ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیش‌نویس قطعنامه محکومیت تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس در شورای امنیت

بنا به پیش‌نویس ارائه‌شده به شورای امنیت، هر تصمیم یا اقدامی که بخواهد شخصیت، وضعیت یا ترکیب‌بندی جمعیتی بیت‌المقدس را تغییر دهد، باید لغو شود. آمریکا احتمالاً این قطعنامه را وتو می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به زودی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را بررسی خواهد کرد که بر اساس آن هرگونه تصمیمی برای تغییر وضعیت بیت‌المقدس (اورشلیم) به لحاظ قانونی بی‌اثر خواهد بود و باید لغو شود.

شورای امنیت پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی مصر علیه پایتختی بیت‌المقدس را بررسی خواهد کرد

این قطعنامه که مصر پیش‌نویس یک‌صفحه‌ای آن را آماده کرده است، شنبه ۱۶ دسامبر / ۲۵ آذر در میان ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت توزیع شد. در این قطعنامه آمده است:

هر تصمیم یا اقدامی که بخواهد شخصیت، وضعیت یا ترکیب‌بندی جمعیتی بیت‌المقدس را تغییر دهد، بی‌بهره از وجاهت قانونی، بی‌اثر و باطل است و باید در تبعیت از قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت لغو شود.

هرچند قطعنامه پیشنهادی مصر در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا آماده شده است، اما به گزارش خبرگزاری «رویترز» که به نسخه‌ای از این پیش‌نویس دست یافته، در متن پیش‌نویس هیچ اشاره‌ خاصی به ایالات متحده یا ترامپ وجود ندارد.

دونالد ترامپ چهارشنبه ششم دسامبر گفت که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و دستور انتقال سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به آنجا را صادر کرده است.

    قطعنامه مطرح‌شده در شورای امنیت که هر گونه تصمیم یکجانبه درباره وضعیت حقوقی بیت‌المقدس در نزاع اسرائیل و فلسطین را غیرقانونی می‌داند، در اوایل هفته به رأی گذاشته خواهد شد. این قطعنامه همچنین از تمام کشورها می‌خواهد که از ساختن سفارتخانه در این شهر صرف نظر کنند.

    به ادعای رویترز، قطعنامه از حمایت گسترده دیپلمات‌ها برخوردار است، اگرچه انتظار می‌رود آمریکا آن را وتو کند.

    قطعنامه‌های شورای امنیت برای تصویب نیاز به ۹ رأی موافق دارند و نباید از سوی پنج کشور ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه یا چین وتو شوند.

    تصمیم ترامپ بر سر بیت‌المقدس با مخالفت گسترده بین‌المللی و راهپیمایی‌های متعدد در بسیاری از نقاط جهان روبرو شد. پس از این تصمیم، وزرای خارجه کشورهای عربی وعده دادند که قطعنامه‌ای در شورای امنیت در مخالفت با آن مطرح کنند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز وعده داده بود که یا از طریق شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه بدل‌شدن بیت‌المقدس به پایتخت اسرائیل تصویب کند یا در صورت وتوی آن، به مجمع عمومی سازمان ملل رجوع کند.

    مطرح‌شدن این قطعنامه در سازمان ملل نشانه دیگری از انزوای بیشتر ترامپ در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین است. نیکی هیلی، فرستاده ایالات متحده به سازمان ملل درباره پیش‌نویس مطرح‌شده اظهارنظری نکرده است اما پیش از این تصمیم ترامپ را «کار درست و عادلانه» خوانده بود.

    اسرائیل نسبت به این قطعنامه واکنش نشان داده است. دنی دنون، فرستاده اسرائیل به سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیچ رأی یا بحثی نمی‌تواند این واقعیت آشکار را تغییر دهد که اورشلیم پایتخت اسرائیل است».

    شورای امنیت دسامبر گذشته نیز قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن «هر تغییری در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷، از جمله در رابطه با بیت‌المقدس، تنها باید از سوی طرفین و طی مذاکرات به وقوع بپیوند». این قطعنامه با ۱۴ رأی موافق تصویب شد و دولت پیشین ایالات متحده به ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز با خودداری از رأی‌دادن، آن را وتو نکرد.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.