ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرنوشت نامشخص سمت دستیاری رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها

علی یونسی با گذشت شش ماه از آغاز به کار دولت دوازدهم، در هیچ یک از برنامه‌های رسمی با این سمت شرکت نکرده و فعالیت دیگری با این عنوان نداشته است.

با وجود گذشت شش ماه از آغاز به کار دولت جدید حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هنوز حکمی برای دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی صادر نشده است.

برای دستیاری ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها هنوز حکمی صادر نشده است

با توجه به عدم صدور حکم، رسانه‌های ایران از احتمال حذف این سمت در دولت جدید سخن می‌گویند. احتمالی که اگر درست باشد، به معنای عقب‌نشینی روحانی از برخی وعده‌های مطرح‌شده درباره حقوق شهروندی است.

حسن روحانی ۹ مهر ۱۳۹۲ برای نخستین‌بار در ایران حکم تعیین دستیار ویژه‌ برای رسیدگی به امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی را صادر کرد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها در اختیار علی یونسی، وزیر اطلاعات پیشین پس از ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای قرار داشت. یونسی پیش از آن رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح بود و انتصاب او به این سمت، با انتقادهایی مواجه شد که دولت را به اتخاذ چشم‌انداز امنیتی در مورد مسئله اقلیت‌ها متهم می‌کردند.

یونسی از سوی دیگر به دلیل برخی اظهارنظرها و نیز شرکت در آیین‌های اقوام و اقلیت‌های مذهبی و دینی، هدف حمله اصول‌گرایان تندرو بود. محافظه‌کاران و منتقدان دولت ایران او را به سبب اظهاراتی درباره نقض حقوق بشر در ایران، تشویق به استفاده از نماد شیر و خورشید و آموزش زبان‌ مادری به اقلیت‌ها مورد انتقاد قرار داده بودند.

اما علی یونسی با گذشت شش ماه از آغاز به کار دولت دوازدهم، در هیچ یک از برنامه‌های رسمی آن با این سمت شرکت نکرده و به جز تبریک سال نو یهودی به یهودیان ایران، فعالیت دیگری ذیل این عنوان نداشته است.

احتمال حذف سمت دستیاری رئیس‌جمهوری در امور اقلیت‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که جنجال لغو عضویت سپنا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد یکی از موارد اختلاف حامیان دولت با شورای نگهبان قانون اساسی در ماه‌های نخست دولت دوازدهم بوده است.

به علاوه، انتقاد اهل سنت و به‌ویژه عبدالحمید اسماعیل زهی، ملقب به مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان از تبعیض ساختاری علیه این اقلیت مذهبی در ایران نیز در ماه‌های نخست دولت روحانی افزایش یافته است.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.