ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران تخم‌مرغ دولت را به فکر چاره‌جویی انداخت

دولت مجوز واردات ۱۹هزار تن تخم‌مرغ را صادر کرده. با این‌‌حال با ارز ۴۳۰۰ تومانی بعید است بتواند قیمت‌ها را مهار کند. استیضاح وزیر کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

بودجه‌ای که هر فرد ایرانی در دهک‌های پایینی جامعه به خوراک خود اختصاص داده بود، برابر با ۲۳۰۰ تومان بود. با افزایش دو برابری قیمت تخم‌مرغ به طور ناگهانی ۱۲۰۰ تومان به این مبلغ اضافه شده. سخنگوی دولت اعلام کرده که دولت مجوز واردات ۱۹هزار تن تخم‌مرغ را صادر کرده و در نظر دارد در آینده ۲۲ هزار تن دیگر تخم‌مرغ وارد کند. رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اما می‌گوید چنانچه واردات تخم‌مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأثیری در کاهش قیمت این ماده غذایی اساسی ندارد.

هر شانه تخم‌مرغ ۱۲ هزار تومان (عکس: آرشیو)

در ایران قیمت هر عدد تخم‌مرغ دو برابر شده و به ۶۰۰ تومان رسیده است. قیمت شیر و لبنیات نیز دست‌کم ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و انجمن روغن نباتی هم درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت ارائه داده است. ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت نان از اول آذر هم موافقت کرده بود که با دستور مستقیم رئیس جمهوری اسلامی و از روی مصلحت متوقف شد. با توجه به حداقل دستمزد کارگران در ایران که ۹۳۰ هزار تومان تعیین شده، معیشت دهک‌های پایین جامعه به خطر افتاده است. محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی بخش عمده‌ای از نشست خبری ۵ دی خود را به گرانی تخم‌مرغ اختصاص داد. او گفت:

«شیوع آنفولانزای مرغی روی تولید داخلی اثر گذاشت. ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرغ تخم گذار معدوم شد که ۱۴ تا ۲۰ درصد از نیاز ما را این میزان مرغ معدوم شده تامین می‌کرد و دولت نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران آن پرداخت کرد. وزارت جهاد کشاورزی  مجوز واردات ۱۹ هزار تن تخم مرغ را صادر کرده و ۱۲۰ هزار تن دیگر نیز در حال مجوز ادامه گرفتن است و ۱۱۰ هزار تن تخم مرغ هم ترخیص شده است.»

 ناصر نبی‌پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اما به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که واردات تخم‌مرغ با ارز ۴۳۰۰ تومانی تأثیر محسوسی بر کاهش قیمت تخم‌مرغ ندارد و مرغ‌‌داران را با خطر ورشکستگی مواجه می‌کند. به گفته این مقام مسئول بسیاری از صاحبان مرغداری‌ها حقوق کارگرانشان را پرداخت نکرده‌اند.

علی‌اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهادکشاورزی از آغاز توزیع تخم‌مرغ وارداتی از دوشنبه ۴ دی خبر داده و گفته بود: هر شانه تخم‌مرغ باید به قیمت مصوب ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و هر شانه تخم‌مرغ شیرینگ پک (بسته بندی شده) باید ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار مصرف فروخته شود.

حداقل حقوق یک کارگر ایرانی ۹۳۰ هزار تومان است. حتی اگر اقشار کم‌درآمد جامعه روزی سه وعده نان و تخم مرغ و گوجه‌فرنگی بخورند، یک خانواده چهار نفره می‌بایست  ۸۱۰ هزار تومان در ماه هزینه کند.

مرغ و تخم مرغ از اندک مواد غذایی در سبد انوار ایرانی‌ست که در فاصله بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ افزایش قیمت کمتری از دیگر اقلام غذایی داشته است.

در این دوره نان به قیمت ثابت [با در نظر گرفتن تورم] ۱۶۰ درصد گران شده، قیمت متوسط قند و شکر ۴۵ درصد و قیمت شیر ۳۹ درصد بالا رفته و گوشت قرمز و ماهی هم ۱۳ درصد گران‌تر شده‌اند.

افزایش قیمت تخم‌مرغ، و مرغ موجب سبب شده تا طرح استیضاح  محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد. تاکنون ۶۰ نفر از نمایندگان نامه استیضاح او را امضا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.