی را که دست به این کار زده‌اند، عضو انجمن دانشجویی «آرمان»، تشکلی «دولتی ساخته» و «اصلاح طلب» معرفی کرده و از آنان با عنوان «معلوم‌الحال» نام برده است.

پیش‌ از این، تصاویر چند دانشجو در حال پاک کردن نقش پرچم اسرائیل از روی زمین دانشگاه علم و صنعت به شکلی گسترده‌ای در فضای مجازی منتشر شده بود. حالا فارس با انتشار گزارشی مفصل، خواستار برخورد با این دانشجویان شده.

ماجرا اما از اینجا آغاز شد: به دنبال کاری که این دانشجویان کردند، رسانه‌ها و فعالان اصولگرا با انتقاد شدید، خواستار واکنش مدیریت دانشگاه علم و صنعت، وزارت علوم و حتی دستگاه قضایی شدند.

حالا در گزارش فارس تلاش شده که این اقدام عملی از سوی انجمن آرمان دانسته شود و از قول علیرضا مرادی که «مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت» معرفی شده، آمده است: «عده‌ای معلوم‌الحال که بارها در گذشته ماهیت استکبار دوستی خود را ثابت کرده بودند و خود را وابسته به یک جناح خاص می‌دانند، تلاش کردند این پرچم‌ها را پاک کنند.»

بر اساس این گزارش، در میان افرادی که در حال پاک کردن پرچم اسرائیل بوده‌اند «فردی از بستگان یکی از مسئولان هم حضور داشته که اتفاقا از بقیه افراد در پاک کردن پرچم مصرتر بوده است.»

مرادی خواستار تنبیه این دانشجویان از سوی دانشگاه و وزارت علوم و نیز انحلال انجمن دانشجویی آرمان شده است.

فارس همچنین به نقل از صادق اکبری اقدم، مسئول نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران نوشته است: «مقامات مسئول دانشگاه و دانشجویان و دانشگاهیان انقلابی در خصوص این حرکت نادرست وظایفی دارند و باید طبق قانون با این افراد برخورد کنند و کوتاه نیایند تا دیگر چنین حرکت غلطی در دانشگاه‌ها رخ ندهد.»

دبیر هیات دانشجویی محبان الحسین هم خواستار برکناری مسئولانی شده که بستر چنین اقدامی را فراهم کرده‌اند: «این هتک حرمت بی شک نتیجه عملکرد مسئولانی است که در این چهار سال با حمایت یک جانبه از یک جریان خاص، موجبات تاسیس تشکل‌های قارچ‌گونه‌ای را فراهم کرده‌اند که در انجام اقدامات غیرقانونی و علیه منافع ملی ید طولا دارند.»

موضع‌گیری فارس در حالی است که وضعیت گروه‌ها و انجمن‌های دانشجویی در ایران چندان روشن نیست و بسیاری از این گروه‌ها تنها به دلیل داشتن مواضع اصلاح‌طلبانه یا مخالفت با اصولگرایان تندرو ممنوع‌الفعالیت هستند یا منحل شده‌اند. در همین زمینه در آستانه ۱۶ آذر
و روز دانشجو در ایران، بسیاری از دانشجویان با برگزار کردن تجمعات اعتراضی، خواهان باز شدن فضای امنیتی دانشگاه‌ها و برداشته شدن فشار از روی دانشجویان شدند.

  • در همین زمینه

پیش از این هم اما ماجرای لگد کردن و راه رفتن بر روی پرچم اسرائیل و آمریکا همراه با نام صادق زیباکلام در شبکه‌های اجتماعی داغ شده و به رسانه‌ها کشیده شده بود. زیباکلام در دانشگاه‌های مختلف تلاش کرده است تا از روی پرچم آمریکا و اسرائیل راه نرود که برای این کار حتی مجبور شده از روی نرده‌های راه‌پله حرکت کند. چندین ویدئو از این کار او در دانشگاه‌های شهرهای مختلف منتشر شده که واکنش تند اصولگرایان را نیز به دنبال داشته است.

در قوانین کیفری ایران با وجود عبارات کلی برای برخی عناوین مجرمانه، قانونی برای جرم شناختن پاک کردن نقش پرچم کشورهای دیگر از روی زمین در مکان‌های عمومی وجود ندارد و به نظر نمی‌رسد بر اساس قوانین داخلی انضباطی دانشگاه‌ها و وزارت علوم هم بتوان این اقدام را جرم تلقی و با آن برخورد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.