ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه ایران: بررسی اتهامات «بی‌‌پایه» آمریکا را به شورای امنیت ارجاع دادیم

برنامه موشکی ایران، تحت تأثیر موشک‌پرانی‌های انصارالله به تدریج جایگزین «برجام» می‌شود. ظریف می‌گوید ایران درخواست پیگیری حقوقی را تسلیم دبیرکل سازمان ملل کرده.

نشست روز سه‌شنبه ۱۹ دسامبر شورای امنیت سازمان ملل قرار بود تعهدات آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را به بحث بگذارد، اما در همان روز، انصارالله یمن یک موشک بالستیک به طرف ریاض شلیک کرد و چنین بود که برنامه موشکی ایران بر بحث برجام سایه انداخت. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اتهام آمریکا مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی به یمن موشک و سایر تسلیحات را صادر می‌کند را رد کرده و گفته است که وزارت خارجه ایران به آنتونیو گوترش اطلاع داده که قصد دارد این موضوع را در جلسات آینده شورای امنیت به بحث بگذارد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که برای شرکت در پنجمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران ، جمهوری آذربایجان و ترکیه به باکو سفر کرده چهارشنبه ۲۹ آذر در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفته است:

«پیگیری اتهام بی‌پایه آمریکا را از طریق شورای امنیت سازمان ملل درجلسات آتی نیز  دنبال خواهیم کرد و البته موضوع را به اطلاع دبیر کل سازمان ملل متحد رسانده‌ایم.»

تلویزیون العالم سه‌شنبه ۱۹ دسامبر اعلام کرد که سامانه دفاع موشکی نیروی هوایی پادشاهی سعودی یک فروند موشک بالستیک حوثی‌های یمن را که به سوی ریاض شلیک شده بود رهیابی و منهدم کند. انصارالله یمن گفته بود این موشک را به طرف کاخ الیامیه در ریاض شلیک کرده است. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در اجلاس سه‌شنبه ۱۹ دسامبر شورای امنیت از همه اعضا خواست که برای «افشای جنایات تهران» دست به دست هم دهند و با هم همکاری کنند. سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین اعلام کرد که دولت آمریکا همراه با برخی متحدانش امکانات گسترش قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره محدود کردن برنامه موشکی ایران را بررسی می‌کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با ایرنا ایالات متحده آمریکا را متهم کرده که با طرح چنین اتهاماتی قصد دارد حمایت آمریکا از ائتلاف عربی و بمباران غیر نظامیان یمن را پنهان کند و علاوه بر این بر اعتراض جامعه جهانی به تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس سرپوش بگذارد:

«این اقدام امریکایی‌ها یک اقدام تحریک‌آمیز و یک حرکت هدفدار بسیار خطرناک است. تلاش می‌کنند حمایت‌های خود را از بمباران مردم بی‌گناه یمن پنهان کنند و بر سایر اقدامات خطرناک خود را در منطقه از جمله اقدام در مورد قدس شریف که موجب محکومیت جامعه بین‌المللی شده سرپوش بگذارند.»

واشنگتن ادعا می‌کند که تهران با برنامه موشکی‌اش و ارسال سلاح به یمن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است. این قطعنامه که پس از امضای قرارداد هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱ در شورای امنیت تصویب شد، ایران را از ساختن و در اختیارداشتن موشک‌های دارای توان حمل کلاهک هسته‌ای منع می‌کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در گفت‌وگو با شبکه العالم هرگونه ارتباط تسلیحاتی جمهوری اسلامی با انصارالله یمن را رد کرده است:

«هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد. در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد، اعلام کند. آنچه امروز در دستان مردم یمن است سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته‌ است.»

خبرگزاری‌ تسنیم نیز با انتشار گزارشی اختلاف موشک‌های یمنی با موشک‌های ایرانی را از نظر فلزات به کار رفته در این موشک‌ها و شکل و سوخت و برد متفاوت آن‌ها برشمرده و آمریکا را متهم به صحنه‌سازی و جعل کرده است. تسنیم می‌نویسد با توجه به محاصره یمن، امکان ارسال تسلیحات به این کشور اصولاً وجود ندارد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی چهارشنبه ۲۰ دسامبر اعلام کرده که با وجود حمله موشکی انصارالله به ریاض، بندر حدیده یمن را مسدود نمی‌کرد. از طریق این بندر کمک‌های انسانی به یمن صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.