ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«پول من کو؟»: تظاهرات مالباختگان موسسات مالی با حضور پرشمار پلیس ضدشورش

مالباختگان موسسات مالی بار دیگر با شعار «پول من کو؟»، به تقلید از شعار «رأی من کو؟» جنبش سبز در عین حضور پرشمار پلیس ضدشورش دست به اعتراض زدند.

مالباختگان موسسات مالی بار دیگر یکشنبه سوم دی‌ماه در عین حضور پرشمار پلیس ضدشورش و مأموران امنیتی دست به اعتراض زدند.

در روزهای گذشته معترضان در شبکه‌های اجتماعی مردم را به تظاهرات بزرگ مالباختگان کلیه موسسات مالی ایران به همراه معلمان و بازنشستگان کل کشور فراخواندند. در این فراخوان شعار اصلی «پول من کو؟» عنوان شده است؛ شعاری شبیه به شعار «رأی من کو؟»، شعار غالب اعتراضات مردمی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸.

گفته شده بود مسیر این تظاهرات از میدان انقلاب تهران به مقصد بیت رهبری خواهد بود.

در سال‌های اخیر بارها سپرده‌گذاران مؤسسات مالی مختلف در ایران به‌دلیل نپرداختن سود و اصل پول‌شان از سوی این مؤسسات، دست به اعتراض زده‌اند.

پیش از این، اوایل خرداد ماه مجلس شورای اسلامی ضرب‌العجلی برای بانک مرکزی ایران تعیین کرده بود. اما آن مهلت به سر آمد و همچنان مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری باقی ماند.

این دو ویدئو از تظاهرات یکشنبه منتشر شده است:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • چهارباغ

    لیاقت مردم ایران همین حکومت و دولت است. سزای ناجوامردای که به هم خون و هم وطن و هم زبان فارسی شان هم رحم نمیکنند. به اعضای خانواده وفرزندان و برادران و خواهران عموها ودایی های خود رحم نمیکنند. چنین مردمانی بیشتر این حکومت لیاقت ندارند. زامبی ها کشور زامبی ها

  • دروغسنجی

    اگر یک حکومت مردمی و اخلاقی و دموکراتیک و عادل میبود، شیوه درست این بود که این منابع تولید ثروت مانند صنایع نفت و گاز و بقیه در قابل سبدی از سهام به صورت رایگان به مالکیت عموم مردم بویژه اکثریت فقیر کشور اختصاص میبافت (بین 40 تا 50 میلیون نفر حدس زده میشود). این سهام مالکیت منابع ثروت و تولید ثروت از جمله کارخانجات و شرکتها و معادن و راه اهن و بزرگراه ها و بنادر.. همگی ثروت عظیمی است که بایست سهامش رایگان در اختیار ولی نعمتان حکومت یعنی فقرا و نیازمندان از جمله بیکار و کارگران و ناتوانها خانواده تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار داده شود. دولت هم سالانه مالیات منصفانه ش بیگرد. نه اینکه این ثورتها حکمت-دولت چندین نسل در کنترل خود بیگرد. دولت حق ندارد این همه ثرورت ملی به اسم ملت و به کام حکومت خرج کند. بودجه سپاه و ارتش و پلیس و غیره بایبست تامین شود اما با رضایت مردم. اول از مردم پرسیده شود آیا کشور ایران با 80 ملیون فنر جمعیت نیازی به بسیج 20 ملیون نفری و سپاه چند هزار نفری دارد؟ آیا مردم ایران راضی هستند سالانه دهها ملیارد دلار خرج مخارج خارجی نظام بشود؟ ایا مردم ایران راضی هستند سالی 8 هزار میلیارد تومان رخج مفتخورهای نهادهای فرهنگی-مذهبی بشود؟ 60% بودجه 45 هزار تومانی نیورهیا مسلح متعلق به سپاه و بسیج است که اصلا سه چهارم مردم مخالف اینها هستند! کشور به نیروی ارتش و یک نیروی یپلیس کوچکتر ولی چابک و مدرن نیاز دارد. این همه نیوری مفتخور و رانتخوار برای چه؟ تعداد نیورهیا مسلح ایران بدون احتساب بسیج تقریبا دو برابر کشور المان است! المان و ایران جمعیتشان یکی است. سپاه چند صد هزار نفری و بسیج 20 میلیون نفری هیچ کاردی ندارد بجز یک حزب پادگانی و مثل اس اس و گشتاپو هستند برای سرکوب مردم ایارن و نقشه های توسعه طلبانه نظام. اینها انگل وسرباز مردم ایارن هستند و بیشتر بودجه یارانه دارند می بلعند! بودجه یارانه 33 هزار میلیارد تومان بود ولی اینها 45 هزار میلیارد تومان میخورند که 60% سهم سپاه وبسیج است!

