ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوسان‌های شدید در ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه آزاد

دانشجوی دکترا در دانشگاه آزاد: ابتدا ۹ هزار نفر، سپس ۴۵ هزار و امسال کاهش به میزان یک پنجم − ارقامی گویا در مورد برنامه ریزی علمی و آموزشی در کشور.

دانشجوی دکترا در دانشگاه آزاد: ابتدا ۹ هزار نفر، سپس ۴۵ هزار و امسال کاهش به میزان یک پنجم.

تنها فایده دکتری در بازار کار خموده ایران، یک عکس یادگاری؟ (عکس: آرشیو)

تخمین زده می‌شود که دست‌کم ۲۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دکتری در ایران بیکارند. با این‌حال دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته ۴۵ هزار نفر را برای ادامه تحصیل در رشته دکتری پذیرفته است. سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد خواهان نظارت بیشتر وزارت علوم شده است.

امیر رضا شاهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از ایجاد ظرفیت بی‌قاعده و بی‌نظارت دکتری در دانشگاه آزاد گلایه کرده است. سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در این گفت‌وگو اعلام کرده که ظرفیت پذیرش مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۱، فقط ۳ هزار دانشجو بوده، اما به تدریج در طی این سال‌ها این ظرفیت بی‌هیچ حساب و کتابی و بدون در نظر گرفتن ظرفیت واحدهای دانشگاهی افزایش یافته، تا اینکه سرانجام در سال گذشته ۱۵ برابر شده و به ۴۵ هزار دانشجوی متقاضی دکتری رسیده است.

شاهانی به خبرگزاری مهر گفته است:

«وزارت علوم نقش خود را در زمینه پذیرش دانشجو به خوبی ایفا نکرده. دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته با چه منطقی ۴۵ هزار دانشجوی دکتری در یک سال پذیرش داشته؟ به طوری که بسیاری از واحدهای دانشگاهی ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری را هم ندارد. در سال جاری ظرفیت پذیرش دکتری را به ۹ هزار و ۸۰۰ دانشجو رساندیم که ۹ هزار دانشجو پذیرش داشتیم.»

در ایران بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکارند. بسیاری از آنان در دانشگاه آزاد تحصیلات خود را به پایان رسانده‌اند. سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به خبرگزاری مهر گفته است دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را از ۲۰۰ هزار نفر در سال ۹۴ به ۶۸ هزار دانشجو در سال جاری کاهش داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.