ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رابطه خشونت خانگی با خشونت سیاسی- پژوهشی در کردستان ایران

<p><span style="Arial&quot;,&quot;sans-serif&quot;;">سوده راد- مرکز آموزش، مستندسازی و پژوهش در مطالعات فمینیستی [۱] وابسته به دانشگاه پاریس۷، هرساله مجموعه سمینارهایی با تأکید بر موضوع خاص و با دعوت از پژوهشگران، کنشگران و صاحب&zwnj;نظران در این دانشگاه برگزار می&zwnj;کند.</span></p> <!--break--> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><span>موضوع اصلی سمینارهای سال تحصیلی ۲۰۱۱-۲۰۱۲ این مرکز که دکتر آزاده کیان یکی از مسئولان آن است &quot;خشونت، جنگ و نظامی&zwnj;سازی: تجزیه و تحلیل فمینیستی&quot; است. روز دوشنبه دهم ماه اکتبرسال جاری اولین سمینار با حضور پروین بختیارنژاد و با موضوع &quot;رابطه خشونت خانگی و خشونت سیاسی، پژوهش در کردستان ایران&quot; برگزار شد. این یادداشت گزارشی از این سمینار و همچنین بررسی کتاب &quot;<a href="http://www.feministschool.com/IMG/pdf/_-_.pdf">فاجعه خاموش</a>&quot; است. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><span>پروین بختیارنژاد در ابتدای سخنان خود با تأکید بر تلاش زنان ایرانی برای رسیدن به جایگاه اجتماعی بر&zwnj;تر و موفقیت&zwnj;هایی که کسب کرده&zwnj;اند یادآور شد که پژوهش وی، تصویری از کل جامعه ایران به دست نمی&zwnj;دهد، بلکه تنها به یکی از جنبه&zwnj;های خشونت در بخشی از کشور پهناور ایران می&zwnj;پردازد.</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b><span>خشونت خانگی و آگاهی زنان</span></b></div> <div dir="RTL"><span>بنا بر این پژوهش، سال&zwnj;های متمادی است که آمار و مستندات مربوط به خشونت&zwnj;های خانگی علیه زنان در ایران، از سوی سازمان&zwnj;های مسئول چون سازمان بهزیستی منتشر نشده&zwnj;اند و آمار دقیقی برای بررسی افزایش یا کاهش خشونت&zwnj;های خانگی در دست نیست. قتل&zwnj;های ناموسی و خودسوزی در استان&zwnj;های آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، همدان، فارس و خراسان بیشتر است. این&zwnj;ها مناطقی در ایران هستند که از توسعه&zwnj;یافتگی کمتری برخوردار شده&zwnj;اند و به دلیل سیاست&zwnj;تبعیض&zwnj;های قومی جاری، دچار مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پیچیده&zwnj;ای هستند. این تبعیض&zwnj;ها و غیبت گفت&zwnj;وگو بین قومیت&zwnj;ها و حکومت در طول شش سال گذشته بیشتر شده است. از طرفی پیشرفت تکنولوژی و حضور رسانه&zwnj;هایی چون رادیو و تلویزیون در خانه&zwnj;ها و حتی در دورافتاده&zwnj;ترین مناطق موجب شده است عموم مردم به وجود این تبعیض&zwnj;ها و نابرابری&zwnj;های فرهنگی پی ببرند. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <blockquote> <div dir="RTL"><span><span dir="RTL">بر اساس مطالعات خانم بختیارنژاد، در مناطقی که قتل ناموسی رواج دارد، هیچ نسبت معناداری بین خیانتکاری زنان و آمار قتل&zwnj;های ناموسی وجود ندارد. بنابراین دلیل این خشونت&zwnj;ها تنها می&zwnj;تواند فشار زیاد جامعه بر مردان و شیوع سوءظن بین آن&zwnj;ها باشد</span></span></div> </blockquote> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><span>پرسش