ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بالاگرفتن تنش‌ها در شرق اوکراین

مرکل و مکرون با انتقاد از روسیه نسبت به نقض آتش‌بس شرق اوکراین هشدار دادند. مسکو اما می‌گوید آمریکا با فروش تسلیحات پیشرفته به اوکراین، این کشور را به سمت جنگ هل می‌دهد.

رهبران آلمان و فرانسه نسبت به افزایش تنش در شرق اوکراین هشدار دادند. روسیه نیز فروش تسلیحات سنگین آمریکایی به اوکراین را که جمعه از سوی واشنگتن اعلام شد، «خطرناک» و افزایش‌دهنده احتمال جنگ دانست.

شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین - تصویر آرشیوی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه شنبه ۲۳ دسامبر / دوم دی‌ماه در بیانیه‌ای مشترک با انتقاد تلویحی از روسیه، نسبت به افزایش موارد نقض آتش‌بس در شرق اوکراین هشدار دادند و گفتند که بدیلی برای طرح صلح اوکراین وجود ندارد.

این دو در بیانیه خود نوشتند که «ضروری است تا توافق‌های به‌دست‌آمده بر سر عقب‌کشیدن سلاح‌های سنگین به مرزهای تعیین‌شده» به اجرا درآید و گفتند که دیگر جنبه‌ها، «همچون عقب‌نشینی نیروهای نظامی خارجی یا بازگرداندن کنترل مرز روسیه و اوکراین به دولت مرکزی در کی‌یف به طور جدی مدنظر قرار بگیرد.»

مسکو که کنترل مرز با اوکراین را در اختیار دارد، چهارشنبه تصمیم گرفت تا از گروه نظارت بر آتش‌بس مشترک روسیه و اوکراین خارج شود. مقام‌های اوکراینی، ناظران امنیتی و حامیان خارجی دولت غرب‌گرای اوکراین نسبت به عواقب این تصمیم در شعله‌ورترکردن آتش جنگ در شرق آن کشور هشدار داده‌اند.

توافق‌نامه صلح «مینسک ۱» که در فوریه ۲۰۱۵ امضا شد، ضمن اعلام پایان درگیری‌های نظامی در منطقه دونتسک از طرفین درگیری خواسته بود تا سلاح‌های سنگین را از منطقه مرزی خارج کنند. پس از آن در ۲۰ فوریه ۲۰۱۷ در اجلاسی در مونیخ یک توافق تازه آتش‌بس با نام «مینسک ۲» از سوی طرفین امضا شد تا سلاح‌های سنگین همچون توپ و تانک از شرق اوکراین به طور کامل بیرون برده شود.

طرفین درگیری‌ها هیچ یک از این آتش‌بس‌ها را به طور کامل رعایت نکرده‌اند. اما مقام‌های اوکراینی سه‌شنبه هشدار دادند که جنگ در شرق این کشور به شدیدترین سطح خود در ماه‌های گذشته رسیده است.

شورشیان مسلح هوادار روسیه در پی استقلال بیشتر مناطق شرق اوکراین هستند که جزو جمهوری‌های شوروی سابق بود.

بنا بر آمار سازمان ملل از آغاز درگیری‌ها در شرق اوکراین از سه سال پیش تاکنون بیش از ۱۰ هزار تن کشته شده‌اند.

    اعتراض روسیه به فروش سلاح‌های پیشرفته آمریکایی به اوکراین

    تصمیم آمریکا برای فروش تسلیحات سنگین پیشرفته به دولت اوکراین بر تنش‌ها افزوده و اعتراض مسکو را در پی داشته است.

    مقام‌های روسی شنبه ۲۳ دسامبر هشدار دادند که فروش تسلیحات پیشرفته به کی‌یف می‌تواند دولت این کشور را به انجام «سناریوی اعمال زور» برای بازپس‌گیری مناطق شرقی بکشاند. آنها این اقدام را مغایر با توافق‌نامه‌های صلح مینسک ۱ و ۲ دانسته‌اند.

    فرانتز کلینتزویچ، از اعضای کمیسیون امنیت پارلمان روسیه در این‌باره به شبکه خبری اینترفاکس گفته است که «آمریکایی‌ها در واقع در حال هل‌دادن اوکراین به سوی جنگ هستند.»

    وزارت خارجه آمریکا جمعه گفته بود که «توانایی‌های دفاعی پیشرفته» در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

    پس از آنکه روسیه در ۲۰۱۴ کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد، روابط واشنگتن و مسکو به تیرگی گرایید.

    پس از آن، گزارش‌هایی از حضور سربازان روس در شرق اوکراین و نیز اعزام سربازان آمریکایی به این کشور منتشر شد.

    روسیه پس از الحاق کریمه با تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا نیز مواجه شد.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.