ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خط و نشان کشیدن فرماندهان نظامی ایران علیه معترضان

سخنگوی سپاه می‌گوید اعتراضات در حدی نبود که نیاز به گسترش حضور میدانی نیروهای سپاه باشد. او و سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح اعتراضات را توطئه آمریکا و رسانه‌های دشمن خوانده‌اند.

مسئولان حکومتی ایران پس از گذشت چهار روز از اعتراضات سراسری، این رویدادها را همچون موارد پیش از آن به نیروهای خارجی نسبت می‌دهند. سخنگویان سپاه پاسداران و نیرو‌های مسلح اعتراضات اخیر را برنامه‌ریزی آمریکا و «رسانه‌های استکباری» خواندند.

مسعود جزایری (راست)، سخنگوی نیروهای مسلح ایران و رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه دوشنبه ۱۱ دی درباره اعتراضات اخیر در شهرهای ایران ضمن بیان این‌که «اوضاع تحت کنترل است» گفت: «مقامات آمریکایی و همنوایان کاخ سفید و رسانه‌های وابسته به امپریالیسم رسانه‌ای غرب» کاری نمی‌توانند بکنند و «با برچیده شدن بساط فتنه‌گران و اغتشاشگران جبهه شکست‌خوردگان از ایران رسوا خواهند شد و مسئولان محترم در کمال امنیت و آرامش برنامه‌های خود را برای رفع مشکلات و پاسخ به نیازهای به‌حق معترضان دنبال خواهند کرد.»

در جریان اعتراضات اخیر، مقامات حکومتی ایران از هر جناحی از «خواسته‌های به‌حق» و «حق اعتراض مردم» سخن گفته‌ و سعی کرده‌‌اند که خود را مدافع رفع این نیازها معرفی کنند و همزمان بر مقابله با «اغتشاشگران» تأکید کرده‌اند.

شب گذشته (یکشنبه) حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز همین موضع را گرفت.

رمضان شریف درباره حمایت‌های پوششی نیروهای امنیتی ایران در جریان اعتراضات گفت در برخی از شهرستان‌ها درخواست‌هایی از بخش‌هایی از بسیج برای کمک به نیروی انتظامی صورت گرفته است که با بسیج هماهنگی‌های لازم انجام و کمک شده است «اما تا این لحظه شرایط و درخواستی که نیازمند به ورود سپاه باشد، گزارش نشده است.»

او افزود: «تاکنون اعلام نیاز خاصی از جانب نیروی انتظامی برای ورود سپاه نبوده و موارد بسیار کوچک‌تر از آن بوده است که نیاز به ورود سپاه باشد.»

سخنگوی سپاه از «هماهنگی‌های خوب» قرارگاه ثارالله تهران با مجموعه دستگاه‌های امنیتی خبر داد و گفت با این هماهنگی‌ها «جریانی که در پی ایجاد اغتشاش و ناامنی روانی در جامعه بود» ناکام مانده است. قرارگاه ثارالله تهران سپاه پاسداران مسئولیت امنیت پایتخت را برعهده دارد.

سردار شریف همچنین از تفکیک «جریانی که دنبال ایجاد ناآرامی و اغتشاش بودند و آن‌هایی که با اعتراض به دنبال دریافت مطالبات اقتصادی و معیشتی بودند» سخن گفت و آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی را به‌دلیل اعلام حمایت از این اعتراضات پشتیبان «فتنه‌گران و آشوبگران» خواند.

روز شنبه ۹ دی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرد و گفت: «حکومت ایران باید به حقوق مردم از جمله حق آزادی بیان و ابراز عقایدشان احترام بگذارد. جهان نظاره‌گر است.»

برخی از مقام‌های آمریکایی همچون رکس تیلرسون و هیلاری کلینتون، وزرای امور خارجه پیشین و کنونی آمریکا و برنی سندرز، یکی از کاندیداهای حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری نیز از این اعتراضات پشتیبانی کرده‌اند.

سردار مسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح نیز همچون سخنگوی سپاه اعتراضات اخیر را برنامه‌ریزی آمریکا و «رسانه‌های استکبار» خواند و گفت: «ورود عالی‌ترین مقام رژیم آمریکا در حمایت از اغتشاشگران همراه با تعدادی دولت‌ها و رسانه‌های استکباری از جمله بی‌بی‌سی، حاکی از برنامه‌ریزی آمریکا برای راه انداختن فتنه جدید در ایران بود.»

جزایری از «حضور طیف‌های مختلف ضدانقلاب» و «جنایتکاران داعش» در این به‌گفته او «فتنه» نیز سخن گفت.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان چاپ تهران و از افراد نزدیک به نیروهای امنیتی نیز در مقاله‌ای در شماره دوشنبه این روزنامه معترضان را «تفاله‌های داعش» خوانده بود.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    «ارتش تو یار ما باش» «برادر ارتشی-چرا ساکت نشستی؟» «ارتشی ارتشی-حمایت حمایت» «بسیجی واقعی-همت بود و باکری» «سپاهی دزد نفته-قاتل شصت و هفته»