ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عباس در دیدار با مکرون: آمریکا دیگر میانجی صادقی نیست

محمود عباس در پاریس گفت با جانبداری آمریکا از اسرائیل فلسطینی‌ها هیچ طرح صلحی از سوی آمریکا را نخواهند پذیرفت. مکرون نیز گفت آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه به «حاشیه» رانده شده است.

محمود عباس در دیدار با امانوئل مکرون اعلام کرد که پس از جانبداری آمریکا از اسرائیل در جریان به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل، فلسطین دیگر هر طرح صلحی را که آمریکا پیشنهاد کند نخواهد پذیرفت. امانوئل مکرون نیز بار دیگر بر «راه حل دو دولت» تأکید کرد و اقدام آمریکا را موجب به حاشیه رانده شدن این کشور در مذاکرات اسرائیل و فلسطین دانست.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه (راست) در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پاریس

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در فردای رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل در مورد تصمیم آمریکا درباره بیت‌المقدس (اورشلیم)، امروز جمعه ۲۲ دسامبر / یکم دی، با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پاریس دیدار و گفت‌وگو کرد.

در نشست خبری مشترک در کاخ الیزه، محمود عباس گفت: «ما دیگر هیچ طرح صلحی از جانب آمریکا را نخواهیم پذیرفت.»

عباس که دیدار با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در سفر پیش روی این مقام آمریکایی به خاورمیانه را رد کرده است، افزود: «آمریکایی‌ها خود را ردصلاحیت کردند».

این در حالی است که آمریکا در کار آماده‌سازی طرحی برای صلح خاورمیانه است که قرار است تا بهار ۲۰۱۸ معرفی شود.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر/ ۳۰ آذر نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع بررسی انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) به درخواست کشورهای ترکیه و یمن برگزار شد و از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل ۱۲۸ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند، از جمله کشورهای متحد آمریکا همچون فرانسه و بریتانیا.

این قطعنامه «عمیقاً از تصمیمات اخیر در مورد وضعیت بیت‌المقدس اظهار تأسف می‌کند» و همزمان تأکید می‌کند که تنش‌های خاورمیانه تنها با مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین می‌تواند حل و فصل شود.

آمریکا پیش از رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل تهدید کرده بود که هر کشوری که به این قطعنامه رأی مثبت دهد تحت فشارهای مالی قرار خواهد گرفت.

مکرون؛ تأکید بر راه‌حل دو دولت

امانوئل مکرون در دیدار با محمود عباس گفت ایالات متحده در حال حاضر در مسئله صلح بین اسرائیل و فلسطین به «حاشیه» رانده شده. رئیس جمهور فرانسه اما به این نکته اشاره نکرد که آیا فرانسه قصد دارد نقش اصلی را در این بحران ایفا کند یا خیر.

مکرون گفت: «اگر شما خود را به حاشیه برانید و به طرفداری از یک طرف بپردازید نمی‌توانید صلح ایجاد کنید.»

این در حالی است که عباس خواهان برخورد فعال فرانسه در این زمینه شد. او گفت: «آقای رئیس‌جمهور، ما به شما اعتماد داریم، به شما احترام می‌گذاریم، از سخنان شما قدردانی می‌کنیم؛ ما از شما انتظار بسیاری داریم و امیدواریم که همکاری خوبی با هم داشته باشیم.»

مكرون هرگونه شناسایی یک‌طرفه دولت فلسطین از طرف فرانسه را رد كرد و گفت: «آیا تصمیم یک‌جانبه‌ به‌رسمیت شناختن فلسطین مؤثر است؟ فکر نمی‌کنم.» او چنین اقدامی را واکنش به تصمیم آمریکا دانست «که موجب ناآرامی در منطقه شده» و افزود: «چنین واکنشی تکرار همان خطاست.»

امانوئل مکرون تأکید کرد: «جایگزینی برای راه حل دو دولت وجود ندارد و هیچ راه حلی در مورد بیت‌المقدس نیز بدون توافق طرفین وجود ندارد.»

رئیس جمهور فرانسه قرار است سال آینده میلادی به اسرائیل و فلسطین سفر کند.

محمود عباس در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تهدید کشورهایی که در مجمع عمومی به قطعنامه پیشنهادی ترکیه و یمن رأی مثبت دادند گفت: «ما نمی‌توانیم موضع خود در جهان را با استفاده از پول تحمیل کنیم. ما نمی‌توانیم به کشورهای دیگر پول بپردازیم و از آن‌ها بخواهیم تا موضع سیاسی مشخصی اتخاذ کنند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شامگاه چهارشنبه ۲۰ دسامبر / ۲۹ آذر در کاخ سفید مدافعان این قطعنامه را تهدید کرده و گفته بود که با آمریکا ناسپاسانه رفتار می‌کنند: «آن‌ها میلیون‌ها و حتی میلیاردها دلار دریافت می‌کنند و بعد علیه ما رأی می‌دهند. اکنون ما رأی‌گیری را زیر نظر می‌گیریم. اگر علیه ما رأی دهند ما نیز مبالغ زیادی صرفه‌جویی خواهیم کرد و برایمان اهمیتی ندارد.»

