ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا قطعنامه پیشنهادی درباره بیت‌المقدس را در شورای امنیت وتو کرد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا را محکوم کرد و گفت برای رسمیت یافتن موقعیت بیت‌المقدس از مجمع عمومی سازمان ملل کمک خواهد گرفت.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مصر به شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد. این قطعنامه به دنبال این بود که  تصمیم آمریکا مبنی بر به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل را لغو کند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا را محکوم کرد و گفت برای رسمیت یافتن موقعیت بیت‌المقدس از مجمع عمومی سازمان ملل کمک خواهد گرفت.

نیکی هیلی، نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در حال سخنرانی وتو در شورای امنیت

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، روز دوشنبه ۱۸ دسامبر / ۲۷ آذر آمریکا با «توهین» خواندن قطعنامه پیشنهادی مصر به شورای امنیت که به دنبال فسخ تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد بیت‌المقدس بود، رأی ۱۴ عضو دیگر را وتو کرد.

۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی مصر که در آن تأکید شده که هرگونه تصمیمی برای تغییر موقعیت بیت‌المقدس باید لغو شود، رأی مثبت دادند.

این قطعنامه یک صفحه‌ای به کشور ایالات متحده آمریکا یا تصمیم ریاست جمهوری این کشور برای انتقال سفارت خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس اشاره نمی‌کرد. اما این پیش‌نویس برای مخالفت با تصمیم ترامپ نوشته شده بود و از این رو با مخالفت نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روبه‌رو شد که از حق وتو این کشور استفاده کرد.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مصر «تأسف عمیقی» را در رابطه با «تصمیمات اخیر در مورد موقعیت بیت‌المقدس» بیان می‌کرد. در واکنش به این «تأسف» نیکی هیلی، پس از اعلام رأی‌ها در نشست شورای امنیت گفت: «آنچه در شورای امنیت شاهدش هستیم یک توهین است که فراموش نخواهد شد.»

هیلی در توضیح گفت این اولین وتوی ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت در شش سال گذشته است و ایالات متحده حق دارد که مکان سفارتش را خودش مشخص کند: «واقعیت این است که این حق وتو در دفاع از حق حاکمیت مستقل آمریکا و در دفاع از نقش آمریکا در روند صلح خاورمیانه است. این دلیلی برای شرمندگی ما نیست؛ باقی شورای امنیت باید خجالت بکشند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از ایالات متحده برای وتو این قطعنامه تشکر کرد.

قطعنامه‌ای که اکنون با وتوی آمریکا ارزش قانونی ندارد مشخص می‌گفت که «هر تصمیم یا اقدامی که بخواهد شخصیت، وضعیت یا ترکیب‌بندی جمعیتی بیت‌المقدس را تغییر دهد، بی‌بهره از وجاهت قانونی، بی‌اثر و باطل است و باید در تبعیت از قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت لغو شود.»

فلسطین موضوع بیت‌المقدس را به مجمع عمومی سازمان ملل می‌برد

محمود عباس، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی پیش‌نویس قطعنامه مصر توسط آمریکا را محکوم کرد و گفت موضوع را به مجمع عمومی سازمان ملل خواهند برد. ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم درست پس از وتوی آمریکا، خواستار نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل شد.

عباس در واکنش به وتوی آمریکا گفت: «آمریکا رأی جامعه جهانی را بی‌ارزش کرد.»

به گزارش «الجزیره» ریاض منصور، نماینده کشور ناظر فلسطین در سازمان ملل متحد در واکنش به وتوی آمریکا گفت: «این تناقض است که در حالی که ما منتظر برنامه صلح از سوی آمریکا بودیم، دولت [ترامپ] برعکس تصمیم گرفت که بیشتر مانع صلح شود و تحقق آن را به تأخیر بیندازد.»

منصور در ادامه گفت که آمریکا فرصت درست کردن اشتباه ترامپ را از دست داد و دولت ترامپ را متهم کرد که کار را برای اسرائیل ساده کرده و «اشغال بیشتر» سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل را تشویق می‌کند.

ریاض منصور پیش از رأی‌گیری در شورای امنیت گفته بود که اگر آمریکا قطعنامه پیشنهادی مصر را وتو کند، فلسطین به سازمان ملل متحد شکایت کند. محمود عباس هم پیش از وتو رأی شورای امنیت گفته بود که اگر آمریکا قطعنامه پیشنهادی مصر را وتو کند، موضوع را به نشست عمومی سازمان ملل خواهد کشاند و برای تشکیل کشور مستقل فلسطین تلاش خواهند کرد.

عباس همچنین تهدید کرد که برای عضویت کامل دولت فلسطین به سراغ سازمان ملل متحد خواهد رفت.

پیش‌بینی می‌شد که آمریکا در مقابل این قطعنامه از حق وتوی خود استفاده کند – حتی با وجود اینکه کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت گفته بودند که از قطعنامه پیشنهادی مصر حمایت خواهند کرد.

در کنار انگلیس، فرانسه، روسیه و چین، ایالات متحده آمریکا از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است که حق وتوی هرگونه قطعنامه را در اختیار دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • noname

    سایت آمریکایی پولیتکو فاش ساخت که دولت اوباما به‌ عملیات قاچاق مواد مخدر حزب‌الله و عملیات پولشویی آن کارت عبور آزاد داد تا به این وسیله در رسیدن به توافق هسته ای با رژیم ایران کمک شود. پولیتیکو نوشت: وقتی اداره مواد مخدر معروف به پروژه کاساندرا قصد تعقیب و دستگیری و تحریمهای مالی علیه حزب الله را داشت، مقامات وزارت دادگستری و خزانه‌ داری این اقدامات را به تاخیر انداختند یا مانع شدند یا درخواستها در این رابطه را رد کردند... مقامات سابق دولت اوباما بشرط اینکه نامشان فاش نشود به پولیتیکو گفتند: تصمیمات آنها با رژیم ایران تنظیم می‌ شد تا توافق هسته ای حاصل شود و چهار گروگان آمریکایی که در ایران زندانی بودند، آزاد شوند!.