درباره علت تبعیض جنسیتی در ذهن زنی که در فرهنگ پیچیده و مردسالار زندگی می&zwnj;کند، با نگاه کردن سریال&zwnj;ها و برنامه&zwnj;های متنوع&zwnj;&zwnj;همان تلویزیون جمهوری اسلامی و مقایسه آن با روش زندگی خود و فرهنگ حاکم رشد می&zwnj;کند، حتی اگر نتواند نامی بر آن بگذارد. تأسیس دانشگاه&zwnj;هایی چون دانشگاه آزاد اسلامی یا پیام نور در اقصا نقاط ایران در طول سال&zwnj;های اخیر پای دختران و زنان جوان را به محیط&zwnj;های آموزشی باز کرده است و دانشجویان، به&zwnj;ویژه در علوم انسانی با تعاریف روابط انسان&zwnj;ها در دنیای نوین، حقوق برابر جنسیتی و... آشنا می&zwnj;شوند. این آگاهی موجب می&zwnj;شود هریک از این زنان نیازشان را به استقلال و حقوق فردی&zwnj;شان ابراز کنند و خودآگاه یا ناخودآگاه در صدد تغییر فرهنگ مردسالاری برآیند که در آن زندگی می&zwnj;کنند. البته این تغییر و خواست بسیار پرهزینه است و در اکثر مواقع به سرخوردگی می&zwnj;انجامد، چراکه این زنان و مردان در فرهنگی رشد کرده&zwnj;اند که زن فرودست بوده&zwnj;و هست و مردان خانواده سرپرست و تصمیم&zwnj;گیرنده مطلق هستند. این نیاز ناکام مانده در موارد حاد منجر به فرار از خانه یا خودسوزی و حتی قتل&zwnj;های ناموسی می&zwnj;شود. مردانی که خواهران، مادران و تمام دختران فامیل خود را ناموس خود می&zwnj;دانند و هرگونه خروج از اصول فرهنگی بی&zwnj;ناموسی [۲] تلقی می&zwnj;شود. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b><span>خیانت زنان، سوظن یا واقعیت جاری</span></b></div> <div dir="RTL"><span>بر اساس مطالعات خانم بختیارنژاد، در مناطقی که قتل ناموسی رواج دارد، هیچ نسبت معناداری بین خیانتکاری زنان و آمار قتل&zwnj;های ناموسی وجود ندارد. بنابراین دلیل این خشونت&zwnj;ها تنها می&zwnj;تواند فشار زیاد جامعه بر مردان و شیوع سوءظن بین آن&zwnj;ها باشد. جامعه&zwnj;ای که زن را ناموس مرد می&zwnj;داند، حفاظت از ارزش&zwnj;های قومی و سنت&zwnj;های خود را ضامن حیات خویش و خروج زن از حدود تنگ تعیین شده را نقض صریح این اصول می&zwnj;پندارد، بروز خشونت&zwnj;هایی چون قتل، اسیدپاشی، سنگسار و غیره می&zwnj;تواند توجیه قابل قبولی داشته باشد. مردانی که خشونت می&zwnj;ورزند از همه اقشار جامعه، تحصیل&zwnj;کرده یا کم&zwnj;سواد و بی&zwnj;سواد، جوان و مسن، شاغل و بی&zwnj;کار هستند. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><span>ساختار فرهنگی و روابط، اختلاف&zwnj;ها و رقابت&zwnj;های بین خاندان&zwnj;های هر قوم، شایعه&zwnj;پراکنی درباره زن و سوءظن مردان خاندان را به ابزاری برای آسیب زدن به دیگری و تسویه حساب&zwnj;های خاندانی تبدیل می&zwnj;کند. از طرفی تغییر نگاه زنان به خود، تعییر پوشش و رفتار آن&zwnj;ها، ترس از آثار این تغییرات در زندگی و از همه مهم&zwnj;تر، آبروی خاندان و مردان خانواده، آن&zwnj;ها را در جایگاه نگهبان زنان قرار می&zwnj;دهد، مبادا دست از پا خطا کنند. شایعات در مورد یک زن، می&zwnj;تواند خود او را نیز به خشونت بر خود وادارد، تا جایی که خودسوزی کند و در واقع بهای گناه ناکرده را برای پاک کردن ننگ از خاندان و مردان