ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت درباره قطعنامه جدید علیه کره شمالی رأی‌گیری می‌کند

تحریم‌های جدید ارائه شده از سوی آمریکا به شورای امنیت، صدور فراورده‌های نفتی به کره شمالی و فعالیت شهروندان این کشور در خارج را هدف قرار داده و فهرست کالاهای ممنوعه گسترش یافته.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده که بر اساس آن تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی اعمال خواهد شد، از جمله در مورد فراورده‌های نفتی.

شورای امنیت پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی آمریکا علیه کره شمالی را بررسی خواهد کرد

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌ها تأیید کرده‌اند که این پیش‌نویس که چین نیز در تهیه آن همکاری داشته به شورای امنیت ارائه شده و این شورا بعد از ظهر امروز، جمعه ۲۲ دسامبر / یکم دی درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

پیش‌نویس این قطعنامه ممنوعیت صدور حدود ۹۰ درصد از فراورده‌های نفتی به کره‌شمالی را در نظر گرفته است. همچنین، شهروندان کره‌شمالی که خارج از این کشور کار می‌کنند، باید در مدت ۱۲ ماه به کشورشان بازگردند.

به‌گفته سازمان ملل ده‌ها هزار نفر از شهروندان کره شمالی در «شرایط نزدیک به بردگی» در روسیه و چین کار می‌کنند تا بتوانند ارز خارجی را به کشور خود برسانند.

دیپلمات‌ها روز چهارشنبه گذشته اعلام کردند که آمریکا و چین درباره تحریم‌های تازه علیه کره شمالی مذاکره می‌کنند. این مذاکرات پس از آخرین آزمایش موشک بین قاره‌ای کره شمالی در تاریخ ۲۹ نوامبر / ۸ آذر صورت گرفته است. کره شمالی موشک بالستیک تازه‌ای به نام «هواسانگ ۱۵» را آزمایش کرد که به‌گفته پیونگ‌یانگ با آن می‌تواند سراسر خاک آمریکا را هدف قرار دهد. این آزمایش موشکی بار دیگر نگرانی کشورهای منطقه و جامعه جهانی را برانگیخت. در پی آن، آمریکا هشدار داد که اگر جنگی در بگیرد رژیم پیونگ‌یانگ به‌طور کامل نابود خواهد شد و کره شمالی این موضع آمریکا را تهدیدات تازه این کشور قلمداد کرد.

متن جدید قطعنامه پیشنهادی بر پایه تحریم‌هایی است که سازمان ملل در طول سال‌ها علیه کره شمالی تصویب کرده است، به‌ویژه علیه کسانی که در ماه‌های اخیر به‌طور عمده از چین نفت خام و تصفیه‌شده به کره شمالی عرضه کرده‌اند.

این پیش‌نویس قطعنامه در نظر دارد تحویل نفت خام به کره شمالی را که کشورهای دیگر مایل‌اند با مجوز سازمان ملل انجام دهند به چهار میلیون بشکه در سال محدود کند.

افزون بر این، واردات کره شمالی از محصولات نفتی تصفیه‌شده، از جمله گازوئیل و نفت سفید به ۵۰۰ هزار بشکه در سال آینده محدود خواهد شد. کشورهای عرضه‌کننده این محصولات نفتی ملزم خواهند بود که پرونده‌های مختلف خود در این زمینه را به اطلاع‌ سازمان ملل برسانند.

گسترش فهرست کالاهای ممنوع صادراتی به کره شمالی نیز با افزودن محصولات غذایی، تجهیزات صنعتی و الکتریکی و برخی مواد اولیه (خاک، سنگ‌های مگنزیت و منیزیم، و چوب) و همچنین در زمینه کشتی‌رانی نیز برنامه‌ریزی شده است.

براساس متن پیش‌نویس، تمام کشورها مجاز خواهند بود که کشتی‌هایی را که مظنون به حمل کالاهای غیرقانونی به کره شمالی هستند رهگیری کرده، بازرسی و یا توقیف کنند.

یکی دیگر از موارد درج شده در این پیش‌نویس قرار دادن اسامی ۱۹ مقام کره شمالی در فهرست مجازات سازمان ملل است که تقریباً همه آن‌ها در صنعت بانکداری فعال هستند. نام وزیر نیروهای مسلح کره شمالی که مسئول تدارکات نیز هست در این فهرست قرار دارد.

آمریکا همچنین خارج از این بسته تحریمی جدید، درخواست کرده است که نام ۱۰ کشتی که کالاهای ممنوعه را به کره شمالی تحویل داده‌اند، در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گیرد.

چین با این اقدام مخالفت و زمان بیشتری را برای بررسی آن درخواست کرده است. دو کشتی از این ۱۰ کشتی پرچم هنگ‌کنگ را دارند و دو کشتی نیز از تانکرهای کره شمالی هستند. تصمیم‌گیری در مورد این ۱۰ کشتی به روز ۲۸ دسامبر / ۷ دی موکول شد.

آمریکا در تحریم‌های ماقبل آخر کره شمالی در ۵ اوت / ۱۴ مرداد سال جاری یک ماه با چین و روسیه مذاکره کرد اما برای تصویب آخرین تحریم‌ها در ۱۱ سپتامبر / ۲۰ شهریور این مذاکرات تنها یک هفته طول کشید.

کمی قبل از آخرین آزمایش موشکی کره شمالی، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا جامعه جهانی را فراخواند تا «تدابیر تازه‌ای» فراتر از تحریم‌هایی که قبلاً توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده، در برابر کره شمالی اتخاذ کنند، «از جمله حق ممنوعیت ترافیک دریایی حمل کالاها به کره شمالی و از این کشور به خارج.»

در تابستان سال جاری شورای امنیت سازمان ملل زیر فشار آمریکا برای هفتمین و هشتمین بار کره شمالی تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داد اما کره شمالی پس از این تحریم‌ها باز هم دست به آزمایش موشکی زد.

کره شمالی در آخرین رویارویی خود با آمریکا، استراتژی نظامی جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را «سند جنایی» نامید که هدف آن «انقیاد کل جهان به سود ایالات متحده است.»

وزارت خارجه کره شمالی روز جمعه ضمن بیان این موضوع گفته است: «این نشان می‌دهد که سیاستِ "اول آمریکا" که باند ترامپ آن را فریاد می‌زند چیزی جز اعلام تجاوز با هدف نگه داشتن جهان در کنترل خود نیست.»

دونالد ترامپ در سندی که روز دوشنبه گذشته ارائه شد گفته است که واشنگتن باید با چالش‌های برنامه‌های نظامی پیونگ‌یانگ روبه‌رو شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.