ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ چین را متهم به دور زدن تحریم‌های کره شمالی کرد

یک روزنامه کره جنوبی مدعی شد که پس از تشدید تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی، چین با فروش نفت به کره شمالی این تحریم‌ها را نقض کرده است. ترامپ در توئیتر خود بلافاصله واکنش نشان داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چین را متهم کرد که اجازه داده تا نفت به کره شمالی تحویل داده شود و به این ترتیب تحریم‌های جهانی علیه پیونگ‌یانگ را نقض کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ـ عکس از آرشیو

ترامپ در پیامی در توئیتر نوشت: « بسیار مأیوس شدم که چین اجازه می‌دهد نفت به کره شمالی برسد.»

رئیس جمهوری آمریکا افزوده است که اگر چینی ادامه یابد «هرگز راه حل مسالمت‌آمیزی برای مسئله کره شمالی به‌دست نخواهد آمد.»

پکن قبلا گفته بود که کشتی‌های چینی به کره شمالی نفت نخواهند فرستاد چون تحریم‌های سازمان ملل را نقض خواهد کرد. این در حالی است که روزنامه «چوسون ایلبو» کره جنوبی روز پنج‌شنبه ۲۸ دسامبر / ۷ دی، به‌نقل از منابع دولتی این کشور نوشت کشتی‌های چینی در دریای آزاد به کشتی‌های کره شمالی نفت می‌فروشند و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که تانکرهای چینی از ماه اکتبر ده‌ها بار نفت به کشتی‌های کره شمالی ریخته‌اند. قطعنامه ۲۳۷۵ شورای امنیت سازمان ملل در ماه سپتامبر فروش نفت به کره شمالی در دریای آزاد را ممنوع اعلام کرد.

یک منبع دولتی کره جنوبی به این روزنامه گفته است: «باید به این واقعیت توجه کنیم که تجارت غیرقانونی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آغاز شده است.»

روشن نیست که توئیتر دونالد ترامپ به‌طور مستقیم به گزارش روزنامه «چوسون ایلبو» کره جنوبی مربوط است.

در قطعنامه‌ای هم که روز جمعه گذشته، ۲۲ دسامبر / یکم دی در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید صدور ۷۵ درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کره شمالی ممنوع اعلام شد و از آغاز سال ۲۰۱۸ واردات فرآورده‌های تصفیه‌شده نفتی کره شمالی، از جمله نفت سفید و گازوئیل در حد ۵۰۰ هزار بشکه در سال و واردات نفت خام به ۴ میلیون بشکه در سال محدود شد. افزون بر این شهروندان کره‌ شمالی که خارج از این کشور کار می‌کنند، باید در مدت ۱۲ ماه به کشورشان بازگردند. همچنین بر اساس این قطعنامه کشورهای جهان مجازند کشتی‌هایی را که مظنون به حمل کالاهای غیرقانونی به کره شمالی هستند رهگیری کرده، بازرسی و یا توقیف کنند. پیش‌نویس این قطعنامه را آمریکا با همکاری چین تهیه کرده بود و آمریکا حتی پیشنهاد محدود کردن ۹۰ درصدی فرآورده‌های نفتی به کره شمالی را مطرح کرده بود.

در ماه‌های گذشته دولت آمریکا بارها تکرار کرده بود که کره شمالی و رهبری آن در صورت به راه افتادن جنگ «کاملاً نابود خواهند شد».

تیلرسون: پکن باید «بیشتر کار کند»

محدود کردن عرضه نفت به کره شمالی قبلاً نیز بخشی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه این کشور بود. نفت از جمله مواد اولیه مهم برای برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی محسوب می‌شود. ممنوعیت واردات زغال سنگ، آهن، سرب، منسوجات و محصولات دریایی از کره شمالی نیز پیش از این اعلام شده بود.

چین که از حق وتو در شورای امنیت برخوردار است از تابستان گذشته تا کنون به سه قطعنامه این شورا برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی رأی مثبت داده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گذشته در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت، در نتیجه تحریم‌های جهانی و سیاست‌های جدید آمریکا تحت هدایت ترامپ، درآمد صادراتی کره شمالی به حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است. با این حال، پکن می‌تواند و باید «بیشتر کار کند».

آمریکا در حالی چین را متهم به کم‌کاری در تحریم‌های کره شمالی می‌کند که طبق آماری که گمرک چین روز سه‌شنبه ۲۶ دسامبر / ۵ دی ارائه داد، در ماه نوامبر این کشور فراتر از تحریم‌های اعمال‌شده توسط سازمان ملل، هیچ‌گونه فراورده نفتی را به کره شمالی صادر نکرده است.

بر اساس آمار اداره کل گمرک چین، همزمان واردات سنگ آهن، ذغال سنگ و سرب از کره شمالی به چین نیز هیچ بوده است.

نوامبر دومین ماه تحریم‌هایی قبلی بود که شورای امنیت سازمان ملل پس از دو آزمایش موشک بالستیک کره شمالی در ماه اوت علیه این کشور به اجرا گذاشت.

چین منبع اصلی سوخت جمهوری دموکراتیک خلق کره است.

در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.