ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو: چندین کشور دیگر در پی انتقال سفارتخانه به بیت‌المقدس هستند

مذاکرات صلح فلسطین با سرنوشت مبهمی رویاروست. هرچند اغلب کشورها از طرح صلح دو دولت دفاع می‌کنند، نتانیاهو تأکید کرده که بیت‌المقدس یکپارچه می‌ماند و اسرائیل باید مسئول امنیت سرتاسر کرانه باختری باشد.

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای به رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا در این کشور به بیت‌المقدس با مخالفت گسترده بین‌المللی رویارو شده است. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که چندین کشور دیگر نیز به تبع آمریکا، به فکر انتقال سفارتخانه‌هایشان به بیت‌المقدس افتاده‌اند.

مخالفت‌ها با تصمیم ترامپ ادامه دارد اما نتانياهو از دنباله‌روی چندین کشور دیگر از آن سخن می‌گوید

نتانیاهو جمعه ۲۲ دسامبر/ اول دی‌ماه در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ ان ان» این خبر را اعلام کرد و مدعی شد که تصمیم ترامپ راه را برای دنباله‌روی دیگر کشورها باز کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شد که «چندین کشور در حال بررسی جدی انتقال سفارتخانه‌هایشان به بیت‌المقدس هستند».

نتانیاهو در گفت‌و‌گو با سی‌ ان ان بار دیگر بیت‌المقدس را «پایتخت تاریخی» یهودیان خواند. او گفت که اگر کشورهای دیگر به پیروی از ترامپ بپردازند و این به ادعای او «حقیقت تاریخی» را بپذیرند، اسرائیل به پیروزی دیپلماتیک مهمی دست می‌یابد و فلسطینی‌ها شکست دیپلماتیک سختی می‌خورند.

تا به حال اما روند امور بر خلاف آنچه نتانیاهو نسبت به آن خوشبین است، پیش رفته. او یک‌روز پس از آن با سی ان ان سخن می‌گفت که مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای از «تصمیم‌های‌ اخیر درباره وضعیت بیت‌المقدس» بدون اشاره به آمریکا «عمیقاً اظهار تأسف» کرد. از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل ۱۲۸ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند، از جمله متحدان واشنگتن همچون فرانسه و بریتانیا.

    آینده تردیدآمیز مذاکرات صلح و پاسخ‌های مبهم نتانیاهو

    نتانیاهو در پاسخ به این پرسش که آیا بر سر آینده بیت‌المقدس با فلسطینی‌ها مذاکره خواهد کرد یا خیر، گفت که «برای تشریح موضع خودم آمادگی دارم. و موضع‌ام این است که بیت‌المقدس یک شهر یکپارچه و امن با آزادی عبادت برای تمام باورها باقی بماند.»

    فلسطینی‌ها بیت‌المقدس شرقی را پایتخت دولت آینده خود می‌دانند. همچنین بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، آینده بیت‌المقدس باید در جریان مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین تعیین شود.

    ولی آینده مذاکرات صلح اکنون بیش از گذشته با تردید روبرو است.

    نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره پایبندی‌اش به طرح صلح موسوم به «راه‌حل دو دولت» پاسخی مبهم داد و گفت که «به موقعیتی که در آن فلسطینی‌ها بتوانند بر خود حکومت کنند، متعهد است». او نه تنها صراحتاً به یک «دولت مستقل فلسطینی» اشاره نکرد، بلکه تأکید کرد اسرائیل باید مسئول امنیت سرتاسر کرانه باختری باشد. خواستی که طرح تشکیل دولت مستقل فلسطینی را با مشکلی جدی روبرو می‌کند.

    همزمان با گفت‌و‌گوی نتانیاهو و سی ان ان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی جمعه در دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که فلسطین دیگر هر طرح صلحی را که آمریکا پیشنهاد کند نخواهد پذیرفت.

    امانوئل مکرون نیز بار دیگر بر «راه حل دو دولت» تأکید کرد و اقدام آمریکا را موجب به حاشیه رانده شدن این کشور در مذاکرات اسرائیل و فلسطین دانست.

    راه‌حل دو دولت مبتنی بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی در سرزمین‌های فلسطینی، اعم از سرزمین‌های تحت اشغال اسرائیل است.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.