ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بنزین و گازوئیل گران می‌شود

دولت حسن روحانی اعلام کرده که ۱۷ هزار میلیارد تومان از طریق افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به دست می‌آورد و آن را صرف ایجاد اشتغال می‌کند. مجلس اما مخالفت کرده.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روحانی رسماً اعلام کرد که چنانچه مجلس شورای اسلامی لایجه بودجه ۹۷ را تصویب کند، قیمت بنزین به لیتری ۱۵۰۰ تومان و گازوئیل به لیتری ۴۰۰ تومان افزایش می‌یابد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از رسانه‌ها خواسته از ایجاد اضطراب در میان مردم خودداری کنند.

بنزین و گازوئیل گران می‌شود- عکس: آرشیو

دولت حسن روحانی در مضیقه مالی‌ست و در نظر دارد با افزایش قیمت بنزین ۳۷ هزار میلیارد تومان بخشی از کسری بودجه‌اش را جبران کند. پیش از این محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی گفته بود که قیمت بنزین از هزار تومان در هر لیتر به ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ تومان افزایش می‌یابد. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت هم اعلام کرده بود که افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه ۹۷ دیده شده است. اکنون شش روز بعد از این اظهارات که هشدارها و مخالفت‌هایی را هم در پی داشت، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روحانی گزارشی منتشر کرده با عنوان «معضل بیکاری و تنگنای مالی دولت». در این گزارش اعلام شده که بر اساس بودجه ۹۷ قیمت بنزین به لیتری ۱۵۰۰ تومان و گازوئیل به لیتری ۴۰۰ تومان افزایش می‌یابد. دولت می‌گوید که قصد دارد ۱۷ هزار میلیارد تومانی را که از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دست می‌آورد برای اشتغال‌زایی سرمایه‌گذاری کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی صبح سه‌شنبه ۲۸ آذر در سخنانی که در همایش حقوق شهروندی در سالن اجلاس سران در تهران ایراد کرد، در این زمینه گفت:

«می‌گویند ممکن است حامل‌های انرژی گران شود. به شما اعلام می‌کنم، قیمت بنزین و گازوییل از نصف قیمت جهانی بالاتر نخواهد بود. قانون به ما گفته باید ظرف ۵ سال به قیمت جهانی برسانیم. چرا؟ به دلیل اینکه ما می‌دانیم شرایط زندگی مردم چگونه است؟ اما اگر پولی از این بابت از مردم گرفته شود، من به سازمان برنامه و بودجه و به دولت گفته‌ام، این پول صرفاً برای اشتغال جوان‌ها خواهد بود و بس؛ فقط برای اشتغال.»

 هدایت الله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی به برخی پیامدهای افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی با شیب تند اشاره کرده است:

«قیمت حامل‌های انرژی به‌تنهایی بالا نمی‌رود و تأثیر بسیاری روی قیمت ده‌ها و صدها محصول دیگر خواهد گذاشت. از طرفی درآمد مردم افزوده نمی‌شود و اشتغال‌زایی نیز صورت نگرفته است. اگر این افزایش صورت گیرد، بخشی از اشتغال را از دست می‌دهیم. اکثر شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی در حال توقف هستند و اگر بخواهیم قیمت حامل‌های انرژی را ۶۰ درصد افزایش دهیم، با شرایط رکود بخشی از بازار از دست تولیدکنندگان خارج می‌شود.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم سه‌شنبه ۲۸ آذر اعلام کرده که ممکن است مجلس شورای اسلامی افزایش حامل‌های انرژی با این شیب تند را تصویب نکند:

 «فضایی را راجع به دل‌مشغولی و اضطراب ایجاد کردن در مردم مخصوصاً راجع به بحث قیمت بنزین یا یارانه‌ها و این امور می‌بینم. این واقعاً درست نیست، چون تازه دولت در لایحه پیشنهادهایش را داده و اینجا نمایندگان، "نمایندگان مردم" هستند و این‌ها را بررسی می‌کنند و نمی‌گذراند به حقوق مردم تعدی شود.»

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز سه‌شنبه ۲۸ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین و گازوئیل خبر داده است:

«هنوز هیچ تصمیمی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی قطعی نشده است و اساساً مجلس شورای اسلامی با هرگونه افزایش حامل‌های انرژی که منجر به افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم شود، مخالف است.»

در گزارش «معضل بیکاری و تنگنای مالی دولت» در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی این استدلال مطرح شده که چنانچه منابع حاصل از افرایش قیمت بنزین و گازوئیل صرف ایجاد اشتتغال در ایران شود، تأثیرات آن بر اقتصاد ایران ممکن است مثبت باشد، اما مشرط بر آنکه «تمامی دستگاه‌ها برای اجرای این طرح هماهنگ باشند.»

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.