ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کره شمالی: اصرار آمریکا بر افزایش فشارها، تأکید سازمان ملل بر ضرورت مذاکره

ترامپ از پوتین برای حل بحران کره شمالی کمک خواست. وزیر خارجه روسیه هم به برجام اشاره کرد و گفت که فروپاشی احتمالی آن بر حل بحران کره شمالی اثر سوء دارد.

درحالی‌که سازمان ملل متحد از واشنگتن و پیونگ‌یانگ خواسته تا هرچه سریعتر راه‌های ارتباطی دوجانبه را بازگشایی کنند، رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده شرط مذاکره با کره شمالی را «توقف پابرجای» آزمایش‌های تسلیحاتی از سوی این کشور دانست. همزمان رئیس‌جمهوری آمریکا از همتای روس خود برای حل این بحران درخواست کمک کرد.

معترضان ضدجنگ در سئول خواهان توقف تنش‌ها بین آمریکا و کره شمالی ـ تصویر آرشیوی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به اعضای شورای امنیت این سازمان گفت که زمان برقراری دوباره مسیرهای ارتباطی با کره شمالی و تقویت این مسیرها فرا رسیده است.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، «درحالی‌که تمام دغدغه‌مندان به دنبال جلوگیری از افزایش ناگهانی تنش‌ها و بروز درگیری هستند، خطر چنین چیزی به واسطه اعتماد به نفس بیش از حد، ادبیات خطرناک و فقدان مسیرهای ارتباطاتی چندبرابر شده است.»

با این حال رکیس تیلرسون در همان روز از موضع پیشین خود بازگشت و گفت که کره شمالی باید شایستگی لازم جهت بازگشت به میز مذاکره را از خود نشان دهد.

چند روز پیش وزیر خارجه آمریکا در سخنانی که حکایت از موضعی نرم‌تر داشت، از آمادگی ایالات متحده برای ورود به گفت‌و‌گوهای فوری با کره شمالی خبر داده بود.

تیلرسون اما جمعه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت که پیش‌شرط هر گونه مذاکره‌ای با کره شمالی توقف طولانی‌مدت و پابرجای آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی این کشور است.

او مشخص نکرد که این مدت زمانی چه قدر باید باشد، اما تأکید کرد که «کارزار فشار باید تا زمان به دست آمدن خلع سلاح هسته‌ای ادامه یابد و ادامه خواهد یافت.»

پیونگ‌یانگ خواستار به رسمیت‌شناخته‌شدن به عنوان یک قدرت هسته‌ای است و تأکید کرده که از برنامه هسته‌ای نظامی خود دست نمی‌کشد. کره شمالی این برنامه را برای مقابله با آنچه «تهدید آمریکا» خوانده، ضروری می‌داند.

    تنش در شبه‌جزیره کره در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. کره شمالی ۲۹ نوامبر / ۸ آذر موشک بالستیک تازه‌ای به نام «هواسانگ ۱۵» را آزمایش کرد که به‌گفته پیونگ‌یانگ با آن می‌تواند سراسر خاک آمریکا را هدف قرار دهد. این آزمایش موشکی بار دیگر نگرانی کشورهای منطقه و جامعه جهانی را برانگیخت. در پی آن، آمریکا هشدار داد که اگر جنگی در بگیرد رژیم پیونگ‌یانگ به‌طور کامل نابود خواهد شد و کره شمالی این موضع آمریکا را تهدیدات تازه این کشور قلمداد کرد.

    اما جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده اکنون می‌گوید که موشک بالستیک قاره‌پیمای کره جنوبی «تهدیدی فوری» برای این کشور نیست.

    متیس: موشک کره شمالی خطری فوری برای آمریکا نیست

    او بلافاصله پس از آخرین آزمایش کره شمالی گفته بود که این موشک به ارتفاعی به مراتب بیشتر از موشک‌های پیشین پیونگ‌یانگ دست یافته و آن را بخشی از برنامه «تحقیق و توسعه» کره شمالی برای «ساختن موشک‌هایی با قابلیت هدف‌قراردادن هر نقطه‌ای از جهان» توصیف کرد.

    به گزارش رویترز، کارشناسان آمریکایی که در گذشته نسبت به ادعاهای کره شمالی مشکوک بودند، پس از بررسی آزمایش ماه گذشته گفتند که کره شمالی به موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای به هر نقطه‌ای از خاک آمریکا دست یافته است.

      روسیه، برجام و بحران کره شمالی

      دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده پنج‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری سوریه تلفنی به گفتگو پرداخت. ترامپ روز بعد جمعه به خبرنگاران گفت که «نکته اصلی حرف‌زدن درباره کره شمالی بود، چرا که دوست داریم کمک پوتین را درباره کره شمالی داشته باشیم. چین در حال کمک‌کردن است، روسیه اما کمک نمی‌کند. دوست داریم روسیه هم کمک کند.»

      ترامپ پیش از این نیز خواستار میانجیگری چین و روسیه در بحران شبه‌جزیره کره شده بود، اما طرح پیشنهادی این دو کشور موسوم به «توقف در برابر توقف» هنوز از سوی واشنگتن پذیرفته نشده است.

      بر اساس این طرح، کره شمالی تعهد می‌کند تا در ازای توقف مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کند.

      سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در واکنش به بحران کره شمالی به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های گروه ۱+۵ و «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) برآمده از آن اشاره کرد و گفت که فروپاشی احتمالی برجام می‌تواند پیام نادرستی درباره حل بحران در شبه‌جزیره کره ارسال کند.

      وزیر خارجه روسیه گفته است که هرگونه سناریوی نظامی برای حل این بحران به فاجعه خواهد انجامید.

      در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.