  • دروغسنجی

    پول من کو؟ یا بهتر بگویم پول بیت المال مردم ایران کو؟ این پول راهی کشورهای اقماری نظام میشود مانند سوریه و لبنان و عراق و... که هیچ کس دقیقا نمیداند چه قدر است از راقام چند میلیار دلاری تا چند ده میلیارد دلاریدر سال است. درامد های مخفی نهادهای تحت کنترل رهبری... این پول به شکل یارانه بنزین و گازوئیل وبرق صنعتی و تجاری امثالهم به جیب مرفهان و سرمایه داران و قاچقاچیان میرود. آنهایی خودرو بی کیفیت تولدی به سه قیمت بازار جهانی به رمدم میفروشند! این پول به اسم فرهنگ و مذهب به میزان 8 هزار میلیارد تومان به جیب اقلییت مفتخور و حراف و مبلغ خرفه و خشونت و توحش قرون وسطایی میشود که مثلا مردم قانع کنند سنگسار، قطع دست، اعدام دگرباش جنسی، تبعیض میان مرد و زن، قتل مرتد و کافر و ازار و محرومیت بهائی و زرتشتی و امثالهم موجه کنند. تقریبا همه این 8 هزار میلیارد تومان خرج توجیه این ضدبشری ها و البته پروسانتها و حسبسازی ها و اختلاسها و همایش های بی خاصیت.. میشود. پول مردم ایران به اینجاها میرود!

  • دروغسنجی

    کذبیات غارتگران بیت المال تمامی ندارد. بر طبق برنامه بودجه 1396 درامد مصوب از مالیات بیشتر نفت بوده است (113 هزار میلیارد تومان درامد مالیاتی مصوب، در مقابل 111 هزار میلیارد تومان درامد نفتی از کل درامد که البته یک سوم به صندوق توسعه ریخته تا وام های هزاران میلیاردی بدون بازگشت و رانتهای دیگر تامین شود به معدودی ذی نفوذ رانتخوار وابسته به نظام که برخی حدود 500 گفته اند! و البته چهارده و نیم درصد سهم خود صنعت نفت، که اینجا هم غارتهای عظیمی صورت میگرد و برای همین صنعت نفت ایران دائما در کاهش بازیافت چاهها است و به رده نازل 24% رسیده در حالی عربستان به حدود 50% بازیافت رسیده!). سهم کل نفت و فراوده و میعیات در بودجه دولت یک سوم است و دوسم دیگر از محل دیگر است. مالیات فله ای ارزش افزوده، گران فروشی عظیمی که مستقیم یا غیرمستقیم از مردم میگرند. ابونمان قبوض برق و گاز و تلفن... گاه یک سوم قبض است! و عملا دیگر وعده اب و برق مجانی افسانه است!

  • بیت المال

    مثل قطعا ثروتمندان ومرفهان بایست یا اصلا و بسیار کمتر از فقرا و نیازمندان از سهم ثروت ملی داشته باشند، چون نسلها استفاده کرده اند. اما اعای رسانه وابسته به دولت-حکومت و مجلس نظام دارد ادعای کذب میکند، درامد دولت از محل غیرنفتی دو سوم از بودجه است و سهم نفت یک سوم است. دولت امسال 60% درامد هدفمندی به جیب خود و رانتخوران کذایی ریخت. به جیب نهادهای کشوری و لشکری. بودجه های نجومی که معلوم نیست کجا خرج میشود درحالی نهادهخای مثل سپاه و مراکز مذهبی منابع نامعلوم غیرشفاف درامد دارند. میدانم این کامنتها تاثیر مهمی ندارد و صرفا برای اطلاع رسانی است، اینها کار خودشان میکند،اگر قرار باشد غارت کنند خواهند کرد، اگر قررا باشد رانت خوران بیشتر تغذیه کنند خواهند کرد، اما پروپاگاندایشان همیشه فعال است تا مردم اقناع و فریب بدهند.

