ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» در توقیف می‌ماند

سازندگان فیلم توقیف‌شده درباره «حذف مخالفان» در تاریخ ایران امید داشتند که سرانجام بعد از ۶ سال انتظار به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کنند. این امید اما عبث بود.

اعتراضات ۸۸ به تاریخ پیوسته و رئیس سابق جمهوری اسلامی هم حتی به معترضان ملحق شده، با این‌حال فیلمی که می‌بایست شش سال قبل اکران می‌شد، هنوز توقیف است. مدیر دبیرخانه سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر اعلام کرده که فیلم «آشغال‌ها دوست‌داشتنی» در سال جاری در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درنمی‌آید.

محسن امیریوسفی (چپ) در کنار فیلمبردارش تورج اصلانی پشت صحنه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»

سازندگان فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از دبیرخانه جشنواره فیلم فجر خواسته بودند این فیلم را بازبینی کند و به هیأت انتخاب ارجاع دهد. سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه جشنواره فیلم فجر سه‌شنبه ۵ دی اعلام کرده که این فیلم همچنان از نمایش در ایران محروم خواهد ماند:

«"آشغال‌های دوست‌داشتنی" سال گذشته توسط هیأت انتخاب بازبینی و پذیرفته نشده، بنابراین طبق قانونی که در فراخوان جشنواره نیز آمده، فیلمی که در دوره‌های گذشته جشنواره توسط هیات انتخاب بازبینی شده، در دوره‌های دیگر جشنواره مجوز شرکت ندارد.»

«آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی در سال ۱۳۹۱ ساخته شده اما تاکنون اکران عمومی نشده و در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر هم اجازه حضور پیدا نکرده است.

«آشغال‌های دوست‌داشتنی» در خانه پیرزنی به نام «ایران» اتفاق می‌افتد که با دختر میان‌سالش زندگی می‌کند. در یکی از روزهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، عده‌ای از معترضان در حال فرار به خانه این پیرزن پناه می‌آورند. در اتاق‌خواب پیرزن سه قاب عکس وجود دارد: عکس پسر پیرزن که در جنگ کشته شده، عکس برادر او که از اعدامیان دهه ۱۳۶۰ است و سرانجام عکس همسر او که زمانی از طرفداران مصدق بوده. گفت‌وگویی بین پیرزن با سه معترضی که به خانه او پناه آورده‌اند شکل می‌گیرد. مضمون حذف مخالفان در تاریخ معاصر ایران در رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت‌آبادی هم تکرار شده است. این رمان نیز ممنوع از انتشار است.

در این فیلم شهاب حسینی در کنار شیرین یزدانبخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، اکبر عبدی و صابر ابر ایفای نقش می‌کند.

صابر ابر در اعتراض به عدم نمایش فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» متنی در رسانه‌های داخلی منتشر کرده. او نوشته:

«ایران برایش یک چیز مهم است: اینکه همه کنار هم باشند و با هم، گاهی سر هم غر بزنند، چه عیبی دارد؟ همیشه نمی‌شود طرفدار بود. فقط مادرها بی‌طرف‌اند.»

شهاب حسینی هم خواهان نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر شده است.

فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» شهریور ۹۶ درخواست پروانه نمایش داد، اما وزارت ارشاد اسلامی بعد از چهار ماه با این درخواست موافقت نکرد.

در سال‌های گذشته فیلم‌های دیگر محسن امیریوسفی نیز با سانسور و محدودیت‌هایی روبه‌رو بودند. فیلم «خواب تلخ» او که جایزه ویژه دوربین طلایی و جایزه نگاه جوان از جشنواره کن سال ۲۰۰۴ را به‌دست آورده بود، پس از ۱۲ سال توقیف در ایران، در سینماهای محدود هنر و تجربه اکران شد.

همچنین فیلم «آتشکار» امیریوسفی که در سال ۸۶ آماده نمایش بود دو سال در توقیف ماند و در نهایت همزمان با جشنواره فیلم فجر در سال ۸۸ به طور محدود اکران شد.

ابراهیم داروغه‌زاده، رئیس معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در تیر سال جاری اعلام کرده بود که «آشغال‌های دوست‌داشتنی» یکی از ۱۰ فیلم توقیف‌شده در ایران است. کاناپه ساخته کیانوش عیاری، و رادتمند، بهاره تینا نازنین» ساخته عبدالرضا کاهانی از دیگر فیلم‌های توقیف‌شده‌اند. رئیس سانسور سینمای ایران گفته بود یکی از پیامدهای توقیف آثار سینمای اجتماعی ایران، رواج کمدی‌های مبتذل است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.