بپردازد. </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b><span>خشونت&zwnj;خانگی و خشونت سیاسی</span></b></div> <div dir="RTL"><span>بسیاری از زنان و دختران ناامید از تغییر شرایط حاکم بر زندگی خویش، برای رهایی از ازدواج&zwnj;های اجباری و فشارهای فرهنگی و اجتماعی خانه را ترک می&zwnj;کنند. از آنجا که ساختارهای پیشگیرانه و پذیرش زنان خشونت&zwnj;دیده در ایران در عمل وجود ندارد، بسیاری از این زن&zwnj;ها در مناطق کردنشین، جذب باندهای فساد و یا احزاب سیاسی خارج از کشور [غیرقانونی از نظر حکومت جمهوری اسلامی] می&zwnj;شوند تا بتوانند زندگی نسبتاً مستقلی داشته باشند. آنها که این فرار و پناه&zwnj;گیری را تنها راه نجات خویش می&zwnj;دانند در هردوحال دچار محکومیت&zwnj;های جدی و شدید از جانب حکومت جمهوری اسلامی می&zwnj;شوند. به&zwnj;ویژه زنانی که جذب احزاب مسلح شده&zwnj;اند، در صورت دستگیری به عنوان معاند نظام محاکمه و محکوم به مجازات&zwnj;هایی چون زندان بلندمدت، شلاق و حتی اعدام می&zwnj;شوند.</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><span> بنابراین بسیاری از این زنان بدون آن که انگیزه فعالیت سیاسی داشته باشند، به اشد خشونت سیاسی دچار می&zwnj;شوند. متأسفانه بسیاری از این دختران و زنان نه فارسی می&zwnj;دانند و نه سواد خواندن و نوشتن دارند و طبیعتاً در طی روند بازجویی و دادگاه دچار تبعیض بیشتری می&zwnj;شوند. در هر صورت هم مردان و هم زنان در این مناطق قربانی فرهنگ و سنت&zwnj;های خود هستند و مرد&zwnj;ها هم خود را در تغییر شرایط ناتوان می&zwnj;بینند. بار&zwnj;ها شنیده شده که مردان از مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده کرده&zwnj;اند تا بتوانند زنان و دختران مورد سوء ظن خود را به قتل برسانند.</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><b><span>فاجعه خاموش و راهکار&zwnj;ها</span></b></div> <div dir="RTL"><span>پروین بختیارنژاد نتیجه پژوهش&zwnj;های خود را در زمینه قتل&zwnj;های ناموسی در قالب کتابی با نام &quot;فاجعه خاموش&quot; منتشر کرده&zwnj;است. او در این کتاب، به ارائه داستان زنان قربانی می&zwnj;پردازد، از دختر هفت ساله&zwnj;ای که توسط پدرش به قتل رسیده تا زن ۵۴ ساله&zwnj;ای که خودسوزی کرده است. بر اساس دستاوردهای این پژوهش بیشترین قتل&zwnj;های ناموسی که اوج خشونت بر زنان است در بین قومیت&zwnj;های ساکن در استان&zwnj;هایی که پیشتر نام برده شد رخ می&zwnj;دهد و بیشتر زنان شوهردار قربانی هستند و اتفاقاً چندهمسری بین مردان این مناطق امری عادی و پذیرفته است. </span></div> <div dir="RTL"> <p>&nbsp;</p> <blockquote> <div dir="RTL"><span>&quot;تصویب قوانین سخت&zwnj;گیرانه و تضمین&zwnj;شده، برای جلوگیری و سپس مجازات عاملان توحش قدیم در دنیای نوین است، اما پیشگیری همیشه بر درمان اولویت دارد، آموزش هم بر مجازات و تغییر از درون بر ممانعت از بیرون.