ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش روحانی به تظاهرات‌ها: اعتراض حق مردم است اما با «اغتشاش» برخورد می‌کنیم

روحانی چهار روز پس از آغاز تظاهرت‌های سراسری در اعتراض به شرایط زندگی در ایران، بین اعتراض و «اغتشاش» تفکیک ایجاد کرد و به این ترتیب جواز برخورد امنیتی با تظاهرکنندگان را صادر کرد.

حسن روحانی، چهار روز پس از آغاز تظاهرت‌های سراسری در ایران در جلسه هیئت دولت شرکت کرد و به اعتراض‌ها واکنش نشان داد. او سعی کرد بین اعتراض و «اغتشاش» تفکیک ایجاد کند و به این ترتیب جواز برخورد امنیتی با تظاهرکنندگان را صادر کرد.

عصر روز یکشنبه ۱۰ دی ماه، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در جلسه هیئت دولت گفت که «طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی» مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند». او در ادامه در عین سویه انتقاد را به سمت تظاهرکنندگان برد و گفت: «نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود. خشونت و تخریب اموال عمومی کاملاً متفاوت است.»

روحانی تظاهرکنندگان را تهدید کرد و به این ترتیب جواز مقابله امنیتی با معترضان را صادر کرد: «دولت گروهی را که بخواهند اموال عمومی را تخریب کنند یا نظم اجتماعی را بهم بزنند و یا در جامعه اغتشاشی ایجاد کنند، حتماً‌ تحمل نخواهد کرد.»

این واکنش روحانی در حالی است که تجمع‌های سراسری در ایران با وجود ممنوعیت‌های اعمال‌شده از سوی نیروهای ضدشورش و امنیتی وارد چهارمین روز خود شده است.

وزارت کشور از روز یکشنبه ۱۰ دی تمام تجمعات را غیرقانونی خوانده است.

اعتراض‌ها از مشهد و خراسان رضوی با شعارهای اقتصادی در مورد شرایط سخت زندگی، گرانی، تورم، و فساد در موسسات مالی آغاز شد، اما به تدریج رنگ و بوی سیاسی گرفت و کلیت رژیم سیاسی، ولایت فقیه، شخص آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و دولت حسن روحانی را هدف قرار داد.

در مورد مطالبات اقتصادی معترضان و وضعیت اقتصادی، روحانی گفت که این‌ مسایل آسان نیست، ریشه برخی از مشکلات اقتصادی به سال‌‌های قبل برمی‌گردد و «زمان‌بر» است.

رئیس‌جمهوری ایران در دفاع از دولت خود، حرف‌های معاون اولش، اسحاق جهانگیری را تکرار کرد و گفت: «همه شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی نشان می‌دهد که وضع کشور ما نسبت به چهار سال پیش چند قدم روبه جلو رفته است.»

با این حال، در مقابل صحبت‌های اسحاق جهانگیری، واکنش روحانی نسبت به مطالبات معترضان کیفیت همدردی داشت و او این را اذعان کرد که با اینکه شاخص‌هایی اقتصادی بهبود یافته‌اند، این بدان مفهوم نیست که وضعیت زندگی همه ایرانیان بهتر شده است: «طبیعی است اگر وضعیت اشتغال برای دو خانواده در میان چهار خانواده درست شده باشد، آن دو خانواده دیگر که هنوز اشتغال فرزندشان درست نشده، این احساس رضایت را ندارند.»

او در ادامه گفت: «کاهش قدرت خرید مردم از پنج شش سال پیش هنوز به طور کامل جبران نشده است.»

در تمام طول صحبت‌هایش حسن روحانی سعی کرد خود را همراه منتقدان و پایبند به اصول حقوق شهروندی نشان دهد: «این دولت هر آنچه که در حقوق شهروندی و در انتخابات به مردم وعده داده، پای پیمان خودش ایستاده؛ البته معنی‌‌اش این نیست که مشکلات مردم حل شده و مردم امروز مشکل ندارند.»

در مورد اعتراض‌ها به فساد موسسات مالی که موجب مال باختگی تعداد قابل توجهی از ایرانیان شده است هم روحانی با مردم همدردی کرد و گفت: «مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می‌گویند مسایل باید شفاف باشد. مردم نسبت به اینکه باید با فساد مبارزه جدی‌تر شود و اینکه برخی چرا مسایل به خوبی برای آنان تبیین نمی‌شود، نقد دارند.»