  • بیت المال

    له عباتی ب راسا همین محاسبه شرق و مجلس، بیش از سیصد هزار میلیارد تومان درامد مستقیم نفت و معیات گازی است. اگر ارزش گاز را معادل نصف مصرف بنزین (80 میلیون لیتر در روز و هر لیتر 1000 تومان که قیمت واقعی اش احتمالا 3000 تومان است و این یارانه عملا به جیب مرفهان عمدتا میورد و نه فقرا !) و نفت سفید و گازوئیل بدانیم، فرض کنیم همان 80 هزار میلیارد تومان، همچین متوسط سود پرتورشمی ها و پالایشی ها 30% علی الحساب حدود 500 هزار میلیارد تومان بیت المال ایران از محل نفت وگاز و فراوده ها بایست باشد. این پول عظیمی است کخ حق عمومی بویژه فقرا است (چون دهها سال است بسیار کمتر اقلیت ثروتمند و مرفه استفاده کردند و اکنون حقشان است بیشتر زا ثروتمندان و مرفهان استفاده کنند). پس سهم هر ایرانی نه 137 هزرا تومان در ماه، بلکه بیش 600 هزار تومان است و به قولی یکی مسئولان بالغ بر 700 هزا تومان است!

  • بیت المال

    خب من عین مطلب رسانه شرق (وابسته به دولتو حکومت ایران) و مجلس نظام نوشتم. به بیند در سکوت عجیب اقتصاددانها و بسیاری افراد مطلع صاحب نام، چه قدر دروغ میبافند! در این متنی من از شرق و مجلس آوردم ادعاهای کذبی شده است مانند: 1- فقط بخش صادرات نفت و معیات گازی ذکر است! و مثلا فروش داخلی یک و نمی میلیون بشکه نفت له پالایشگاهها حرفی نزده! از فروش عظیم گاز به مراکز پالیشی و پتروشمی و دیگر صنایع (که اینها اغلب صنایع ملی شده و متعلق به همه مردم بودند و اما اکنون تقریبا همگی خصولتی یا خصوصی شده اند با قیمتهیا رانتی و مفت!)، حجم عظیم فروش نفت و گاز و فراوده گازی و نفتی که در داخل به فروش میرسد ذکر نکردهف که امسال تنها از محل هدفمندی یارنه ها 80 هزار میلیارد تومان نصیب دولت-حکومت شده است و بیشتر شامل سوخت (انواع نفت و بنزینی و گاز و..) و یا برق که آن هم 90% از محل نفت و گاز تولید میوشد و مقدار عظمی از کالا ها با برق یارانه ای تولیدی و به اغلب به مصرف مرفهان و یا صدارت است و چیزی دست فقرا و نیازمندان نمیگرد. سهم ناچیز فقرا از سوخت شامل اندکی مصرف برق و اتوبوس و شبکه عمومی حمل و نقل است. فقرا ونیازمندان با توجه به بیکاری و یا کم درامدی بخش ناچیز یاز این رانتها یا یارانه ها سوخت و بقیه موراد مصرف میکنند و هر مرفه چندین برابر یک فقیر مصرف دارد. لاقل یک سوم آن مبلغ ادعیی را نگفتند در بخش نفت و معیات گازی و میزان خود گزا هم با توجه جایگزینی با بنزینی و نفت سفید و گازوئل محاسبه شا دشوار است اما میتواند تخمین زد لاقل معادل نصف کل درامد نفتی است پس:

  • بیت المال

    حالا حساب کنیم که سهم سفره هر ایرانی از بودجه نفت چقدر می‌شود. 132 هزار میلیارد تومان تقسیم بر هشتاد میلیون ایرانی می‌شود، هر ایرانی حدود یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان در سال یا 137 هزار تومان در ماه. اما توجه کنید که این رقم به این صورت سهم هر ایرانی می‌شود که دولت برفرض مثال، تمام کارهای خود را از این بابت تعطیل کند و مثلا به هر ایرانی 137 هزار تومان بدهد و بگوید بیمارستان‌ها و مدارس و ارتش و پلیس راهنمایی و رانندگی و دادگاه و پاسگاه و... را خودتان اداره کنید! می‌بینید که تصوری که بعضاً از حجم عظیم منابع نفتی وجود دارد و مرتباً هم ممکن است عده‌ای با انگیزه‌های مختلف و یا ناآگاهی بر آن بدمند، تا چه حد دور از واقعیت است.

