ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۰ نفر در اعتراضات روز یکشنبه ایران کشته شدند

نماینده ایذه در مجلس اعلام کرد دو نفر در جریان اعتراض‌های این شهر کشته شده‌اند فرماندار دورود نیز از کشته شدن ۴ نفر در این شهر و خبرگزاری فارس نیز از کشته شدن سه نفر در شاهین‌شهر خبر داد.

شبکه خبر صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۱۱ دی گزارش کرد که در جریان اعتراض‌های یکشنبه ۱۰ دی ۱۰ نفر در شهرهای مختلف ایران کشته شدند.

کشته شدن دو نفر در جریان اعتراض مردم در ایذه تائید شد.

تا به حال جزئیاتی در باره هویت کشته شدگان منتشر نشده است. پیش از این فرماندار دورود کشته شدن چهار نفر در این شهر را تائید کرده بود.

همچنین هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه در مجلس هم به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته بود که ۲ نفر در ایذه کشته شدند.

خبرگزاری فارس نیز از کشته شدن سه نفر در شاهین‌شهر اصفهان خبر داده است. این رسانه نزدیک به سپاه پاسداران گزارش کرد که این سه تن توسط «افراد ناشناس» کشته شدند. هویت کشته شدگان شاهین شهر تا به حال منتشر نشده است.

شبکه خبر ایران معترضان را «آشوبگرانی که بعضی از آنان مسلح بودند»، نامید که در یکی از شهرها برای «تصرف یک پاسگاه پلیس با ماموران نظامی درگیر شدند».

جزئیات بیشتری در باره نام این شهر منتشر نشده است.

هدایت‌الله خادمی هم به ایلنا گفت که برخی از معترضان در شهر ایذه «مواد منفجره» به همراه داشتند.

برخی منابع خبری روز گذشته ۱۰ دی از کشته شدن هشت نفر در جریان تظاهرات مردم ایذه خبر داده بودند. مصطفی سمالی‌زاده، فرماندار ایذه اما به خبرگزاری مهر گفت که تنها دو نفر «مجروح شدند» و دولت توانسته است «اغتشاشات‌ را به خوبی مدیریت کند».

به گفته نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی، این درگیری پس از آن آغاز شد که مردم «شیشه تعدادی از بانک‌های این شهرستان را شکسته و تجمع را تا نیمه‌های شب ادامه دادند».

او گفت که هنوز اطلاعی ندارد که تیراندازی از جانب معترضان و یا نیروی انتظامی بوده است.

به گفته خادمی تعدادی از معترضان دستگیرشده‌اند و منازل آنها مورد بازرسی قرار گرفته است.

در خبر دیگری در پیوند با اعتراض‌های سراسری در ایران، ماشاءالله نعمتی فرماندار دورود آمار کشته‌شدگان در این شهر را ۴ نفر اعلام کرد. پیش از اینمنابع دولتی و خود فرماندار دورود کشته شدن دو نفر را تائید کرده بودند. به گفته نعمتی در روز اول اعتراض‌ها در دورود ۲ نفر کشته و ۶ نفر زخمی شدند. او گفت که هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان در روز دوم اعتراض‌ها ندارد.

نعمتی، قبل از این مرگ دو نفر را به معترضان نسبت داده و گفته بود: «یکی از ماشین‌های آتش‌نشانی که برای خاموش کردن حریق در بانک ملی رفته بود، زمان برگشت به آشیانه توسط اغتشاش‌گران به زور گرفته می‌شود و روی پل وحدت آن را رها می‌کنند. یک فرد میان‌سال و یک پسر ۱۲ تا ۱۵ ساله زیر این خودرو کشته می‌شوند.»

شامگاه روز گذشته، یکشنبه ۱۰ دی ماه، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران ضمن آن‌که گفته بود مردم «حق اعتراض» دارند بر این نکته تأکید کرده بود که «دولت گروهی را که بخواهند اموال عمومی را تخریب کنند یا نظم اجتماعی را به‌هم بزنند و یا در جامعه اغتشاشی ایجاد کنند، حتماً‌ تحمل نخواهد کرد.»

چند مقام‌ دولتی، از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز گفته بودند که با «توطئه‌گران» و کسانی که «ثبات جامعه» را به‌هم می‌زنند برخورد خواهد شد.

