ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چالش دانشجوی ستاره‌دار: وزیر علوم می‌گوید نداریم، رسانه‌ها می‌گویند وجود دارد

منصور غلامی پیشتر نیز این ادعا را مطرح کرده بود و گفته بود مشکل دانشجویانی که به عنوان ستاره‌دار از آنها یاد می‌شود، نقص پرونده است.

دانشجویان ستاره‌دار در ایران به یک چالش در میان اعضای دولت تبدیل شده‌اند. در حالی که معاون حقوقی رییس جمهوری ایران از پیگیری این دفتر برای حل مشکل این دانشجویان خبر داده است، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری اما بار دیگر مساله را انکار کرده و گفته است دانشجوی ستاره‌دار نداریم.

منصور غلامی، وزیر علوم

منصور غلامی پیشتر نیز این ادعا را مطرح کرده بود و گفته بود مشکل دانشجویانی که به عنوان ستاره‌دار از آنها یاد می‌شود، نقص پرونده است.

در روزهای اخیر بحث و گفت‌و‌گو درباره دانشجویان ستاره‌دار بالا گرفته و مقام‌های دولتی اظهارات ضد و نقیضی درباره این موضوع می‌کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه قصد داریم «اصطلاح‌شناسی» خود را تغییر دهیم، در اظهار نظری قابل تامل به خبرگزاری مهر گفته است: «در سال‌های گذشته برای برخی از داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در تکمیل مراحل پذیرش و ثبت‌نام موانعی وجود داشت، پس عملا هنوز این افراد دانشجو نبوده‌اند و ستاره‌دار محسوب می‌شدند.»

این صحبت‌های وزیر علوم ایران این در حالی است که اساسا اصطلاح دانشجوی ستاره‌دار در ایران به دانشجویانی اطلاق می‌شود که به دلایل ناروشن سیاسی، اعتقادی یا مذهبی از ادامه تحصیل بازمانده و از سوی دانشگاه‌ها یا وزارت علوم ممنوع‌ از تحصیل می‌شوند.

غلامی در ادامه صحبت‌های خود گفته است: «ما بدون در نظر گرفتن سوابق پیشین در بررسی امور متوجه شدیم که پرونده بعضی از افراد دچار نقص است و همین نقص برای آن‌ها موانع زیادی را ایجاد کرده است و از طریق همین بررسی‌ها و اقدامات، امسال در میان داوطلبان ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو ستاره‌دار نداشتیم.»

این اظهارات در حالی است که در آستانه روز دانشجو در ایران، برخی رسانه‌های داخلی از وجود نزدیک به ۱۵۰ دانشجوی ستاره‌دار در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خبر دادند. دانشجویانی که اجازه ادامه تحصیل آن‌ها از سوی دانشگاه‌ها و وزارت علوم صادر نشده است.

از سوی دیگر عمادالدین باقی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی مقیم ایران، شمار دانشجویان ستاره‌دار را بیشتر از تعدادی دانسته که در رسانه‌های رسمی اعلام شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری اما گفته است هر کدام از داوطلبان در صورتی که با مانعی از این حیث (ستاره‌دار بودن) برخورد کرده‌اند، می‌توانند مستقیما با خود من مکاتبه کنند: «ممکن است تعدادی از داوطلبان سال‌های اخیر نیز وجود داشته باشند که به دلیل ستاره‌دار بودن از ورود به دانشگاه‌ها باز مانده باشند. ما درخواست‌های این افراد را نیز پیگیری می‌کنیم و امیدواریم دانشجویی وجود نداشته باشد که به این دلیل از تحصیل باز بماند.»

منصور غلامی هفته گذشته و پس از تاکید حسن روحانی، رییس جمهوری، بر ضرورت عدم وجود دانشجوی ستاره‌دار در ایران، با مجید دری، از دانشجویان ستاره‌دار که سال‌هاست از ادامه تحصیل بازمانده است، دیدار کرد و قول داد مشکل او را حل کند.

حسن روحانی در روزهای گذشته خطاب به منصور غلامی، وزیر علوم گفته بود: «هیچ دانشجوی ستاره داری نباید وجود داشته باشد.»

او در اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی با اشاره به موضوع دانشجویان ستاره‌دار گفت: «به دکتر غلامی از همین جا می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم.»

غلامی اما چندی پیش درباره دانشجویان ستاره‌دار گفته بود: «آمار و ارقام منتشر شده در مورد این موضوع از سوی برخی رسانه‌ها صحیح نبوده و مشکل این عزیزان به زودی حل خواهد شد.»

نهم آذر ماه ۹۶، روزنامه جامعه فردا نوشت حدود ۱۵۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در مهرماه ۹۶ و در آغاز سال تحصیلی ستاره‌دار و محروم از تحصیل شده‌اند. این روزنامه از سکوت دولت حسن روحانی که وعده برچیده شدن ستاره‌دار کردن دانشجویان را داده بود، در قبال این جریان انتقاد کرد.

دو چهره معترض به ستاره‌دار شدن‌شان در سال‌های اخیر، مهدیه گلرو و مجید دری هستند که اکنون به عنوان فعالان حق تحصیل شناخته می‌شوند. این دو در روزهای اخیر (از ۲۶ تا ۳۰ آذر) مقابل وزارت علوم تحصن کردند.

گلرو و دری از دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد ستاره‌دار هستند. آنان در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و محکوم به زندان و محروم از تحصیل شدند.

در واکنش به اعتراض مجید دری اما به او گفته شده است که انگار دلش برای زندان تنگ شده. او اما پاسخ داده است که دلش برای دانشگاه تنگ شده.

بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه وعده انتخاباتی حسن روحانی از یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ است.

پس از تاکید روحانی بر حل مشکل دانشجویان ستاره‌دار، منصور غلامی با مجید دری دیدار کرد و قول داد مشکل او را حل کند. غلامی پیشتر گفته بود مشکل دانشجویان ستاره‌دار نقص پرونده است.

مهدیه گلرو هم در کمیسیون حقوق شهروندی مجلس حاضر شد. او پس از دیدار با نمایندگان گفت: «امروز در کمیسیون حقوق شهروندی شرکت کردم و نماینده‌ها خیلی ابراز همدردی کردند و از ما خواستند دو هفته به ایشان زمان بدهیم تا در طی این دو هفته پیگیری‌های لازم را از نهادهای امنیتی یا وزارت علوم داشته باشند تا ما برگردیم دانشگاه و مشکل همه ستاره‌دارها حل بشود و اگر در دو هفته نتوانستند مشکل را حل بکنند ما به تحصن خود جلوی وزارت علوم ادامه می‌دهیم و دیگر مانع ما نمی‌شوند و حتما هم در وزیر در صحن علنی مجلس سوال می‌کنند که چرا نتوانسته است این مساله را حل کند.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.