ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکایت ایران به سازمان ملل علیه ادعاهای موشکی آمریکا

تهران خواستار دسترسی به بازمانده موشک حوثی‌ها برای انجام آزمایش‌های مستقل است. ولایتی نیز در آستانه سفر وزیر خارجه فرانسه به آمریکا برای رایزنی درباره ایران، مکرون را «نوچه ترامپ» خواند.

مقام‌های حکومتی و نظامی ایران ادعای آمریکا مبنی بر ایرانی‌بودن موشک شلیک‌شده از سوی حوثی‌های یمن به عربستان را رد کردند. علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر ایران در امور بین‌الملل در همین زمینه به فرانسه هشدار داد تا در مورد مسئله برنامه موشکی ایران، از واشنگتن دنباله‌روی نکند. وزیر خارجه فرانسه امروز با مقام‌های آمریکایی در این باره دیدار خواهد کرد.

امیر حاتمی، وزیر دفاع از شکایت ایران درباره اظهارات هیلی به سازمان ملل خبر داد

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد پنج‌شنبه در یک سخنرانی به نمایش قطعات بازمانده از موشک شلیک‌شده گروه حوثی «انصارالله» یمن به سمت ریاض، پایتخت عربستان دست زد و آن را «گواه انکارناپذیر» ارسال تسلیحات موشکی از ایران به یمن دانست.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران دوشنبه ۲۷ آذر در واکنش به ادعاهای نیکی هیلی گفت که تهران خواهان دسترسی به بازمانده این موشک است تا دست به آزمایش مستقل بر آن بزند. او از شکایت ایران به سازمان ملل خبر داد و گفت:

مجموعه‌های فنی حوزه دفاعی جمهوری اسلامی درخواستی را تنظیم کرده تا بتوان در این رابطه جهت شفافیت به سازمان ملل شکایت کنیم. دشمنان جمهوری اسلامی می‌توانند هر ادعایی را مطرح کنند، اما به دنبال طرح شکایت، بنا به درخواست جمهوری اسلامی باید قطعه‌ای از این موشک‌ها تحویل ایران داده شود تا بتوان ضمن بررسی، نظر نهایی را اعلام کنیم.

حوثی‌ها تا کنون موشک‌های بالستیک و کروز به سمت عربستان شلیک کرده‌اند. ریاض و واشنگتن می‌گویند که ایران تأمین‌کننده اصلی موشک‌‌های حوثی‌های یمن است.

آنها همراه با امارات متحده عربی در پیام‌هایی جداگانه خواستار تشکیل ائتلافی جهانی برای مقابله با ایران شده‌اند.

ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده و گفته که توان ارسال موشک به یمن را ندارد. رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران یکشنبه در همین زمینه گفت:

نماینده آمریکا یک لوله نشان می‌‌دهد و می‌گوید که اثر انگشت ایرانی‌ها روی آن است در حالی که همه می‌دانند یمن، تجهیزات موشکی مفصلی از اتحاد جماهیر شوروی و کره شمالی گرفته و کشور صاحب موشک در منطقه بود.

علی اکبر ولایتی نیز یکشنبه ادعاهای مطرح‌شده از سوی نیکی هیلی را رد کرد و مدعی شد که «تمام متخصصین امور بین‌الملل او را مسخره کرده‌اند و جمهوری اسلامی هیچ موشکی به یمن نداده است.»

    هشدار به فرانسه

    مشاور ارشد رهبر ایران در امور بین‌الملل پس از رد ادعاهای نیکی هیلی به تندی از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه انتقاد کرد. این انتقادها پس از برگزاری تجمع‌های سازمان مجاهدین خلق در این کشور و نیز در آستانه سفر وزیر خارجه فرانسه به واشنگتن صورت می‌گیرد.

    سخنگوی سپاه پاسداران گفت توانایی موشکی یمن متعلق به دوران جنگ سرد است

    علی‌اکبر ولایتی گفت: «رئیس جمهور فرانسه حیثیت فرانسه را برده و هرچه را ترامپ می‌گوید تکرار می‌کند و او نوچه آمریکا در اروپا شده است.»

    ولایتی پیشتر نیز به فرانسه نسبت به انتقادها از برنامه موشکی ایران هشدار داده بود. درحالی‌که پاریس از احتمال افزودن بندهای موشکی به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خبر داده، تهران هرگونه مذاکره بر سر توانایی‌های دفاعی و موشکی خود را رد کرده است.

    واشنگتن مدعی است که تهران با پی‌گرفتن برنامه موشکی و ارسال تسلیحات به یمن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

    این قطعنامه که پس از امضای قرارداد هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱ در شورای امنیت تصویب شد، ایران را از ساختن و در اختیارداشتن موشک‌های دارای توان حمل کلاهک هسته‌ای منع می‌کند.

    با این حال فرانسه موضعی «محتاطانه» نسبت به اتهام‌های آمریکا اتخاذ کرده است. الکساندر جورجینی، یکی از سخنگوهای وزارت خارجه فرانسه جمعه گذشته در پاسخ به خبرگزاری «رویترز» درباره اینکه آیا شواهد ارائه‌شده «انکارناپذیر» هستند یا خیر، گفت که «هنوز دبیرخانه سازمان ملل دست به نتیجه‌گیری نهایی نزده و فرانسه اطلاعاتی را که در اختیار دارد، بررسی می‌کند.»

    او با این وجود تأکید کرد که فرانسه همچنان نسبت به برنامه موشکی بالستیک ایران نگران است و از این کشور قویاً می‌خواهد تا به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند بماند.

    ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه دوشنبه به واشنگتن می‌رود تا با مقام‌های آمریکایی درباره ایران مذاکره کند. او در آغاز ژانویه نیز به ایران خواهد آمد.

    توان موشکی مورد ادعای ایران - برای بزرگتر شدن تصویر روی آن کلیک کنید

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.