ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سنگ مزار مدیا کاشیگر را هم تخریب کردند

تخریب مزار نویسندگان و شاعران فقید ایرانی ادامه دارد. تخریب‌گران تصویر نویسنده و مترجم فقید بر سنگ سفیدرنگ مزار او را مخدوش کرده‌اند. آمران؟ معلوم نیست.

عده‌ای از اشخاص ناشناس سنگ قبر مدیا کاشیگر در قطعه‌ نام‌آوران بهشت زهرا را تخریب کردند. تخریب سنگ قبر این نویسنده و مترجم فقید ایرانی بخشی از تخریب زنجیره‌ای مزار نویسندگان، شاعران ایرانی در گورستان‌هاست. تاکنون معلوم نشده تخریب‌گران و آمران آن‌ها چه کسانی یا چه نهادهایی هستند.

سنگ قبر مدیا کاشیگر

روزنامه ایران گزارش داده است که عده‌ای از اشخاص ناشناس سنگ قبر مدیا کاشیگر را تخریب کرده‌اند. این نویسنده فقید ایرانی در قطعه ۲۵۵ ردیف ۴۲ قبر ۱۷ گورستان بهشت زهرا دفن شده. سنگ قبر او یک سنگ سفید است که تصویری از نویسنده هم بر آن حک شده بود. تخریبگران، تصویر کاشیگر بر سنگ مزارش را مخدوش کرده‌اند.

جمال میرصادقی، نویسنده معاصر ایرانی و یکی از دوستان مدیا کاشیگر گفته است:

«با تخریب نمی‌توان اعتبار و چهره نویسنده را نزد مردم مخدوش کرد. نویسنده وجدان بیدار جامعه است. مدیا کاشیگر نویسنده‌ای خلاق و به معنای واقعی کلمه روشنفکر بود. همه تلاش او مانند بسیاری از نویسندگان پرهیز از تخریب بود و از این اتفاق متأسفم. او با ذهنیت روشن، به دنبال روشن کردن ذهن مردم بود. سزاوار نیست با نویسنده‌ای که عمرش را بر سر افزایش آگاهی عمومی گذاشته است این‌گونه رفتار شود و با تخریب سنگ قبرش هتک حرمت شود.»

مدیا کاشیگر نویسنده و مترجم ایرانی ۷ مرداد سال جاری در اثر مشکلات ریوی در ۶۱ سالگی درگذشت. او آثاری از فرناندو آربال، آلبر کامو، آنتوان دو سنت اگزوپری، اوژن یونسکو و پل ریکور را به فارسی ترجمه کرده است. رمان «وقتی مینا از خواب بیدار شد» و مجموعه داستان «وسوسه و خاطره‌ای فراموش شده از فردا» نیز از آثار اوست.

مانی کاشیگر، فرزند نویسنده و مترجم فقید در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی از بازتاب وسیع تخریب سنگ قبر پدرش در رسانه های خبری اظهار نگرانی کرده و گفته است:

«اتفاقی است که افتاده، اما آن‌چه بهت‌آور است جو مسموم فضای مجازی است و افرادی برای شلوغ‌کاری از این موضوع استفاده می‌کنند. ما هیچ اطلاع یا قضاوتی نسبت به  کسانی که به این اقدام دست زده‌اند، نداریم.»

تخریب سنگ‌ قبر مدیا کاشیگر بخشی از رویدادهای زنجیره‌ای تخریب سنگ قبر مشاهیر ایرانی‌ست. سنگ قبر محمد علی سپانلو در مهر ۹۵ تخریب شد. پیش از آن سنگ مزار ایرج افشار ناپدید شده بود و همزمان سنگ مزار غلامحسین مظلومی و همایون بهزادی، دو بازیکن و مربی فوتبال ایران را هم تخریب کرده‌ بودند. سنگ قبر سهراب سپهری را نیز به دلیل مخالفت متولیان امام‌زاده سلطان علی کاشان با او تخریب کردند.

نبش قبر شاعران و جابجایی مزار آن‌ها و یا تخریب سنگ گور آن‌ها در ایرانِ بعد از انقلاب سابقه دارد: علی اسفندیاری (نیما یوشیج) در امام‌زاده عبدالله تهران دفن شده بود. قبر او را در سال ۱۳۷۲ به زادگاهش یوش منتقل کردند.

احمد شاملو در امام‌زاده طاهر کرج، در نزدیکی مزار هوشنگ گلشیری و محمد مختاری و محمد جعفر پوینده دفن شده است. سنگ مزار این شاعر نوپرداز ایرانی بارها تخریب شد، تا اینکه کانون نویسندگان ایران در سال ۱۳۸۵ به خانواده شاملو پیشنهاد داد که سنگ مزار او را بازسازی نکنند و بگذراند در آرامگاه او نیز «شعر انسان‌گرای احمد شاملو نقش خود را در افشای آلودگی‌ها ایفا کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    زیاد احتیاج به دنبال گشتن نداره اینها همانها هستند که کسروی را ترور کردند همانها هستند که قتلهای زنجیرهای را بپا کردند و اسید به روی زنان می پاشند بعد زنده ها نوبت مرده هاست