ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه خواهان تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل درباره اورشلیم شد

ترکیه برای حل بحران فلسطین به جای شورای امنیت بر تصویب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل تمرکز کرده. با این امید که اتفاقی شبیه سال ۲۰۱۲ رخ دهد.

ترکیه در تلاش است تا برای لغو تصمیم آمریکا جهت به‌‌رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت اسرائیل، قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب برساند.

اعتراض در ترکیه علیه تصمیم ترامپ

مقامات ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره تأیید کردند از آنجایی که آمریکا قصد دارد پیش‌نویس پیشنهادی مصر برای لغو تصمیم ترامپ را وتو کند، آنکارا می‌خواهد این موضوع را در مجمع عمومی سازمان ملل به رأی بگذارد.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است دوشنبه ۲۷ آذر / ۱۸ دسامبر، بر سر پیش‌نویس پیشنهادی مصر برای لغو تصمیم ترامپ رأی‌گیری کند. ایالات متحده یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت است که حق وتو دارد. این شورا ۱۵ عضو دارد.

در این پیش‌نویس که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته بود، از تمامی کشورها خواسته شده تا «از انتقال مراکز دیپلماتیک خود به بیت‌المقدس (اورشلیم) پرهیز کنند».

بر اساس پیش‌نویس پیشنهادی مصر «هر تصمیم یا اقدامی که بخواهد شخصیت، وضعیت یا ترکیب‌بندی جمعیتی بیت‌المقدس را تغییر دهد، بی‌بهره از وجاهت قانونی، بی‌اثر و باطل است و باید در تبعیت از قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت لغو شود».

ترامپ چهارشنبه ششم دسامبر علی‌رغم مخالفت متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه اعلام کرد که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و دستور انتقال سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به آنجا را صادر کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پیشتر وعده داده بود که با کشاندن موضوع بیت‌المقدس به شورای امنیت و در صورت نیاز، مجمع عمومی سازمان ملل برای لغو تصمیم ترامپ تلاش کند.

«اتحاد برای صلح»

اکنون منابعی در وزارت خارجه ترکیه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، اعلام کرده‌اند که ترکیه به جای شورای امنیت بر مجمع عمومی سازمان ملل تمرکز کرده است.

بنابر اظهارات این منابع انتظار می‌رود تلاش ترکیه برای توقف به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، زیر مجموعه قطعنامه ۳۷۷A مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان «اتحاد برای صلح» قرار بگیرد.

بنابر این قطعنامه که در سال ۱۹۵۵ به تصویب رسیده بود، اگر شورای امنیت نتواند وظیفه خود برای حفظ صلح و امنیت جهانی را انجام دهد، مجمع عمومی به مسئله ورود می‌کند.

منابع وزرات خارجه ترکیه به الجزیره گفتند: برای تصویب چنین قطعنامه‌ای به رأی دوسوم کشورهای عضو مجمع عمومی نیاز است و ما پیشاپیش این تعداد را به دست آورده‌ایم. اما ترکیه و دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، به شدت در تلاشند تا بر شمار آرا افزوده شود».

طاها اوزهان، رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه نیز به الجزیره گفته است که تلاش‌های آنکارا علیه تصمیم ترامپ، دیگر کشورهای منطقه را به موضع‌گیری جدی‌تر در این زمینه وادار خواهد کرد.

اخیراً گزارش‌هایی از نزدیک‌ترشدن روابط برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، از جمله عربستان، امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل منتشر شده است.

طاها اوزهان، از اعضای حزب حاکم، اضافه کرد که کشیده شدن موضوع فلسطین به مجمع عمومی می‌تواند شبیه اتفاقی باشد که سال ۲۰۱۲ افتاد. زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رای‌گیری ۲۹ نوامبر آن سال، به درخواست فلسطین برای تغییر جایگاه عضویتش از مقام «نهاد ناظر» به «کشور ناظر غیر عضو»، رای مثبت داد.

در روزهای گذشته ترکیه به صراحت دولت آمریکا را به سبب تصمیمش در خصوص به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل مورد انتقاد قرار داده است. این کشور پس از اعلام تصمیم ترامپ، ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی را به استانبول فراخواند. این سازمان نیز در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده‌اش اعلام کرد کشورهای عضو این سازمان خواهان به رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین هستند و تصمیم ترامپ درباره این شهر را غیرقانونی و بی‌اثر می‌دانند.

رجب طیب اردوغان روز یکشنبه نیز گفته بود ترکیه قصد دارد سفارت این کشور را در بیت‌المقدس شرقی افتتاح کند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.