&quot;</span></div> </blockquote> <div dir="RTL"><span>در این کتاب همچنین به بررسی حقوقی و فقهی قوانین موجود پرداخته&zwnj;شده است. ایشان در پاسخ به سئوال چه باید کرد، اشاره می&zwnj;کند: &quot;مهم&zwnj;ترین و عاجل&zwnj;ترین اقدام، ایجاد فضایی امن برای زنان و فعالیت روشنگرانه و آگاهی&zwnj;بخش آنان و </span><span dir="LTR">NGO</span><span>های&zwnj;شان است تا در این مناطق بتوانند زمینه نقد و پرسشگری را در حوزه عمومی ایجاد کنند. [...] در مرحله بعد آموزش از طریق تمامی ابرازهای فرهنگی از جمله آمورش&zwnj;های رسمی از دوره پیش&zwnj;دبستان تا آموزش عالی، از طریق نهادهای رسمی و غیر رسمی [...] و سپس استفاده از عرصه&zwnj;ها و ابزارهای مختلف هنری و ادبی، برای به چالش کشیدن نگاه&zwnj;های توأم با تحقیر و فرودستی زنان است.&quot; </span></div> </div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><span>در ادامه این پژوهش آمده است: &quot;تصویب قوانین سخت&zwnj;گیرانه و تضمین&zwnj;شده، برای جلوگیری و سپس مجازات عاملان توحش قدیم در دنیای نوین است، اما پیشگیری همیشه بر درمان اولویت دارد، آموزش هم بر مجازات و تغییر از درون بر ممانعت از بیرون.&quot;</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><span>این کتاب که از طریق این لینک در دسترس است، این&zwnj;گونه به پایان می&zwnj;رسد: &quot;به طور خلاصه راه حل&zwnj;های ارائه شده به ترتیب اهمیت عملی و اثرگذاری&zwnj;شان عبارت است از: </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><span>-۱ ایجاد فضای امن و آزاد برای فعالیت کار&zwnj;شناسان و علاقه&zwnj;مندان و طرفداران حقوق زنان و مخالفان خشونت به&zwnj;ویژه در شکل نهاد&zwnj;ها و موسسات غیر دولتی. </span></div> <div dir="RTL"><span>-۲ کار فرهنگی گسترده با بهره&zwnj;گیری از تمامی ابزارهای فرهنگی و هنری جهت اصلاح &zwnj;جزم&zwnj;گرایی. </span></div> <div dir="RTL"><span>-۳ اصلاح قوانین برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و طراحی راهکارهایی برای تضمین تحقق عملی این قوانین. </span></div> <div dir="RTL"><span>-۴ انجام فعالیت&zwnj;های حمایتی و ایمنی برای زنان در معرض قتل&zwnj;های ناموسی و اختصاص بودجه کافی برای این امر و پوشش و حمایت از نهادهای مدنی علاقه&zwnj;مند به این امر انسانی&quot; </span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><strong><span>زیرنویس&zwnj;: </span></strong></div> <div dir="RTL"><span>۱. &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </span><span dir="LTR">CEDREF: Centre d&raquo; Enseignement</span><span>، </span><span dir="LTR">de Documentation et de Recherches pour les Etudes F&eacute;ministes</span></div> <div dir="RTL"><span>۲. &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; لغت&zwnj;نامه دهخدا: &quot;بی&zwnj;ناموس. (ص مرکب) (از: بی&zwnj;+ ناموس) که ناموس ندارد. لامذهب و ناپرهیزگار. (آنندراج). بی&zwnj;عفت و بی&zwnj;عصمت. بی&zwnj;مذهب. دشنامی است سخت...&quot;</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL">&nbsp;</div>

سوده راد- مرکز آموزش، مستندسازی و پژوهش در مطالعات فمینیستی [۱] وابسته به دانشگاه پاریس۷، هرساله مجموعه سمینارهایی با تأکید بر موضوع خاص و با دعوت از پژوهشگران، کنشگران و صاحب‌نظران در این دانشگاه برگزار می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.