پیش از ترامپ، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نسبت به رأی به این قطعنامه به دیگر کشورهای عضو سازمان ملل هشدار داده بود. او در صفحه توئیتر نوشته بود آمریکا نام کشورهایی که به آن رأی مثبت می‌دهند «به‌خاطر خواهد داشت».

دونالد ترامپ چهارشنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت. این تصمیم با واکنش‌های گسترده منفی در جهان روبه‌رو شد و در مناطق فلسطینی اعتراضات خشونت‌باری در پی داشت.

تصمیم واشنگتن در مورد بیت‌المقدس (اورشلیم) و رأی‌گیری سازمان ملل در مورد آن، دیپلماسی آمریکا را به چالش کشیده است.

آمریکا طرح صلحی را که توسط جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید در دست تهیه است برای خاورمیانه در نظر دارد. این طرح انتظار می‌رفت که در ابتدای ماه ژانویه در ابتدای ماه ژانویه ۲۰۱۸ آماده شود اما سه ماه به تأخیر افتاده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حق گرفتنی

    هرچند بیت المقدس/اورشلیم توسط قطع نامه های سازمان ملل منطقه بین المللی شده است. اما خود اعرب و فلسطینی ها این قطعنامه نپذیرفتاند. دقت کنید 128 کشور (50 تایش اسلامی اند) در حالی اعتراض کردند به این اقدام ترامپ که اینها حتی یک بار نمیگویند خود کشورهای اسلامی و عربی و فلسطین در اجلاس ترکیه همین اخیرا این قطع نامهرا بار دیگر نقض کرده و خواهان پایتختی در بیت المقدس شرقی شدند(قطع نامه سازمان ملل چینی حقی برای اعراب فلسطینی قائل نشده)! این درخواست هم نقض قانون سازمان ملل بوده و هم اورشلیم جعل تارخی میکند. خود اعراب و اسلامی ها دهها سالست قطع نامه سازمان ملل نقض کردند وقتی اسرائیل توانست با زور حق حاکمیتش تثبیت کند اندکی کوتاه امدند (چون حف گرفتنی است!). اینها مسلمانان و اعراب هنوز دوران فتوحات صد راسلام بس میبرند و اگر فرصت یاند تمام جهان را میخواهند فتح کنند. وگرنه سال 1948 بهرتنی شانس داشتند کشور فلسطین را تاسیس کنند ولی همه راضی میخواستند و تیرشان به سنگ خورد. تکلیف نظام ولایی ایران هم که ر وشن است فلطسن برایش فقط بهانه است. حتی تمام فلسطیتنی ها و اعراب با اسرائیل صلح کنند این نظامم ولایی همچنان خواهان نابودی اسراایل و یهود است چون جزئی از ایدئلوژی هویتی وب خشی فراکنی همیشگی از برای فرار از مشکلات داخلی و ظلم فسادش است. هرچند بعنوان یک ایارنی دوست دارم زودتر این قضیه حل شود و لاقل از لحاظ تبلیغاتی نظام ولایی سواستفاده نکند و شرق اورشلیم بعنوان بیت المقدس مرکز دولت فلسطین شود بقیه اورشلیم هم پایتخت اسارئیل و دیگر بهانه از دست نظام ولایی گرفته شود و دیگر بیت المال ایارن هدر و مردم ایران علاف این داستان نکند.

  • حق گرفتنی

    اتفاقا امریکا در دوره رتامپ صادقتر از دوران دموکراها است. (میانجی بایست با نفوذ باشد در هر دو طرف، لاقل بر اسرائیل نفوذ دارد امرکیا و کسی قوی تر از امرکیا در قضیه باری میانجیگری نیست) الان پریزدنت ترامپ رو باز میکند و اهل دغل کاری مثل دمکراتها نیست. جمهوری خواهان همیشه صادقانه تر از دمکراها بودند. ترامپ ماهیت ابرقدرتی و امپرالیستی امرکیا به خوبی نشان میدهد وسعی نمیکند با لفاظی و با زست حقوق بشر دنیا خر فرض کند. جنگ سرد را هم جمهوری خواهان پایان بردند با رئیس جمهوری عملگرایاشن رونالد ریگان و نه دموکراتها. از این نظر ترامپ صداقت دارد. ترامپ منتها دستش بسته است، انقدرها دمکراسی ناقص امریکا دستش باز را نمیگذارد. ترامپ اهل عمل گرایی است. او قانون دهه 1990 مجلس امریکا عملی کرد! حدود یک ربع قرن این قانون دموکراسی امرکیا را ترامپ عملی کرد! اسرائیل بالاخره عضو سازمان ملل است و حق حاکمیت دارد و اورشلیم پایتخت تاریخی ملت یهود است. یهود ملت است و نه صرفا یک دین. یهویدان بی دین هم هستند ولی خودشان یهودی میدانند. برخلاف تصور یهودی بودن صرفا یک دین داری نیست. بسیاری از یهودیان جهان اتئیست هستند ولی خود را یهوید میدانند!