ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان، پاکستان و چین طالبان را به مذاکره فراخواندند

نشست سه‌جانبه وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین در پکن با هدف همکاری‌های بیشتر این سه کشور در مبارزه با تروریسم و در زمینه‌های اقتصادی برگزار شد. این نشست‌ها ادامه خواهد داشت.

وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین از طالبان خواستند که در مذاکرات صلح شرکت کند.

از راست به چپ: خواجه آصف، وانگ یی و صلاح‌الدین ربانی، وزرای خارجه چین، پاکستان و افغانستان

صلاح‌الدین ربانی، خواجه آصف و وانگ یی، وزرای امور خارجه افغانستان، پاکستان و چین روز سه‌شنبه ۲۶ دسامبر / ۵ دی پس از نشست سه‌جانبه پکن این فراخوان را صادر کردند.

وزیر خارجه چین هنگام سفر سه ماه پیش خود به کابل پيشنهاد برگزاری اجلاس پکن را داده بود. ایجاد کریدور اقتصادی بین سه کشور و نزدیکی بیشتر آن‌ها از جمله اهداف این کنفرانس است.

کریدور «کمربند و جاده» طرحی‌ست که چین قصد تحقق آن را دارد با این هدف که این کشور را به کشورهای آسیایی و اروپایی مرتبط کند. دهلیز اقتصادی چین-پاکستان بخشی از این طرح به ارزش ۵۷ میلیارد دلار است که قرار است از طریق افغانستان به آسیای میانه توسعه پیدا کند.

وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و چین گفته‌اند هدفشان از دعوت طالبان برای مذاکره، پیشبرد صلح و آشتی است.

وانگ يى در این کنفرانس از افغانستان و گروه طالبان خواست تا براى پایان دادن به جنگ وارد مذاکرات صلح شوند.

او افزود که کشور متبوعش، از روند آشتی ملى به رهبرى افغان‌ها پشتیبانی می‌کند و اين گفت‌وگوها بايد به‌زودى آغاز شود.

وزير خارجه چين، همچنین بر تحکيم روابط و همکارى بین افغانستان و پاکستان تأکيد کرد.

صلاح الدين ربانى ضمن از تلاش چین در راه بهبود روابط افغانستان و پاکستان قدردانی کرد . گفت: «ما از تروريسم آسيب زيادی ديديم و اين پديده هنوز هم چالش بزرگی است. عليه تروريسم بايد مبارزه مشترک صورت گيرد.»

وزير خارجه پاکستان نیز ضمن تأکید بر اهمیت آينده باثبات براى افغانستان و پاکستان گفت کشورش با افغانستان ارزش‌هاى مشترک دارد و افغانستان، بزرگترين همکار تجارتى پاکستان است.

نمایندگان طالبان تاکنون درخواست‌‌های رسمی دولت افغانستان برای گفت‌وگو را رد کرده‌اند.

طالبان در ماه‌های اخیر به عملیات بیشتری در افغانستان دست می‌زنند. آمریکا و متحدان آن در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پایان سال ۲۰۱۴ به نبردهای خود در افغانستان پایان دادند اما با گسترش اقدامات تروریستی به شمار نیروهای خود افزوده‌‌اند.

در این زمینه تاکنون کنفرانس‌های متعددی در چین، ژاپن و اروپا برگزار شده که در آن‌ها از جمله نمایندگان روسیه و ایران نیز شرکت کرده‌اند.

در آخرین نمونه از حملات تروریستی، صبح روز گذشته، دوشنبه ۲۵ دسامبر/ ۴ دی یک عامل انتحاری در نزدیکی ریاست امنیت ملی افغانستان خود را منفجر کرد و دست کم پنج نفر را به کشتن داد. گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

افغانستان و پاکستان در زمینه مبارزه با طالبان و داعش با هم اختلاف دارند و یکدیگر را گاهی به حمایت از تروریست‌ها متهم می‌کنند. وزیر خارجه چین در پکن آمادگی کشور خود را برای میانجی‌گری میان اسلام‌آباد و کابل اعلام کرد.

نشست سه‌جانبه بعدی افغانستان، پاکستان و چین قرار است در کابل برگزار شود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اواخر سپتامبر سال جاری گفته بود دولت افغانستان تلاش می‌کند بر اساس مذاکرات بین دولت کلمبیا و شورشیان فارک، مذاکرات صلح با طالبان را پیش ببرد. به گفته رئیس جمهور افغانستان طالبان دو هدف را دنبال می‌‌کند: سرنگونی حکومت و دیگری ایجاد «جغرافیای سیاسی» از طریق کنترل مناطقی که در دست دارد. غنی گفته بود طالبان در دستیابی به این اهداف شکست خورده و با این‌حال تنها راه برای رسیدن به صلح پایدار، مذاکره است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.