ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش پاکستان به اخطار مایک پنس در سفر غیرمنتظره‌ به افغانستان

معاون اول ترامپ پاکستان را به فراهم‌آوردن «پناهگاه برای طالبان و تروریست‌ها» متهم کرد و هشدار داد در صورت ادامه این روند، اسلام‌آباد چیزهای زیادی برای ازدست‌دادن خواهد داشت.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای در واکنش به سخنان معاون اول رئیس‌جمهوری ایالات متحده که گفته بود «پاکستان زیر ذره‌بین قرار دارد»، اعلام کرد: «متحدان یکدیگر را زیر ذره‌بین قرار نمی‌دهند.»

سفر غیرمنتظره پنس به افغانستان

مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهوری ایالات متحده جمعه ۲۲ دسامبر در سفری غیرمنتظره به پایگاه هوایی بگرام در افغانستان رفت. او در یک سخنرانی برای نظامیان، پاکستان را به فراهم آوردن «پناهگاه برای تروریست‌ها» متهم کرد.

او در سخنانی تند چنین به اسلام‌آباد اخطار داد:

پاکستان مدت زیادی به طالبان و بسیاری سازمان‌های تروریستی پناه داده است اما آن روزها به سر آمده، زیرا رئیس‌جمهور ترامپ پاکستان را زیر ذره‌بین قرار داده است... سخنان رئیس‌جمهور را تکرار می‌کنم: پاکستان از شریک‌شدن با ایالات متحده چیزهای زیادی به دست خواهد آورد، اما با ادامه پناه‌دادن به جنایتکاران و تروریست‌ها چیزهای زیادی برای ازدست‌دادن خواهد داشت.

هشداری نسبت به احتمال کاهش یا قطع کمک‌های مالی واشنگتن به اسلام‌آباد که با جملاتی مشابه به نخستین اخطار دولت جدید آمریکا علیه برنامه موشکی ایران اعلام شد؛ قرارداشتن «زیر ذره‌بین». مایکل فلین، مشاور ارشد پیشین کاخ سفید پیش از اخراج از سمت خود گفته بود آمریکا ایران را به خاطر برنامه موشکی‌اش «زیر ذره‌بین» قرار می‌دهد.

استراتژی جدید افغانستان و ادامه فشار بر پاکستان

سفر غیرمنتظره معاون اول دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای نشان‌دادن پایبندی واشنگتن به استراتژی این کشور در قبال افغانستان انجام شد.

ترامپ ۲۱ اوت ۲۰۱۷ استراتژی جدید ایالات متحده در قبال افغانستان را اعلام کرد که بر اساس آن نظامیان آمریکا در افغانستان می‌مانند و تعداد آن‌ها هم بسته به نیاز و شرایط افزایش می‌یابد. واشنگتن در این استراتژی جدید هند را شریک توسعه اقتصادی و امنیت در افغانستان درنظر گرفته است و پاکستان را «عامل بی‌نظمی و خشونت».

وزارت خارجه پاکستان اما این اتهام‌ها را نادرست خواند و در بیانیه خود اعلام کرد که نظرات مایک پنس «با گفتگوهای گسترده‌ای که پاکستان و دولت آمریکا داشته اند، مغایرت دارد».

در این بیانیه آمده که «متحدان یکدیگر را زیر ذره‌بین قرار نمی‌دهند ... و باید آن عواملی را زیر ذره‌بین قرار داد که مسئول چندبرابرشدن تولید مواد مخدر، گسترش قلمروهای خارج از حاکمیت دولت، فساد در مقیاس صنعتی، متلاشی‌شدن حکومت‌داری و کمک به داعش [گروه «دولت اسلامی] برای تثبیت خود در افغانستان هستند».

    به ادعای وزارت خارجه پاکستان، این کشور مقر تروریست‌ها در مرزهای خود را برچیده است. دولت پاکستان همچنین در برابر فشارهای آمریکا چندین بار گفته که به کمک‌های مالی واشنگتن نیازی ندارد و در کنار آن، نسبت به افزایش نفوذ هند در افغانستان ذیل استراتژی جدید آمریکا هشدار داده است.

    وزارت خارجه پاکستان جمعه بار دیگر نیز از آمریکا خواست تا با اسلام‌آباد و دهلی نو در مورد مسئله افغانستان «برخورد یکسانی» داشته باشد.

      «نزدیک‌تر از همیشه به پیروزی؟»

      مایک پنس در سفر غیرمنتظره خود با رهبران افغانستان نیز دیدار کرد. او به اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان اطمینان داد که در راه برخورد با چالش‌های امنیتی پیش روی آنها، «ترامپ پشتیبان آنها خواهد بود».

      پرفورمنس اعتراضی حزب چپ‌گرای همبستگی افغانستان در سالگرد حمله آمریکا به این کشور علیه استراتژی نظامی واشنگتن

      او در سخنرانی‌اش در پایگاه هوایی بگرام نیز مدعی شد که «پیروزی در جنگ افغاستان از همیشه نزدیک‌تر است.»

      اداره ایالات متحده آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی که در اردیبهشت / مه سال جاری به کنگره آمریکا ارائه داد، اعلام کرد که بعد از ۱۶ سال جنگ داخلی در افغانستان همچنان چالش‌های امنیتی مهم‌ترین مانع بازسازی این کشورند.

      از سال ۲۰۰۲ تاکنون ایالات متحده آمریکا بیش از ۷۰ میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرده است. اداره ایالات متحده آمریکا برای نظارت بر بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش‌اش پیش‌بینی کرده که ایالات متحده آمریکا می‌بایست برای حضور در افغانستان از این پس هر سال چهار میلیارد دلار هزینه کند.

      بیشتر بخوانید – مجموعه ویژه:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • حق گرفتنی

        من راه حل ایجاد امنیت در افغنستان را در چند چیز خلاصه میکنم و پیشنهاد میدهم. هرچند افغنستان مرزهای طولانی و پر از عوراض طبییع دارد، ولی مهمترین چیز کنترل کامل مرزها است. امریکا و بقیه کشورها بایست به طور کامل مرزها در کنترل بگیرند با تمام فناروی پیشرفته، که حتی نفر و یا یک بار قاطر اعم قاچاقمواد مخدر و یا اسلحه یا تروریست نتواند رد شود. لازمه این کار، اینست شبکه توزیع مواد مخدر راضی کرد از خیر موادمخدر بگذرد. برخلاف برخی من عقیده دارم این شبکه موادمخدر است که نمیگذارد مرزها کامل کنترل شود. باور من ایسنت ریشه تروریست در افغاانستان ، وضعیت جغرافیایی است برای لانه کردن تروریستها قاچاقچیان. شبکه های مافیا نیازمند پناهگاه هستند.