ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس فراکسیون زنان: در مناطقی از ایران زنان به اسم ازدواج فروخته ‌می‌شوند

پروانه سلحشور، نماینده تهران در مجلس در دیدار با یکی از مراجع شیعی در قم، از «افزایش ازدواج دختر بچه‌ها» و «فروش زنان» انتقاد کرد.

پروانه سلحشور، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفته «در برخی مناطق کشور دختران به عنوان ازدواج فروخته شده و مورد معامله قرار می‌گیرند».

پروانه سلحشور، رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی

پروانه سلحشور این اظهارات را پنجشنبه ۱۴ آذر، در دیدار با آیت‌الله محمدعلی گرامی از مراجع شیعی در قم عنوان کرده است.

رئیس فراکسیون زنان ایران با انتقاد از افزایش ازدواج دختران در دوران کودکی گفت: «۵۰ درصد ازدواج‌هایی که در سنین کودکی انجام می‌شود، مرگ زودهنگام مادر و یا فرزند را در پی دارد و میزان ابتلای چنین مادرانی به بیماری سرطان تا ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کند».

به گفته سلحشور، فراکسیون زنان مجلس از یک سال پیش در دیدارهای خود با مراجع شیعی در خصوص موضوع ازدواج کودکان از آنان درخواست کمک کرده بود.

در سال گذشته معاونت امور زنان ریاست جمهوری بررسی‌هایی را جهت تدوین راهکارهای فقهی برای «مقابله با ازدواج زودهنگام دختران» آغاز کرده بود. همزمان در فراکسیون زنان هم نمایندگان قصد داشتند سن ازدواج را در قانون مدنی ایران اصلاح کنند.

اما اکنون رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی می‌گوید با توجه به مشروعیت ازدواج کودکان در احکام شرعی، تصویب قانونی علیه این گونه ازدواج‌ها در مجلس بی‌فایده خواهد بود.

بر اساس قانون مدنی ایران، سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین شده است. با این حال در ماده ١٠۴١ قانون مدنی آمده است: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ١٣‌ سال تمام شمسی و پسر‌ قبل از رسیدن به سن ١۵‌سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت ‌مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.»

ازدواج کودکان به خصوص دختربچه‌ها در ایران رواج دارد. آمارهای سازمان ثبت احوال ایران نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳ نزدیک به ۴۲۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • انسان a

    با انواع رانت مثل نفت، نظام مقدس ، بر این مردم ایران سوار است و مردم ایران برای سواری به خوبی طی 1400 سال تربیت شده اند. بیخیال انسانیت. این مردم از این بیشتر لیاقت ندارند. چه کسی مجبور میکند یک دختر و پسر شهری که همه گونه آزادی را دارد اما تن ازدواج بهسبک ایرانی -اسلامی بدهد. دقت کنید صرفا ازدواج در ایران فقط اسلامی نیست و بسیاری سنتها ایرانی است و اتفاق این سبک ایرانی پر از درد و بلایا است. مشکل روشنفکر شبه سکولار ایرانی ان است که تمام آنچه تحت ایرانی و ملل ایرانی یا اقوام ایرانی است درست و فرهنگی است و مشکل فقط از اسلام است. نه! خود ایرانیت مشکل است. این ایرانیت خودخواه و عقب مانده مادر همه مشکلات است. متاسفانه سایت هیا فارسی زبان معروف کمتر حاضرند کامنتهای امثال مرا منتشر کنند چر برخلاف عرف معمول، حقایقی که در طول عمر چند دهه ام از ایرانیت یدم میگیوم و کسی جرات ندارد منتشر کند و مجبورم خودسانسوری کنم. وگرنه پلشتی ها ایرانیت میگفتم. برخلاف تلبغات ایرانی پرستان، ایرانیت مجموعه عجب الخلقه از فرهنگ و ضد فرهنگ است. اما امروزه بیشتر زشتی هایش مانده و زیبایی ها افسانه ای اش تنها خاطره است و این قدر اسانه ای شده که شک است اصلا وجود داشته. ایرانیت امروزه مشتی ادعا و پز شبه نژادپرستانه است. کلمه زامبی گونه وصف حال امروزه عموم است. البته همیشه اقلیتی استثنا هستند. خوبها در ایران اقلیت استثنا هستند. چند نفر فرهیخته فرهنگی از شاعران یا هنرمندان و انگشت شمار عالم موجب شده ایرانی فکر کنند بهترنی مردمان جهانند !، در حالی این طور نیست.

  • خودباشی

    چنان از فروختن میگیوند، که انگار بقیه ازدواج ها به سبک ایرانی-اسلامی خودفروشی نیست. شما اصل داستان به بیند، طرف میگیود تا فلان مقدار سکه مهریه نباشد و یا فلان مال و منال رضایت نیمدهم! این اسمش چیزی جز خودفروشی نیست.

  • شهره از تهران

    ترس تمام اندامهای این نظام مقدس را فرا گرفته. زنان البته در خط مقدمند. ایشون راست میگه در ایران الان نزدیک چهل سال است که حکومت نظامی ست. ببینید ترس تا فی خالدون آقایون رفته. تا بیخ خالدون! ولی ما مردم شما را بزیر خواهیم کشید. در کوچه ی ما نوشته اند: این رهبر فرزانه به گوش می سپاره، قذافیزاسیون در راهه! تمامی گشتهای ارشاد و سپاه و بسیچ برای همین است تا کوچکترین حرکتی را سرکوب کنند. برای همین حتما باید دخالت خارجی هم به میان آید. اما چیز عجیبی که در مستراح مسجدی در جنوب تهران دیدم و باعث شد تا د ر آن توالت دوربین بگذارند این شعر دستکاری شده حافظ بود و البته ایران این روزها شاهد شعار نویسی دپر سراسر کشور است: خوش بود گر که پای آمریکا آید به میان، تا سیه روز شود آنکه سیه روزم کرد! امضاء از طرف یک زن و عجیب اینکه در مستراح مردانه کسی از طرف یک زن نوشته بودذ.