ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری در مجلس پس از اعتراض محمود صادقی به «اقتصاد رانتیِ انگلیِ فسادزا»

در همان روزی که محمود صادقی خواستار شفافیت در نظام مالی مجلس شد و نمایندگان را به «همکاری با مفسدان» متهم کرد، حقوق پایه نمایندگان با ۷۰ درصد افزایش به ۱۰ میلیون تومان رسید.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس شورای اسلامی ایران در نطقی شدیداللحن نسبت به عدم شفافیت اقتصادی اعتراض کرد. پس از نطق او نشست مجلس به جنجال کشید.

صادقی به فساد رئیس قوه قضائیه و شورای نگهبان و مجلس اعتراض کرد

محمود صادقی یکشنبه ۲۶ آذر در نطق میان‌دستور نشست علنی مجلس ایران گفت که بزرگترین چالش کشور «چالش در نظام کلان تدبیر و مدیریت» است.

او با انتقاد از عدم شفافیت اقتصادی ادامه داد:

نهادهای مستقر حاصل از این نظام تدبیر منجر به استقرار یک نظام اقتصادی رفاقتی و سفارشی شده که وابسته به درآمدهای بادآورده نفتی است و موجب رویش یک اقتصاد رانتی انگلی فسادزا و ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیده قلدر و باجگیر شده است.

نماینده اصلاح‌طلب تهران که به شیوه بودجه‌بندی اعتراض داشت، بودجه‌های سالانه را دلیل «عدم توازن در طبقات اجتماعی» و افزایش شکاف طبقاتی و فاصله بین فقرا و ثروتمندان دانست.

او از «افتادن در تله فساد» سخن گفت و با تأکید بر رابطه بین فساد و فقر مدعی شد که «اراده جدی» در مجلس ایران برای برخورد با مفسدین اقتصادی وجود ندارد.

صادقی که چندی پیش اسامی بدهکاران عمده به بانک سرمایه را منتشر کرده بود، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «چرا با مفسدان همکاری می‌کنیم و چرا از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم؟»

    انتقاد دوباره از آملی لاریجانی

    صادقی در ادامه انتقادها از فساد در ایران بار دیگر پیکان نقدش را به سوی صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نشانه گرفت و از او خواست تا درباره محل هزینه سود حساب‌های شخصی‌اش شفاف‌سازی کند: «رئیس قوه قضاییه می‌گوید سپرده‌ها و سود آنها به حساب شخصی واریز نمی‌شود، سلّمنا! پس کجا هزینه می‌شود؟ آیا یک صورتحساب به دیوان محاسبات داده‌اید؟ چرا در برابر دیوان محاسبات به تکلیف خود عمل نمی‌کنید و چرا به اذن رهبری استناد می‌کنید؟»

    این نماینده تهران پیش‌تر گفته بود که رئیس قوه قضائیه ۶۲ حساب شخصی دارد. او این خبر را با استناد به اظهار نظر رسمی علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد وقت منتشر کرده بود.

    آملی لاریجانی اما در واکنش به این خبر آن را «تهمت‌زنی» به رئیس قوه قضائیه خوانده بود.

      عدم شفافیت در هزینه‌های مجلس

      محمود صادقی در ادامه نطق خود دیگر خواستار شفافیت در نظام مالی مجلس شد و گفت: « آیا مجلس عصاره فضایل ملت است؟ گویا ما عصاره فضایل شورای نگهبان هستیم، بیاییم شفافیت را از مجلس آغاز کنیم... چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟ آیا شما نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه مجلس هستید؟»

      نقوی حسینی به اعتراض علیه سخنان صادقی پرداخت

      او نظارت استصوابی شورای نگهبان را عامل عدم ورود نمایندگانی به مجلس دانست که از «شجاعت» کافی برای مقابله با فساد برخوردارند.

      صادقی خود بر اثر پیگیری مسئله فساد به دادسرا احضار شده است و احتمال رد صلاحیت او در دور بعدی انتخابات مجلس وجود دارد.

