ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشکیل پرونده قضایی برای کارگران معترض هپکو

فشار امنیتی بر کارگران معترض هپکو افزایش یافته است. برای ۲۰ کارگر پرونده قضایی تشکیل و یکی از مدیران کارخانه خواستار اخراج معترضان شده است.

یکی از کارگران کارخانه هپکو اراک از تشکیل پرونده قضایی برای تعدادی از کارگران معترض این شرکت خبر داد. کارگران می‌گویند که فشارهای امنیتی در کارخانه شدت گرفته است.

کارگران معترض هپکو از تشدید فشارهای امنیتی در محل کار خبر می‌دهند.
کارگران معترض هپکو از تشدید فشارهای امنیتی در محل کار خبر می‌دهند (عکس: آرشیو)

این فعال کارگری که نامش افشاء نشده چهارشنبه ۲۹ آذر به روزنامه «جامعه فردا» گفت: پس از اعتراض کارگران حدود ۲۰ کارگر معترض به مراجع قضائی احضار و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.

به گفته او پرونده این کارگران به دادستانی استان مرکزی ارجاع داده شده و کارگران هم از طریق پیامک شماره پرونده قضایی خود را دریافت کرده‌اند.

این فعال کارگری گفت که ۲۰ نفر از کارگران پس از اعتصاب دو هفته پیش در محل کارخانه احضار و به  « اخلال در نظم جامعه» و «شرکت در تجمعات غیرقانونی» متهم شده‌اند.

موج تازه اعتراض کارگران هپکو اراک از اسفند سال گذشته آغاز شد و تابستان امسال به اعتراض گسترده خیابانی در اراک انجامید. در حالیکه مقام‌های دولتی پیشتر حل مشکلات هپکو و پرداخت مطالبات معوق کارگران را وعده کرده بودند، شهریور امسال نیروهای امنیتی کارگران معترض را مورد حمله قرار دارند.

به نبال این وقایع علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران که با دستور ویژه رئیس دولت به اراک رفته بود، ۲ مهر از حل بخشی از مشکلات کارگران هپکو و پرداخت چند ماه مطالبات معوق آنان خبر داد.

اما  کارگران هپکو گفته‌‌اند که «هنوز تغییری در وضعیت ایجاد نشده»، دستمزد سه ماه پایانی سال گذشته و مهر و آبان امسال به آنان پرداخت نشده است و  برخی از کارگران برای امرار معاش «گوشواره دخترانش را فروخته است».

فضای کارخانه امنیتی است

مسئولان دولتی چند روز قبل بار دیگر به کارگران قول دادند که دستمزدهای معوق‌شان به زودی پرداخت شود و تولید افزایش یابد. به گفته یکی از کارگران شورای تامین استان مرکزی به سهامدار و مالک هپکو یک ماه فرصت داده که دستمزد معوق کارگران را پرداخت کند اما تا به حال اقدامی صورت نگرفته است.

او گفته است که کارگران به درخواست شورای تامین و استاندار مرکزی در محل کار حاضر می‌شوند اما در محل کار با «فشار روانی و امنیتی» روبرو هستند.

به گفته یکی از کارگران همزمان با گسترده‌تر شدن اعتراض‌ها، احضار کارگران آغاز و فشارهای امنیتی بیشتر شده است: «مدام باید بپایی چه حرفی را کجا بزنی. چه پیامی را برای کی فوروارد کنی و برای کی نکنی. قبلا کارکنان هپکو چند گروه گپ و گفت مجازی داشتند که با هم حرف می‌زدند و بحث می‌کردند درباره مشکلات کاری. اما هیچی ازشون باقی نگذاشتن.»

کارگران همچنین گفته‌اند که تهدید به اخراج آنان افزایش یافته و بسیاری از کارگران نگران‌ند که اخراج شوند. این تهدیدها در حالی صورت می‌گیرد که خبرهای تائید نشده‌ای مبنی بر تعدیل نیروی انسانی در کارخانه منتشر شده است. مدیران هپکو فروردین امسال گروهی از کارگران را به مرخصی اجباری و بدون حقوق فرستادند.

سیاست تفرقه‌اندازی مدیران

در حالی که کارگران معترض همچنان به وعده مدیران دولتی امیدوارند، مسعود رضایی که از او به عنوان مدیر مهندسی پروژه‌های هپکو نام برده می‌شود، در صفحه اینستاگرام خود کارگران معترض را «تروریست» خوانده است.

او در این متن کارگران را به چهار گروه وفاداران، مزدوران، گروگانان و خرابکاران تقسیم کرده و در توصیف خرابکاران نوشته است: «این افراد از اوضاع به‌شدت ناراضی هستند و هیچ تعهدی به سازمان ندارند. آنها فعالانه به‌دنبال تخریب وجهه سازمان هستند.»

رضایی که در گفت‌وگو با روزنامه «جامعه فردا» این متن را تکذیب کرده، کارگران معترض را « تروریست»هایی خوانده که «به سرعت باید از مجموعه حذف شوند».

کارگران معترض گفته‌اند که این متن «تنها بخشی از فضای تهدیدآمیز و در‌عین‌حال محدودکننده‌ای است که بر اعتراضات مسالمت‌آمیز کارگران در این واحد صنعتی سایه افکنده» تا اعتراض‌های کارگری را «خاموش کند».

بیشتر بخوانید:

دستمزد کارگران «هپکو» و «آذرآب» در جیب بانک‌ها

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قیصر

    این فرد با نام مسعود رضائی و افرادی شبیه به او که امروزه در همه جای جامعه معدودی از آنان یافت میشوند وبا توجیه و توسل به عنوان مسئولیتی که دارند در مقابل حق و حقیقت می ایستند و افراد ضعیف و مظلومی همچون کارکران هپکو را که سقف خواسته هاشان دریافت حقوق معوقه است تحت فشار شدیدتر قرار میدهند و زن وبچه این مظلومان را از لقمه نانی و حداقل معاشی محروم میکنند بایدلختی در خویشتن خویش تدبر کنند شاید ذره ای از کوهر شریف انسانیت را که ممکن است پس پشت ژنهای ناخالص در اعماق ذاتشان مدفون شده است را بیابند و با آویختن به آن خود را از ظلال تیرکی همراهی با ظالمان خلاص نمایند.