ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت هنرمندان داخل و خارج از کشور از اعتراضات سراسری در ایران

ترانه علیدوستی، مهناز افشار، تهمینه میلانی، شیرین نشاط، رضا دقتی، گوگوش، هاتف و منصور خواهان توقف خشونت‌ها علیه معترضان شده‌اند.

نویسندگان ایرانی سکوت پیشه کرده‌اند، اما گروهی از هنرمندان مقیم ایران و خارج از کشور در شبکه‌های اجتماعی از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند به خواسته‌های معترضان احترام بگذارند و از برخوردهای خشونت‌آمیز با مردم پرهیز کنند. ترانه علیدوستی، مهناز افشار، تهمینه میلانی، علیرضا عصار و همچنین ابی، گوگوش، هاتف، منصور، رضا دقتی از معترضان حمایت کرده‌اند.

شیرین نشاط، یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان ایرانی در جهان: امیدوار هستم به صلح، به عدالت، و پرهیز از خون‌ریزی مردم ایران

از پنجشنبه ۷ دی در پی انتشار فراخوان تجمع «نه به گرانی»، صدها نفر از معترضان به گرانی، ابتدا در شهرهای مشهد، نیشابور، کاشمر و یزد دست به تجمع زدند و سپس این تجمعات به دیگر شهرهای ایران سرایت کرد و دامنه اعتراضات گسترده‌تر شد. اگر در ابتدا شعارها اقتصادی بود، به تدریج خواسته‌های اجتماعی و سیاسی نیز مطرح شد و رهبری جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای را نشانه رفت. شامگاه گذشته در قهدریجان و کرمانشاه برای نخستین بار معترضان به پاسگاه‌های پلیس نیز حمله کردند. یک پاسدار هم در نجف‌آباد کشته شد. نویسندگان ایرانی سکوت کرده‌اند، اما برخی هنرمندان نام‌آور با حمایت از معترضان خواهان پایان دادن به خشونت‌ها شده‌اند.

ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس ایرانی به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه کرده که از برخوردهای خشونت‌آمیز با معترضان و بازداشت‌شدگان بپرهیزند:

«خواهش می‌کنم این رویه را همین‌جا متوقف کنید با مردم معترض برخورد فیزیکی نکنید. خشم آن‌ها را درک کرده و آرامشان کنید. با هر نگرشی امانت‌دار جان و سلامتی‌شان باشید؛ چه معترضین، چه بازداشت‌شدگان. انتظار داریم در امنیت باشند و در پناه قانون.»

مهناز افشار، بازیگر سرشناس ایرانی نیز نوتشه است:

«این صدای مردم معترض است و جواب صدای اعتراضشان باتوم و گاز اشک‌آور نیست.»

تهمینه میلانی، سینماگر نام‌آشنای سینمای اجتماعی ایران اعلام کرده که با تخریب و خشونت مخالف است اما در همان حال بر ضرورت صیانت از حقوق شهروندی معترضان تأکید کرده است:

 «باور دارم بی‌شک این صحنه حاصل دخالت و نقشه دشمن نیست. این صحنه یعنی مردم از هر گروه سنی و طبقاتی خشمگین هستند.یعنی خواهان احترام به حقوق شهروندی و حقوق فردی خود هستند.»

علیرضا عصار در کنسرتی که ۱۱ دی در تهران برگزار کرد مانند تهمینه میلانی با اعلام مخالفتش با تخریب‌ها، از مسئولان جمهوری اسلامی خواست حق زندگی بهتر برای مردم را فراموش نکنند:

 «خیلی از ما موافق برخی اتفاقات نیستیم؛ مانند شیشه شکستن. اما حق با مردم است. مسئولان در هر سمتی هستند دقت کنند که این مردم حقیقتا شایستگی‌شان بیشتر از این حرف‌هاست که در کشوری با این همه ثروت، این‌قدر سخت زندگی کنند.»

مهدی کرم‌پور، فیلمنامه‌نویس و کارگردان نیز از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته است «صدای مردم » را بشنوند:

«همه باید صدای مردم را بشنوند. با مردم صادق باشید. خسته‌اند و روش نمی‌دانند، اما حق‌شان را می‌خواهند. تدبیر کنید.»

شیرین نشاط، رضا دقتی، هاتف و منصور و گوگوش نیز از معترضان حمایت کرده‌اند. شیرین نشاط، یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان ایرانی در جهان که در اعتراضات سال ۸۸ نیز با مردم همراه بود نوشته است:

«بار دیگر ایران و این لحظات دلهره‌آور. امیدوار هستم؛ امیدوار به صلح، به عدالت، و پرهیز از خون‌ریزی مردم ایران.»

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Solh

    هنر بندان ایران عمری بر سر سفره رژیم نشستند حال می خواهند از این نمد کلاهی برای خود ببافند،وقتی میتوانند بامردم باشند که شانه به شانه با مردم در تظاهرات شرکت کنند نه شعار تو خالی سر دهند.