        همین سخنان بود که واکنش حسین نقوی حسینی، نماینده محافظه‌کار ورامین و عضو فراکسیون رهروان ولایت را به همراه داشت. او در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت که «مجلس را تضعیف نکنید» و در مخالفت با سخنان صادقی، مجلس را «عصاره فضائل ملت ایران» دانست و نه منتخب شورای نگهبان.

        اما علی مطهری، نایب‌رئیس دوم مجلس که اداره نشست علنی را برعهده داشت، اجازه ادامه صحبت به نقوی را نداد و گفت که تذکر مشابهی از سوی نماینده دیگری پیش از این وارد شده است.

        نماینده راست‌گرای ورامین اما با عصبانیت به سمت جایگاه هیأت رئیسه رفت و شروع به فریادکشیدن کرد.

        درگیری‌ها بین نمایندگان پس از آن تشدید شد و اکبر ترکی، نماینده فریدن و عضو جبهه پایداری، ائتلاف محافظه‌کاران تندرو، دو نماینده اصلاح‌طلب را به عقب هل داد.

        پیش از آن محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب اردکان به سمت نقوی حسینی رفته بود و از او پرسیده بود: «تو عصاره فضائل ملت هستی؟»

        افزایش حقوق نمایندگان مجلس

        در همان روزی که محمود صادقی خواستار شفافیت در نظام مالی مجلس شده بود، حقوق پایه نمایندگان با ۷۰ درصد افزایش به ۱۰ میلیون تومان رسید.

        روزنامه «همشهری» با چاپ این خبر جدول مشروح حقوق و مزایای نمایندگان را منتشر کرد.

        در همین زمینه

          این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

          آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

          .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

          توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

          نظر بدهید

          در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

          نظرها

          • فضیلت

            هر چنداقلیتی از مردم و انگشت شمارنماینده ممکن است واقعا انسانهای بالیاقتی باشند ولی کم اثرند. اتفاق این مجلس عصاره است ، اما عصاره فضولات ملت کذایی ایران و البته نقش شورای نگهبان قانون اساسی جنگل، دست چین کردن عصاره فضولاتی است که باب طبع مقام ولایت و برخی اراذل و اوباش نظام باشد!

          • فضیلت

            عصاره فضائل؟! همچین میگویند عصاره فضائل ملت که گویا واقعا ملتی هست و فضائلی هم دارد! مثلا از فضائل ملت این است که تقریبا همه سرمایه دارهایش فرار مالیاتی دارند و از حسابدارها حسابساز ساخته اند! تقریبا همگی حق الناس تضضیع میکنند و از نقض کپی رایت نرم افزار و فیلم وموسیقی بیگرید تا هر چقدر بتوانن تحت عناوین مختتلف دزدی میکنند! از قسم های دروغ برای انداختن جنس تا کم فروشی یا گران فروشی! از قانون شکنی حتی قوانی راهنمایی، آمار بالای مصرف مواد مخدر، زن بارگی (بیشترین سکس با روسپی ها و صیغه مردهای متاهل انجام میدهند نه مجردها) و خیانت بویژه مردها! تمایل عجیبی به تنبلی دارند و از کار درفتن و کم کاری! کم مطالعه ترین در دنیا (متوسط چند دقیقه در سال) به طوری که حتی دانشاهیانش هنوز مفهوم سکولار دموکراسی نمیدانند و احتمالا 70% مردم اصلا نمیدانند دموکراسی چیست و فکر میکنند همین شوی انتخبات فرمایشی دموکراسی است، ااکثر ین مردم در عمل حامی مذهب هستند و آمار 20 میلیون بسیجی و 30-40 میلیون مسافرت سالیانه به شهرهای مذهبی قم و مشهد و جمکران و حجاز و عراق ...از اسنادش است !، بداخلاقی بویژه علاقه عحیب به تمسخر و تحقیر یکدیگر، فحاشی و دعواگری از مظاهر بارز ایرانی جماعت است. .. این ملت کذایی چندتا یادگرا باستانی مثل نروز و شب یلدا دارد و به میراث اندک باستانی نیاکان مغرور است و همینها هم به پلشتی و زشتی مادی گرایی و خشونت الوده مانند سادیسم مردم آزاری چارشنبه سوری!