اما این نکته را هم بیان کرد که خشم مردم فقط از دولت نیست و تلویحا آن را به دستگاه‌های دیگر در رژیم سیاسی ربط داد: «اینکه در رسانه همه نقدهای مردم را به دستگاه اجرایی برگردانیم، بی‌دقتی است.»

رئیس‌جمهوری ایران همچنین به موضع رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ در برابر تظاهرات‌های ایران واکنش نشان داد و گفت: «این آقایی که امروز در آمریکا می‌خواهد با مردم ما همدردی کند، یادش رفته که چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید؛ این آدمی که سر تا پایش علیه ملت ایران است؛ حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند.»

روز نهم دی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرد و گفت: «حکومت ایران باید به حقوق مردم از جمله حق آزادی بیان و ابراز عقایدشان احترام بگذارد. جهان نظاره‌گر است.»

روحانی به کشورهای عربی منطقه هم اشاره کرد و گفت: «نباید اجازه دهیم شرایطی در کشور بوجود بیاید که در این فضا دشمن سوء استفاده کرده و برخی از افراد حرکات و اقدامات احساسی انجام دهند.»

در نهایت رئیس‌جمهوری ایران ابراز امیدواری کرد دولتش به مسائل مردم رسیدگی کند.

اعتراضات سراسری در ایران تاکنون در دورود لرستان دست‌کم دو کشته برجا گذاشته است. فرمانداری تهران از دستگیری حدود ۲۰۰ تن در اعتراض‌های شنبه، نهم دی‌ماه در پایتخت خبر داده. در اراک هم تا کنون ۱۰۰ نفر دستگیر شده‌اند. در بقیه شهرها دستگیری‌ها در هر شهر بین ۲۰ تا ۵۰ نفر گزارش شده است.

اعتراض در این شهرها تا شب دوشنبه ۱۱ دی ادامه داشته است: تهران، سنندج، بانه، شیراز، درود، زنجان، اردبیل، مشهد، خرم‌آباد، اصفهان، تاکستان، کرمانشاه، رشت، تویسرکان، نهاوند، شهر قدس، ارومیه، ایلام، چابهار، قشم، الیگودرز، سمنان، بهشهر، خوی، شاهین شهر، شهرضا، قزوین، اراک، تاکستان، گناوه، خرمدره و مراغه.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    لطفا آقای روحانی بفرمایند راهکار "قانونی" تغیر کل این رژیم بدون. خونریزی چیه؟ مگر خود خمینی راجب رژیم گذشته گفت اصلا پدران ما به شما رای دادن حالا ما شما رو نمیخواهیم. حالا ما هم همین رو به شما میگویم. پدران ما. آگاهانه یا ناآگاهانه به رژیم شما رای دادادن حالا چندین نسل جدید اومده و شما هم جمهوری اسلامی را به ما نشان دادید. ما هم شما رو نمیخواهیم. چه جوری میشه قانونی از دست شما خلاص شد؟

  • mansour pirykhanghah

    حد اقل خواسته معترضین در این شرایط باید چنین باشد: سرنگونی دولت کنونی و برچیدن باند مافیای شورای نگهبان و انجام انتخابات آزاد برای هر کاندیدایی که خود را واجد شرایط بداند(مذهبی و یا بی دین! مشروط بر اینکه سرش با اجنبی در یک آخور نبوده و نباشد! دوم، آزادی اجتماعات و فعالیت کلیه احزاب دمکراسی خواه!

  • بابکان

    بله، رفتار و انتقاد و اعتراض باید یک جوری باشد که به پر عبای ما برنخورد ! اوجب واجبات حفظ حکومت است ! مردم هم برای تظاهرات حکومتی و رای دادن برای تقویت نظام مقدس و کشته شدن برای حفظ نظام مقدس هستند! ثروت و دارایی های مردم برای برنامه هسته ای و دفاع از حرم بشار اسد و امتیاز داده به رژیم جنایتکار روسه و چین برای پاسداری از نظام مقدس و برای حفظ حزب اله لبنان و غزه و ..... !