ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ سیاست‌های امنیت ملی آمریکا را اعلام کرد

رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار در سخنانی به تشریح استراتژی ۵۵ صفحه‌ای و نوین امنیت ملی آمریکا پرداخت و در آن به نقش اقتصاد و رقابت جهانی با روسیه و چین تأکید کرد.

برای نخستین بار دونالد ترامپ استراتژی امنیت ملی خود را معرفی کرد. در این زمینه در درجه اول اقتصاد، رقابت با چین و روسیه و حل و فصل مسائل با پیشینیانش قرار دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

کاخ‌سفید قبل از سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۸ دسامبر / ۲۷ آذر سند ۵۵ صفحه‌ای درباره امنیت ملی این کشور را در واشنگتن منتشر کرد.

سند امنیت ملی آمریکا به‌طور معمول هر چهار سال یک بار توسط رؤسای جمهور آمریکا اعلام می‌شود. این رسم از زمان رونالد ریگان رواج یافته است. آخرین بار در سال ۲۰۱۵، باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا چنین سندی را ارائه داد. در این سند دیدگاه‌های رئیس جمهوری آمریکا در مورد سیاست خارجی این کشور ترسیم می‌شود.

دونالد ترامپ در توضیح سند جدید امنیت ملی آمریکا، درباره قدرت‌های چین و روسیه گفت: «آن‌ها مصمم هستند که سیستم اقتصادی را غیرمنصفانه‌تر و غیرمنصفانه‌تر کنند، نیروهای مسلح خود را افزایش دهند و با کنترل اطلاعات و داده‌ها، جامعه خود را تحت فشار قرار دهند و بر گسترش نفوذ خود بیفزایند.»

ترامپ در سخنان خود استراتژی امنیت ملی نوین آمریکا را به‌عنوان یک نظم جهانی رقابتی توصیف کرد: «چه بپذیریم چه نه، ما در عصر جدیدی از رقابت به‌سر می‌بریم.» در سراسر جهان، مناقشات شدید نظامی، اقتصادی و سیاسی وجود دارد. استراتژی جدید ترامپ این را به‌رسمیت شناخته است.

او گفت: «با قدرت‌هایی همچون چین و روسیه رقابت داریم. آن‌ها می‌خواهند در برابر تأثیر آمریکا بایستند. ما با این دو کشور و سایر کشورها در راستای منافع خود روابط نزدیک برقرار خواهیم کرد.»

دونالد ترامپ با استراتژی نوین خود سیاست‌های خارجی بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما، رؤسای جمهور پیش از خود را به چالش کشیده است. سند جدید می‌گوید پیشینیان او از فرضیات «غالباً اشتباه» پشتیبانی می‌کردند که بر اساس آن «مشارکت در نهادهای بین‌المللی و تجارت جهانی، رقبا را به نقش‌آفرینان خوب و شرکای مورد اعتماد تبدیل خواهد کرد.»

ترامپ بر خلاف اوباما که هدف خود را جهان بدون سلاح هسته‌ای قرار داده بود، بر اهمیت زرادخانه هسته‌ای آمریکا به‌عنوان «اساس» بازدارندگی تأکید می‌کند: «پس از این‌که این اهمیت به‌عنوان پدیده قرن گذشته ارزیابی و کنار گذاشته شد، رقابت قدرت‌های بزرگ نیز از سر گرفته شد.»

استراتژی امنیت ملی آمریکا بسیار بیش از آنچه تاکنون ترامپ اظهار داشته، روسیه را مورد انتقاد قرار داده است. با این حال، این سند توضیح نمی‌دهد که چگونه واشنگتن قصد دارد سیاست خود در قبال مسکو را تغییر دهد. هدف این است که از یک سو با روسیه همکاری کند و از سوی دیگر تلاش روسیه برای گسترش نفوذ در اروپا و ایجاد اختلاف در ناتو را متوقف کند؛ سیاستی که اوباما بدون موفقیت آن را دنبال کرد.

از نگاه این سند، چین به‌عنوان «رقیب استراتژیک» باید بیش از هر چیز از نظر اقتصادی به عقب رانده شود. آن‌چه در استراتژی تعیین‌شده اهمیت اصلی را دارد منافع اقتصادی تعریف شده توسط ترامپ هستند. بر این اساس، تجارت جهانی «منصفانه» به امنیت آمریکا کمک می‌کند.

از سوی دیگر، تغییرات آب و هوایی دیگر به‌عنوان یک خطر امنیتی شناخته نمی‌شود، اگرچه پنتاگون تاکنون به این ارزیابی ادامه داده است. آمريکا در دوران ترامپ در پی «تسلط انرژی» است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.