ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه اعتراضات در کشورهای مختلف علیه تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس

بار دیگر مناطق مختلف فلسطین شاهد تظاهرات معترضان بود. در ژاپن، هندوستان و مالزی نیز اعتراضاتی برپا شد. اردوغان قصد دارد علیه تصمیم ترامپ به سازمان ملل شکایت برد.

هزاران نفر در مناطق اشغالی فلسطینی و در کشورهای دیگر علیه تصمیم آمریکا در به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.

تظاهرکنندگان فلسطینی در بخش قدیمی بیت‌المقدس (اورشلیم)

به‌گزارش الجزیره، با گذشت بیش از یک هفته پس از اعلام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس (اورشلیم) خشم فلسطینی‌ها و طرفداران آن‌ها همچنان در حال رشد است.

امروز، جمعه ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر پس از نماز جمعه در مسجد الاقصی در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) صدها فلسطینی به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را نشان دهند اما به‌دلیل موانعی که نیروهای امنیتی اسرائیل ایجاد کرده بودند نتوانستند وارد بخش قدیمی شهر شوند.

در شمال رام‌الله و بیت لحم نیز اعتراضاتی برپا شد و فلسطینی‌ها با سربازان اسرائیلی درگیر شدند.

در غزه فلسطینی‌ها گذرگاه مرزی با اسرائیل را اشغال کردند و با شلیک گاز اشک‌آور پلیس اسرائیل مواجه شدند.

مقامات فلسطینی اعلام کردند که دست‌کم ۱۰ نفر با تنفس دود و شلیک گلوله زخمی شدند. همچنین حال یکی از مجروحان که از ناحیه گردن زخمی شده، وخیم گزارش شده است.

تجمعات اعتراضی علیه تصمیم ترامپ همچنین در شهرهای بمبئی هندوستان، کوالالامپور، پایتخت مالزی و همچنین توکیو، پایتخت ژاپن نیز برگزار شد.

فراخوان به شرکت در اعتراضات روز جمعه توسط گروه‌های فلسطینی داده شد و به‌گفته الجزیره از سوی کشورهای مسلمان به این فراخوان پاسخ یکپارچه‌ای داده شد.

این واکنش در پی موضع‌گیری نمایندگان کشورهای اسلامی علیه تصمیم ترامپ در اجلاس روز چهارشنبه ۱۳ دسامبر / ۲۲ آذر سازمان همکاری اسلامی در استانبول شکل گرفت و فراخوان جناح‌های مختلف فلسطینی نیز آن را گسترده‌تر کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر بیت‌المقدس یا اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت. این اقدام به مخالفت‌های جهانی از جمله در فلسطین و چندین کشور اروپایی روبه‌رو شد.

سازمان همکاری اسلامی که ۵۷ عضو دارد در برابر این تصمیم ترامپ، در اجلاس استانبول بیت‌المقدس (اورشلیم) را پایتخت فلسطین اعلام کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این اقدام سازمان همکاری اسلامی گفت: «حقیقت سرانجام پیروز خواهد شد و بسیاری از کشورها قطعاً اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسرائیل خواهند شناخت و سفارت‌خانه‌های خود را نیز به آن‌جا منتقل خواهند کرد.»

در آخرین تحولات مربوط به بیت‌المقدس (اورشلیم) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور قصد دارد از طریق شورای امنیت سازمان ملل لغو تصمیم ترامپ را پی‌گیری کند که اگر نتیجه‌ای نداد آن را به مجمع عمومی سازمان ملل ارجاع خواهد داد.

جمعه هفته گذشته نیز در شهرهای مختلف کشورهای اسلامی تظاهرات گسترده‌ای علیه تصمیم ترامپ برگزار شده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.