ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اشرف غنی: حمله به مرکز فرهنگی تبیان جنایت ضدبشری است

در حمله به مرکز فرهنگی تبیان متعلق به شیعیان در کابل دست‌کم ۴۰ نفر کشته شدند. مقامات افغانستان، سازمان ملل و مدافعان حقوق بشر این حمله را محکوم کردند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در پی حملات صبح پنج‌شنبه ۲۸ دسامبر / ۷ دی به مجموعه فرهنگی اجتماعی تبیان، متعلق به شیعیان که شامل دفتر یک خبرگزاری می‌شود، بیانیه‌ای صادر کرد.

حمله به ساختمان مرکز فرهنگی اجتماعی «تبیان» و خبرگزاری صدای افغان «آوا» در غرب کابل

رئیس جمهوری افغانستان در این بیانیه که بعد از ظهر پنج‌شنبه منتشر شد حمله بر مرکز فرهنگی تبیان در شهر کابل را محکوم کرد و آن را «جنایت ضدبشری» و «فاجعه انسانی» خواند.

در بیانیه اشرف غنی آمده است: «تروریست‌ها در این حمله شماری از هموطنان ما را شهید و زخمی کردند. این گروه‌ها با هدف قراردادن مساجد، اماکن مقدس و مراکز فرهنگی، مرتکب جنایات ضدبشری و اعمال نابخشودنی شده‌اند.»

بیانیه رئیس جمهوری افغانستان افزوده است: «هراس‌افکنان باید بدانند که اکنون مردم افغانستان با درک عمیق از توطئه‌های دشمنان، در همکاری و هماهنگی با دولت افغانستان، در برابر همه اهداف و نقشه‌های شوم دشمن به‌گونه مشترک ایستادگی می‌کنند و برای تقویت وحدت و همدلی، بیش از پیش متعهدند.»

اشرف غنی، به مسئولان مربوطه دستور داده است که ضمن بررسی چگونگی این رویداد، به زخمی‌ها و قربانیان فوراً رسیدگی کنند.

در حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح پنج‌شنبه به ساختمان مرکز فرهنگی اجتماعی «تبیان» و خبرگزاری صدای افغان «آوا» در غرب کابل سه حمله شد که در جریان آن‌ها ۴۱ نفر از جمله چهار زن و دو کودک کشته و دست‌کم ۸۴ نفر زخمی شدند. در میان کشته‌شدگان و مجروحان زنان روزنامه‌نگار نیز بوده‌اند.

در این حملات در مجموع پنج عامل انتحاری شرکت داشتند و مسئولیت حملات را گروه «دولت اسلامی» (داعش) در سایت خود «اعماق» برعهده گرفت اما سندی در این‌باره ارائه نداد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز این حملات را محکوم کرد و در بیانیه‌ای گفت هدف چنین اقداماتی «تفرقه‌افکنى و برهم زدن وحدت مردم افغانستان» است اما مردم افغانستان «قربانی دسایس آن‌ها نخواهند شد.»

«یوناما» یا هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز حملات صبح پنج‌شنبه را محکوم کرد.

به‌هنگام حمله به مرکز تبیان، گردهمایی سی‌وهشتمین سالگرد اشغال افغانستان توسط اتحاد شوروی سابق در حال برگزاری بود به همین دلیل اکثر قربانیان را دیدارکنندگان از این مرکز تشکیل می‌دهند.

مجروحان این رویداد به بیمارستان‌های کابل منتقل شدند و این بیمارستان‌ها مملو از جمعیت است. مردم برای اهدای خون به بیمارستان‌ها رفته‌اند.

شیعیان افغانستان در سال ۲۰۱۷ بارها هدف اقدامات تروریستی مرگبار قرار گرفته‌اند که مسئولیت بیشتر آن‌ها را داعش برعهده گرفته است. با این حال، این حملات اغلب به مراکز دینی صورت گرفته و حمله به دفاتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها کم‌تر بوده است.

دو تن از بستگان مجروحانی که به بیمارستان‌های کابل منتقل شده‌اند.

گروه داعش در سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان حضور دارد و به‌طور منظم مسلمان‌های شیعه را هدف قرار می‌دهد.

در ماه مه گذشته داعش مسئولیت حمله به ساختمان تلویزیون دولتی افغانستان در جلال‌آباد را برعهده گرفت که در جریان آن شش نفر کشته شدند.

در ماه نوامبر نیز دست‌کم یک مأمور امنیتی افغانستان در جریان حمله داعش به شبکه خصوصی تلویزیونی شمشاد کشته شد.

پیش از آن در ژانویه ۲۰۱۶ در ادامه تهدیدهای گروه طالبان، یک مینی‌بوس حامل کارکنان خبرگزاری «طلوع‌نیوز» منفجر شد و در پی حملات چند ساعته هفت نفر نیز کشته شدند.

کمیته امنیت روزنامه‌نگاران افغان که امروز (پنج‌شنبه) در صفحه توئیتر خود این حملات را محکوم کرد، چندی پیش گزارش داده بود که طالبان و داعش مسئول بیشتر حمله‌های مستقیم و غیرمستقیم به روزنامه‌نگاران افغانستانی‌اند.

بنا بر این گزارش، افغانستان در شش ماه گذشته، شاهد دست‌کم ۷۳ مورد خشونت علیه گزارشگران (شامل ۱۰ مورد قتل، ۱۹ مورد کتک زدن و ۱۲ مورد مجروح کردن) بوده است. این آمار قتل و فشار بر روزنامه‌نگاران ۳۵ درصد نسبت به آمار ۲۰۱۶ افزایش داشته است.

اعضای کمیته امنیت روزنامه‌نگاران افغان امروز به محل انفجارها رفته و به امدادگران کمک کردند.

بیراج پارنایک، مدیر بخش آسیای جنوبی سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که حملات روز پنج‌شنبه امنیت افغانستان را یادآوری می‌کنند. او گفت: «این حمله وحشتناک خطراتی را که شهروندان غیرنظامی افغان با آن مواجه هستند را برجسته می‌کند: در یکی از مرگبارترین سال‌ها، گروه‌های مسلح همچنان بی‌رحمانه روزنامه‌نگاران و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.»

این مقام مسئول عفو بین‌الملل افزود: «با حمله جدید به پایتخت افغانستان، هیچکس نمی‌تواند اطمینان دهد که کابل امن است. دولت‌های اروپایی بر این توهم خطرناک اصرار می‌ورزند و به زور افغان‌ها را به کشورشان بازمی‌گردانند و زندگی آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهند.»

کابل در سال ۲۰۱۷ بارها هدف حملات تروریستی قرار داشته است.

در ۸ مارس امسال یک گروه مسلح به بیمارستانی در شهر حمله کرده و ۳۰ نفر را کشتند. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت اما بعد مسئولان گفتند گروه‌های دیگر مسئول این کشتار بودند.

در تاریخ ۳۱ مه نیز یک کامیون بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی محل سفارت‌خانه‌ها منفجر شد و ۱۵۰ نفر را به کشتن داد. هویت عاملان این حمله مشخص نشد.

در روز ۲۱ اکتبر هم داعش مسئولیت کشتار ۳۹ تن از شیعیان در یک مسجد کابل را برعهده گرفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.