ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کولبری در ایران ممنوع شد

وزیر کشور اعلام کرد با دستور دولت کولبری در ایران از یکشنبه ۲۶ آذر ممنوع شد. دولت از بخش خصوصی خواسته تا در این موضوع ورود کند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران اعلام کرد به سبب دلایل اجتماعی و سیاسی کولبری در ایران به طور کامل متوقف می‌شود.

هرسال صد‌ها نفر از کارگران کولبر جانشان را در مناطق مرزی کردستان از دست می‌دهند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی گفت که بر اساس مصوبه دولت «کولبری از امروز ممنوع می‌شود و هیچ فردی حق ندارد کولبری انجام دهد و مرزها بسته می‌شود». او این اظهارات را در جلسه‌ با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیان کرد.

رحمانی فضلی ضمن اعلام خبر ممنوعیت کولبری در ایران، گفت «در ازای ممنوعیت کولبری افرادی که حداقل سه سال سابقه حضور در روستا دارند کارت پیله‌وری دریافت می‌کنند و با ایجاد ۱۵ بازارچه مرزی می‌توانند کالا را در آنجا عرضه کنند».

وزیر کشور دولت دوازدهم از بخش خصوصی خواسته تا برای حل مسائل کولبران با دولت همکاری کنند.

به عقیده وزیر کشور ایران کوله‌بری با کرامات انسان و حقوق شهروندان ایرانی منافات دارد.

او همچنین از بازگشایی مجدد مرز تمرچین و باشماق خبر داده است. نزیک به ۱۰ روز پیش، رسول خضری نماینده سردشت و پیرانشهر که مسائل مرتبط با کولبران را دنبال می‌کند، به دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران فرصت داده بود تا ظرف یک هفته گذرگاه مرزی تمرچین در پیرانشهر را باز کند. این گذرگاه مرزی نقشی اساسی در تأمین معیشت مرزنشینان و کولبران دارد.

ایران ۷۵ هزار کولبر دارد که ۲۰ هزار نفر آنها در سردشت و پیرانشهر ساکن‌اند.

«کولبر» اصطلاحی محلی است و به کسانی گفته می‌شود که حمل و نقل کالا از مرزها را با استفاده از «کول» خود و بدون هرگونه وسیله‌ای انجام می‌دهند. کولبران در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه کار می‌کنند. اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند.

در سال‌های گذشته کولبران ایران بارها از سوی مرزبانان و نیروهای امنیتی ایرانی هدف قرار گرفته و جان خود را از دست داده بودند.

با اعلام ممنوعیت کولبری ممکن است مرزنشینانی که از این طریق معیشتشان را تأمین می‌کردند، علاوه بر امنیت جانی، حداقل حقوق اجتماعی خود از جمله وعده دولت برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه‌ تأمین اجتماعی را از دست بدهند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نیرنگستان

    کول بری شغل مناسبی برای انسان نیست. نبایست انساها چنان دچرا فقر و ناامیدی کند که تن به چنی کار خطرناک بدهند. سود اصلی نصیب قاچقاچیان و تجار میلیارد میشود.