ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال وضع تحریم‌های حقوق بشری آمریکا علیه افراد و نهادهای درگیر سرکوب معترضان

به دنبال اعتراضات سراسری در ایران و شدت یافتن سرکوب این اعتراض‌ها، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا از احتمال اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه افراد و نهادهای درگیر سرکوب خبر داد.

پس از گذشت پنج روز از تظاهرات و اعتراضات سراسری در ایران و شدت یافتن سرکوب این اعتراض‌ها، در کنار واکنش‌های مقامات دیگر کشورها و سازمان‌های بین المللی، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا از احتمال اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه افراد و نهادهای درگیر در سرکوب معترضان خبر داده است.

تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران، ۹ دی
تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران، ۹ دی

تا به حال بیش از ۲۰ نفر در نقاط مختلف ایران کشته و صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند.

معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق در واکنش به کشتار و سرکوب معترضان در ایران گفته است واشنگتن به دنبال ایجاد ائتلافی بین‌المللی برای حمایت از مردم ایران است و این امکان وجود دارد که تحریم‌هایی حقوق بشری علیه مقام‌ها و نهادهای دخیل در سرکوب معترضان وضع شود.

اندرو پیک در گفت‌و‌گویی با بخش انگلیسی‌ زبان صدای آمریکا گفته است که اعتراضات ایران بیانگر همان ‌چیزی‌ است که دولت آمریکا مدت‌هاست مطرح می‌کند.

به گفته او، مهم‌ترین قربانی دولت ایران مردم این کشور هستند: «ما از دولت ایران می‌خواهیم به حق مردم برای انجام اعتراضات مسالمت‌آمیز و به گردش آزاد اطلاعات احترام بگذارد و از اعمال خشونت علیه معترضان پرهیز کند.»

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است واشنگتن وقایع داخل ایران را از نزدیک دنبال می‌کند.

به گفته اندرو پیک، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده و وزارتخانه زیر نظرش، با نزدیکان بین‌المللی واشینگتن و به‌ طور مشخص با اتحادیه اروپا در تماس هستند تا ائتلافی بین‌المللی را برای حمایت از مردم ایران شکل دهند.

مشاور امور ایران و عراق در وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است دولت ایالات متحده خواستار تغییر رفتار جمهوری اسلامی در زمینه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه، حمایت از تروریسم و رویارویی با مردم ایران» است: «ما همیشه آشکارا از تمایل خود به حمایت از چنین تغییراتی سخن گفته‌ایم و همچنان نیز به این کار ادامه خواهیم داد.»

به گفته این مقام دولتی آمریکا، واشنگتن همه افراد و نهادهایی را که دست به خشونت علیه معترضان بزنند، پاسخگو خواهد کرد: «ما در حال نظارت بر رخدادها هستیم تا در مورد واکنش احتمالی از جمله تحریم یا استفاده از ابزارهای دیگر تصمیم‌گیری کنیم.»

اندرو پیک اما جزییات بیشتری درباره نحوه برخورد احتمالی با سرکوب کنندگان اعتراض‌ها در ایران ارائه نکرده و تنها گفته است این واکنش‌ها می‌تواند طیفی از اقدامات را در بر گیرد.

در همین زمینه اما دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده با حمایت از اعتراضات سراسری در ایران گفته است سیاست‌های ایران در همه سطوح شکست خورده است: «اکنون زمان تغییر در ایران فرا رسیده است.»

به گفته ترامپ، علاوه بر حقوق بشر ایرانیان، ثروت آنها نیز از دست رفته اما اکنون زمان تغییر آن فرا رسیده است.

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ نیز با اشاره به سیاست‌های دولت باراک اوباما و موضع او در قبال ایران، گفته است کشورش دوباره «اشتباه شرم آور» گذشته را در قبال معترضان ایرانی تکرار نخواهد کرد.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز با ابراز تاسف از کشته شدن شماری از معترضان در اعتراضات اخیر ایران، از همه افراد مسئول خواسته است از بروز خشونت جلوگیری کنند.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفته است: «از حکومت ایران می‌خواهیم به حقوق تظاهر کنندگان برای تجمع و رساندن صدای خود به صورت مسالمت آمیز احترام بگذارد.»

در مقابل این اظهار نظرها اما وزارت امور خارجه روسیه با غیرقابل قبول خواندن دخالت خارجی در ایران، از معترضان خواسته است از دست زدن به اقدامات خشونت‌آمیز جلوگیری کنند.

سوریه و رژیم بشار اسد نیز مواضع آمریکا و اسرائیل در قبال اعتراضات اخیر در ایران را محکوم کرده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.