ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چندین کشته و زخمی در ادامه اعتراضات در اقلیم کردستان

بحران در اقلیم کردستان شدت می‌گیرد. معترضان به فساد مالی و وضعیت دشوار اقتصادی به تجمعات خود ادامه می‌دهند و دولت محلی تاکنون ناتوان نشان داده است.

یک روز پس از اعتراضات در اقلیم کردستان عراق که به خشونت با پلیس کشیده شد، بار دیگر مخالفان دولت محلی در استان سلیمانیه و اربیل دست به تظاهرات زده و خواهان استعفای دولت شدند. در درگیری‌های رخ داده چندین نفر کشته و زخمی شدند.

درگیری‌های خشونت‌بار روز سه‌شنبه ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر در شهر رانیه پنج نفر کشته و ۸۰ نفر زخمی بر جای گذاشت.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذر در شهر سلیمانیه نیروهای امنیتی تظاهرکنندگان را محاصره کرده و دست به شلیک هوایی زدند.

نیروهای امنیتی در گذرگاه‌های اصلی و مقر احزاب سیاسی موانعی ایجاد کرده بودند.

خبرگزاری رووداو نوشته است که در این شهر یک نماینده پارلمان توسط معترضان دستگیر شده است. زخمی‌شدگان در این شهر زیاد گزارش شده است. این خبرگزاری گفته است که شمار زیادی از مجروحان را نیروهای امنیتی تشکیل می‌دهند.

در اعتراضات روز گذشته مخالفان به دفاتر احزاب سیاسی از جمله حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی، جنبش گوران و اتحادیه اسلامی کردستان حمله کرده و آن‌ها را به آتش کشیده بودند.

روز سه‌شنبه در مناطق دیگری چون رانیه و کفری در استان سلیمانیه و حلبچه و کویسنجق در استان اربیل تظاهرات اعتراضی برپا شد.

رووداو از کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن ۸۰ نفر از معترضان در رانیه خبر داده است.

شاهدان عینی گفته‌اند که در کویسنجق تظاهرکنندگان دفتر شهردار و حزب دموکرات کردستان را آتش زدند. در کفری نیز صدها تن از معترضان پس از آن‌که با سنگ به ساختمان حزب دموکرات کردستان حمله کردند، کنترل آن را در دست گرفتند.

در حلبچه صدها نفر از تظاهرکنندگان تا مقر اتحادیه میهنی پیش رفتند اما آن‌جا با مأموران امنیتی مواجه شدند.

«ناتوانی دولت اقلیم کردستان»

دولت و پارلمان محلی مردم خشمگین را به آرامش دعوت کرده‌اند. بیشتر معترضان را معلمان و کارمندان دولت تشکیل می‌دهند که یا حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند و یا حقوق‌شان کم شده است.

معترضان از فساد مالی و تبعیض‌های اقتصادی ناراضی‌اند و معتقدند که مسئولان سیاسی اقلیم کردستان توان اداره کشور را ندارند. آن‌ها تمام بازیگران سیاسی را مسئول این اوضاع می‌دانند.

بحران اقتصادی که پیش از این نیز در کردستان وجود داشت پس از همه‌پرسی استقلال کردستان در روز ۲۵ سپتامبر / ۳ مهرماه عمیق‌تر شد. این همه‌پرسی به‌رغم مخالفت دولت مرکزی و کشورهای خارجی توسط مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و رهبر حزب دموکرات کردستان برگزار شد. اکثریت بالای مردم کردستان به این همه‌پرسی «آری» گفتند اما نیروهای نظامی بغداد با کمک افراد حشد شعبی به سمت کردستان پیشروی کردند و منطقه نفت‌خیز کرکوک را که از سه سال پیش در دست کردها بود به تصرف خود در آوردند و نیمی از درآمد نفتی اقلیم کردستان کاهش یافت.

دولت مرکزی همچنین مانع از پروازهای بین‌المللی به دو فرودگاه کردستان شده و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های خصوصی کردی و خارجی مجبور به تعطیل شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از ساکنان اربیل نوشته است که دستمزدها کاهش یافته و همزمان، در حالی که زمستان نزدیک است، قیمت نفت سفید برای تأمین گرما به بشکه‌ای (۲۰۰ لیتر) ۱۵۰ دلار رسیده است که دو برابر قیمت دو سال پیش است.

همچنین در روز فقط چهار ساعت برق جریان دارد و مردم نمی‌توانند اشتراک برق خود را بپردازند.

سعد حدیثی، سخنگوی دولت مرکزی عراق می‌گوید: «آن‌چه در کردستان می‌گذرد نشان‌دهنده سیاست بد دولت خودمختار و احزاب سیاسی آن است.»

به‌گفته حدیثی «تمایل به تصمیم‌گیریِ تنها، بدون در نظر گرفتن بغداد، صدور نفت بدون رضایت ما، رفتار بدون شفافیت و عدم کنترل هزینه‌ها و درآمد، علت ناتوانی دولت محلی در پاسخگویی به نیازهای مردم است.»

سخنگوی دولت مرکزی عراق پیشنهاد همکاری اقلیم کردستان با دولت فدرال برای حل بحران را داده است.

از نظر عصام الفایلی، استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد، «این اعتراضات علیه همه سیاستمداران کردستان است زیرا مردم احساس می‌کنند که در بی‌عدالتی زندگی می‌کنند.»

او می‌گوید در چنین شرایطی در صورت ناتوانی دولت محلی در اداره امور، این وظیفه دولت مرکزی است که در جهت حل بحران موجود بکوشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسفندان

    متاسفانه بارزانی ها شاتباهات بزرگی کردند قطعا در نتیجه استبداد اینها و امثالهم بوده، کردها شانس بزرگ خاورمیانه اسلام زده هستندف من از اینکه جریان احمقانه استقلال اقلیم موجب شد کردها ضربه به خورند، مدتی حواس پرتی ایجاد کرد از توجه به هیولای اسلام گرایی، الان قومیت گرایی بدترین ضربه میزند به اجماع جهان سکولار در مبارزه با تئوکراسی اسلام گرایی، و یکی از ستونهای دمکراسی خواهی منطقه اسیب جی بهب یند متاسفم. کردها قدر موقعیت خودشان ندانستند. الان این جریان شکی نیست توسط دیکتاتوری های مطنقه بویزه ترکیه ایران حمای، ایران هم 40 سالست توسط داشیعه بلعیده شده و مردمانش کپ کردند و تنها با حمله نظامی خارجی میتوان ایران در دهان این هیولا بیرون کشید. وگرنه وقتی زیردریای های اتمی و موشکهای قاره پیما به مرحله عملیاتی برسند دیگر نمیشود کاریش کرد و هزینه ها بقدری افزایش میابد که آمریکا جرات ریسک نخواهد داشت، وقت عمل جهان سکولار اکنون است و نه فردا ! کردها به خودشان به آیند، کردها اگر به همین وضع ادام دهند بزودی تمام دستاوردهای چند دهه مبارزه شان از سدت خواهند داد.