ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمار زیادی کشته و مجروح در حمله انتحاری به خبرگزاری صدای افغان

ساختمان مرکز فرهنگی اجتماعی «تبیان» و خبرگزاری صدای افغان «آوا» در غرب کابل هدف سه حمله قرار گرفت. تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران افغان کشته و مجروح شدند.

ساختمان مرکز فرهنگی اجتماعی «تبیان» و خبرگزاری صدای افغان «آوا» در غرب کابل هدف حمله قرار گرفت. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

پنجشنبه ۲۸ دسامبر کابل، دفتر خبرگزاری صدای افغان (آوا)

سخنگوی وزارت کشور افغانستان در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون افغانستان گفته است که حمله به دفتر خبرگزاری آوا و مرکز فرهنگی «تبیان» انتحاری بوده است.

اسماعیل کاوسی، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که در این حادثه ۴۰ نفر کشته و ۱۸ نفر مجروح شده‌اند. وزارت کشور افغانستان تعداد کشته‌شدگان را ۳۰ نفر و تعداد مجروحان را ۵۰ نفر اعلام کرده. بنابراین اطلاعات ضد و نقیضی از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان در دست است. خبرگزاری آوا می‌گوید تعداد کشته‌شدگان و مجروحان بسیار بیشتر از آمار رسمی‌ است. تعدادی از کشته‌شدگان و مجروحان نیز زنان روزنامه‌نگار بوده‌اند.

— Muhammad Imran (@muhemran) 28. Dezember 2017

خبرگزاری صدای افغان - آوا گزارش داده که در مجموع سه انفجار اتفاق افتاده است. در انفجار نخست، یک عامل انتحاری مواد انفجاری همراهش را در دفتر آوا منفجر کرده.

انفجار سوم هنگامی اتفاق افتاد که نیروهای امنیتی افغان مسیرهای منتهی به منطقه «پل سوخته» در غرب کابل را مسدود کرده‌ و آمبولانس‌ها به محل حمله اعزام شده‌ بودند.

یک مقام امنیت ملی افغانستان به خبرنگار آوا گفته است که در مجموع پنج عامل انتحاری صبح پنجشنبه ۲۸ دسامبر به دفتر خبرگزاری صدای افغان و مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان حمله کرده‌اند. سه عامل انتحاری خودر را منفجر کرده‌اند، از دو عامل انتحاری دیگر اما هنوز نشانی در دست نیست.

حسن حسینی، مسئول خبرگزاری افغان در کابل گفته است که هنگام وقوع انفجار، به مناسبت سالروز هجوم نیوهای شوروی به افغانستان نشستی با حضور دانشجویان در دفتر این خبرگزاری در حال برگزاری بود.

کمیته امنیت روزنامه‌نگاران افغان حمله به دفتر خبرگزاری آوا را به «شدیدترین شکل ممکن» محکوم کرده است.

چندی پیش کمیته امنیت روزنامه‌نگاران افغان گزارش داده بود که طالبان و داعش مسئول بیشتر حمله‌های مستقیم و غیرمستقیم به روزنامه‌نگاران افغانستانی‌اند.

بنا بر این گزارش، افغانستان در شش ماه گذشته، شاهد دست‌کم ۷۳ مورد خشونت علیه گزارشگران (شامل ۱۰ مورد قتل، ۱۹ مورد کتک زدن و ۱۲ مورد مجروح کردن) بوده است.

به این ترتیب افغانستان بعد از سوریه خطرناک‌ترین کشور برای روزنامه‌نگاران به شمار می‌آید.

در مه سال جاری در حمله داعش به ساختمان تلویزیون جلال‌آباد ۶ نفر کشته شدند. در نوامبر سال جاری هم شبکه تلویزیونی شمشاد هدف حمله داعش قرار گرفت.

در ژانویه ۲۰۱۶ طالبان به اتوبوس حامل روزنامه‌نگاران شبکه تلویزیونی طلوع در کابل حمله کرد. در این حمله ۷ نفر کشته شدند.

خبر تکمیل می شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.