ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده مجلس: دولت در احیای دریاچه ارومیه شکست خورده است

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس می‌گوید وضعیت دریاچه ارومیه نامطلوب است و دولت در برنامه پنج ساله احیای این دریاچه شکست خورده است.

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس می‌گوید وضعیت دریاچه ارومیه نامطلوب است و دولت در برنامه پنج ساله احیای این دریاچه شکست خورده است.

بیش از ۸۰ درصد از مساحت کل دریاچه ارومیه طی دو دهه گذشته کاهش یافته است

احمد علیرضابیگی دوشنبه ۱۱ دی به خبرگزاری فارس گفته است «فقدان برنامه برای نجات این دریاچه باعث وضعیت نامطلوب آن شده است.»

قرار بود که با انتقال آب و تغییر نوع کشت زمین‌های کشاورزی، وضعیت دریاچه ارومیه بهبود یابد اما به‌گفته این نماینده مجلس دولت یارانه تغییر نوع کشت زمین‌های کشاورزی را به جای کشاورزان به شرکت‌ها داده و مردم باید برای تغییر کشت زمین‌های خود مبلغی را هم پرداخت کنند؛ در نتیجه از این طرح استقبال نشده است.

علیرضابیگی گفت: «برای انجام این موارد دولت باید برنامه‌ای جایگزین برای فعالیت دامداری و کشاورزی مردم در نظر می‌گرفت که به دلیل وجود عدم برنامه در این زمینه تمامی اقدامات دولت شکست خورده است.»

در ایران بین ۹۰ تا ۹۲  درصد از آبی که مصرف می‌شود در زمین‌های کشاورزی است. این درحالی است که متوسط مصرف جهانی آب در بخش کشاورزی در جهان حدود ۷۰ درصد است. همزمان بهره‌‌وری آب در ایران، به‌ویژه در بخش کشاورزی بسیاری پایین و تنها در حد ۳۶ درصد است.

نماینده تبریز در مجلس معتقد است که بستن چاه‌ها نیز کمکی به بهبود دریاچه ارومیه نکرده چون چاه‌ با معیشت مردم در ارتباط است و برنامه مناسبی برای معیشت مردم ارائه نشده است در نتیجه کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

به‌گفته او در سال گذشته دریاچه ارومیه شاهد بارندگی زیادی بوده اما به دلیل عدم پاک‌سازی بستر آبراه‌ها و دریاچه‌ها، آب باران به دریاچه ارومیه نرسید و خانه‌ها را ویران کرد.

بیش از ۸۰ درصد از مساحت کل دریاچه ارومیه طی دو دهه گذشته کاهش یافته و به کم‌ترین میزان سطح وسعت خود رسیده است. بنابر طرح دولت ایران قرار بود دریاچه ارومیه در سال ۱۳۰۲ احیا شود اما بنابر آخرین گزارش‌ها زمان احیای کامل این دریاچه سال ۱۴۰۳، یعنی یک سال دیرتر از برنامه پیش‌بینی شده اعلام شد.

مقامات ایران تأیید کرده‌اند که وضعیت دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۶ مناسب نبوده است. این درحالی است که مقامات دولت یازدهم اعلام کرده بود که روند خشکی دریاچه ارومیه متوقف شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.