  • بیت المال

    این رقم کل مبالغ حاصل از نفت است و باید طبق قانون بین سه جا تقسیم شود: شرکت ملی نفت (بابت هزینه‌های استخراج نفت و اداره امور پروژه‌های نفتی)، صندوق توسعه ملی (برای پروژه‌های توسعه‌ای غیر دولتی کشور) و بودجه دولت. سهم اولی 14.5 درصد است، دومی 32 درصد و مابقی سهم دولت. به این ترتیب، سهم شرکت نفت حدود 29.5 هزار میلیارد تومان، سهم صندوق توسعه حدود 62.5 هزار میلیارد تومان و حدود 111 هزار میلیارد تومان هم برای بودجه دولت باقی می‌ماند. در لایحه بودجه امسال، دولت در تبصره‌های ماده واحده بودجه درخواست کرده که حدود 21 هزار میلیارد تومان از سهم صندوق توسعه بردارد و برای بودجه مصرف کند. به این ترتیب کل رقم نفت در بودجه دولت می‌شود حدود 132 هزار میلیارد تومان (این ارقام به دلیل ساده‌سازی محاسبات، حدودی است).

  • بیت المال

    ارقام مربوط به محاسبه سهم نفت در بودجه (اعم از نرخ تبدیل دلار به ریال، حجم صادرات و...) در بودجه ذکر نمی‌شود و باید آن را برآورد کرد. برای تحقق کامل ردیف‌های درآمدی 1397، لازم است قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی حدود 55 دلار، نرخ برابری دلار معادل 3854 تومان و صادرات نفت حدود 2.63 میلیون بشکه در روز فرض شود. سرجمع منابع نفت در بودجه با احتساب منابع نفتی که قرار است به جای صندوق توسعه به بودجه دولت واریز شود حدود 132 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. ماشین‌حسابی که آماده کرده‌اید را پیش روی خود قرار دهید تا ارقام نفت بودجه‌ای امسال را برای هم حساب کنیم: در سال قرار است حدود 2.13 میلیون بشکه در روز نفت صادر کنیم. همچنین قرار است حدود 400 هزار بشکه میعانات گازی صادر کنیم. همچنین قرار است حدود 100 هزار بشکه میعانات گازی به پتروشیمی‌ها بفروشیم. قیمت هر بشکه نفت و میعانات را حدود 55 دلار در نظر بگیرید (قیمت میعانات و فروش به پتروشیمی‌ها کمتر از 55 دلار است، اما برای جلوگیری از پیچیده شدن محاسبات، فرض کنیم همان 55 دلار). به این ترتیب، مجموع صادرات نفت و میعانات عبارت است از حدود 2.6 میلیون بشکه در روز. این رقم را در 55 دلار و سپس در 365 روز سال ضرب کنیم. حاصل می‌شود حدود 52 میلیارد دلار که رقم دقیق‌تر آن با در نظر گرفتن ارقام گرد نشده و... حدود 52.7 میلیارد دلار در سال است. این رقم به دلار است و باید به ریال تبدیل شود پس آن را در نرخ ارز بودجه‌ای که حدود 3850 تومان به ازای هر دلار است ضرب کنیم حاصل می‌شود رقمی حدود 203 هزار میلیارد تومان در سال.

  • بیت المال

    به گزارش مشرق، مرکز پژوهشهای مجلس در روایتی از بودجه 97 به زبان ساده نوشت: چون نفت یک ثروت ملی است، بنابراین منطقی است که از منابع حاصل از فروش نفت برای تامین هزینه‌های جاری دولت استفاده نشود. در واقع، باید از این منابع برای افزایش ثروت و رشد اقتصادی کشور بهره‌ گرفت. به عبارت دیگر، نفت به مثابه یک درخت می‌ماند که باید از ثمرات آن استفاده کرد و نه از خود درخت. بسیاری از صاحبنظران کشور بر این باورند که وابستگی بیش از حد بودجه به درآمدهای نفتی، مسئله تخصیص خوب منابع را از موضوعیت انداخته است.