اعتراض‌های اخیر در ایران روز جمعه ۸ دی آغاز شد و تا یکشنبه شب ۱۰ دی در تهران، سنندج، بانه، شیراز، درود، زنجان، اردبیل، مشهد، خرم‌آباد، اصفهان، تاکستان، کرمانشاه، رشت، تویسرکان، نهاوند، شهر قدس، ارومیه، ایلام، چابهار، قشم، الیگودرز، سمنان، بهشهر، خوی، شاهین شهر، شهرضا، قزوین، اراک، تاکستان، گناوه، خرمدره و مراغه ادامه داشته است. این اعتراض‌ها حتی پس از سخنان شب گذشته حسن روحانی نیز در تهران و چند شهر دیگر تا پاسی از شب ادامه داشت.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    شعارهای مردم شب گذشته: «آزادی، استقلال-حکومت سکولار» «سیدعلی بدونه-به زودی سرنگونه» «آزادی، برابری-حکومت کارگری» «مرگ بر جمهوری اسلامی» «کرد و فارس، ترک و لر-مرگ بر این دیکتاتور»

  • م.نظامی

    "دموکراسی و جمهوری برای ایران" می بایست شعار معترضان باشد به جای مرگ بر این و آن. شعارها و مطالبات ملت باید بدون ابهام باشد

  • روزبه

    حرف و نیگاه کن معلوم نیست معترضان چگونه کشته شدن. !!! حتما خودشون به خودشون تیراندازی کردن خودشونو کشتن آخه مرتیکه اگر اینا مسلح میبودن چرا خودشون خودشونو بکشن به نیروهای سرکوبگر شلیک میکردن. میزنن مردم بی دفاع رو میکشن شهامت قبولشو هم ندارن بزدلی و پستی تا اینقدر. شما اگر قصد کشتن مردم رو ندارید بگید فردا همه کسانیکه میخوان مسالمت آمیز بر ضد رژیم تظاهرات کنن آزازند بیان تظاهرات کنن و هر شعاری بدن ببین یکنفر دماغش خون میاد. بعد شما آیا حاضرید به خواسته های مردم هم عمل کنید؟ و از خدمتگذاری به مردم دست بردارید.

  • کارمند باز نشانده سپاه پاسداران تهران

    ای مردم بپا خیزیم. سراسر ایران را تصرف کنیم. ایم حکومت سرانجام این ایران عزیز را نابود خواهد کرد. بپاخیزیم و ایرذان را از اشغاگران شیعه گستر پس بگیریم. هزینه این باز پس گیری خر چه باشد یک ملیونیوم هزینه است که در انتظار ماست. اگر چه این به میدان آمدن بسیار دیر شده اما این حضور را غنیمت بدانیم و یکپارچه به میدان بیاییم. روحانیون و عماتمه به سران آخوند و مداح و پاسداران و بسیجیانی که بازوی سرکوب آنانند را از اریکه قدرت بخ زیر بکشیم. اینرا بدذانید که هر مداح و هر روضه خوان و هر عمامه به سری نمی تواند در ضمیرش ایرانی و دوستدار ایران باشد. آنها وطنشان اسلامشان. از خانه ها بیرون آیید. فردا بسیار دیر است. من سالها در سپاه کار کرد ه ام در بخش اداری آن بوده ام شما بدانید که پاسداران و بسیجیان فقط در خدمت اسلالم و روحانیون هستند و باتوم سرکوب آنها. به تنها چیزی که فکر نمی کنند ایران است. به تنها چیزی که فکر می کنند اسلام است و اینکه از این راه نواله ای گیرشان آید. عباس عبدی مذورانه در ریک مقاله خواستار برخورد شدید شده و گفته که بر ای دفاع از تنمدن ایرانی باید اینکار را کرد! عجبا! خامنه ای و آخوندان تمدن ایرانیند و تمدن ساز ایران؟؟؟ این آقای عباس عبدی که از بازجوهای زندان اوین و خصوصا بازجوی عباس امیر انتظام بوده می ترسد که ورق برگرذدد و در برابر دادگاه قرار گیرد. برای همین خواهان برخورد شدید شدهو آقای عباس عبدی و بسیاری دیگر از تایید کنندگان و حتا از بهره مندان ازاله بکارتهای حکومت اسلامی و توجیه کنندگان قتل عامها و غارتها و سر به نیست کردنها و هم از مجیز گویان ولایت و بوده اند. بنده ایشان را به خوبی میشناسم. خوب است با یک انتقاد از خود به مردم بپیوندند.

  • mansour pirykhanghah

    حد اقل خواسته معترضین در این شرایط باید چنین باشد: سرنگونی دولت کنونی و برچیدن باند مافیای شورای نگهبان و انجام انتخابات آزاد برای هر کاندیدایی که خود را واجد شرایط بداند(مذهبی و یا بی دین! مشروط بر اینکه سرش با اجنبی در یک آخور نبوده و نباشد! دوم، آزادی اجتماعات و فعالیت کلیه احزاب دمکراسی خواه!