ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جعفر پناهی خواهان برگزاری رفراندوم یا تظاهرات آزاد شد

فیلمساز سرشناس ایرانی تصویری از فضای امنیتی تهران در پنجمین روز اعتراضات سراسری در ایران به دست می‌دهد و می‌پرسد این همه ترس از تظاهرات برای چیست؟

جعفر پناهی از دریچه چشم یک فیلمساز تصویری از فضای امنیتی تهران در پنجمین روز اعتراضات سراسری در ایران به دست می‌دهد و پیشنهادی را مطرح می‌کند: برگزاری رفراندوم یا تظاهرات آزاد.

جعفر پناهی: این همه ترس از تظاهرات برای چیست؟

نویسندگان ایرانی سکوت پیشه کرده‌اند، اما گروهی از هنرمندان مقیم ایران و خارج از کشور در شبکه‌های اجتماعی از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند به خواسته‌های معترضان احترام بگذارند و از برخوردهای خشونت‌آمیز با مردم پرهیز کنند. ترانه علیدوستی، مهناز افشار، تهمینه میلانی، علیرضا عصار و همچنین ابی، گوگوش، هاتف، منصور، رضا دقتی از معترضان حمایت کرده‌اند.  اکنون جعفر پناهی هم به جمع هنرمندان سرشناسی که از تظاهرات سراسری در ایران و خواسته‌های مردم حماسیت کرده‌اند پیوسته است. پناهی در نوشته‌ای که در اینستاگرام منتشر کرده، تصویری از جو امنیتی در تهران به دست می‌دهد:

«از ميدان انقلاب به طرف ميدان فردوسى مى‌رفتم. هزاران بسيجى موتورسوار، نيروى انتظامى، نيروهاى ضد شورش، با تجهيزات كامل بين ميدان تا چهار راه وليعصر ديده مى‌شدند . اين لشگركشى براى چيست؟ آيا براى امنيت است؟ بيشتر حس اشغال به دست نيروهاى بيگانه مي‌كردم تا امنيت. اين همه ترس از تظاهرات براى چيست؟ اگر يك نظام سياسى پايگاه مردمى داشته باشد لشکركشى و كشتار نمى‌كند. ترس با لشكر كشى آشكار مى‌شود كه خود به خود معنى آن فاقد پايگاه مردمى است.»

جعفر پناهی سپس با استناد به سخنان آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در بدو انقلاب در بهشت زهرا، بعد از بازگشتش از پاریس، از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد که یا به یک رفراندوم تن بدهند و با اجازه دهند که مردم آزادانه خواسته‌هایشان را در تظاهرات اعتراضی بیان کنند:

 «اگر معتقد به پايگاه مردمى هستيد اجازه رفراندم بدهيد. مسالمت‌آميز‌ترين راه، رفراندم است. اگر رفراندم خرج دارد و بودجه‌اش را نداريد بدون آنكه لشکركشى كنيد اجازه دهيد فقط يك روز طرفداران حكومت و يك روز ديگر هم بقيه آزادانه و بدون بگير و ببند تظاهرات كنند، خواهيد ديد حتى خون از دماغ كسى نخواهد آمد. آن‌وقت قضاوت كنيد ، اطمينان داشته باشيد كه ملت به نتيجه احترام خواهند گذاشت. شما چطور؟»

جعفر پناهی در جریان رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ دو بار دستگیر و سپس به شش سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی و سفر به خارج از ایران محکوم شد. دو سال پیش فیلم «تاکسی» او که با بودجه ناچیزی ساخته شده، خرس طلای جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد.

حنا سعیدی، خواهرزاده جعفر پناهی که در این فیلم بازی می‌کند در حالی ‌که اشک می‌ریخت، خرس طلایی را به نمایندگی از پناهی که در ایران به سر می‌برد و ممنوع‌الخروج است، دریافت کرد.

پیش از این جعفر پناهی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از اهدای جایزه به فیلم امنیتی «ماجرای نیمروز» درباره درگیری مقامات امنیتی با موسی خیابانی خودداری کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اخر این شو و مانور خیابانی رژیم باید برعلیه سرنگونیش ختم شود

    جعفر پناهی غلط کرد که درخاست رفراندوم کرد هر وقت سازمان تروریستی جمهوری اسلامی به طور امل سرنگون شد ان وقت میتوان نشست و نظر داد نه این که یک قدرت در دست سپاه و حکومت باشه همچین حرفی زد تا کشور پاکسازی و ازاد نشه از دست این تروریستا ی تا خر خره مسلح همچین حرفهای مفتی ممنوع است شما ها زمان شاه تمام وطن پرستها را به قتل رساندید حالا هم همان گونه که کشور را اشغال کردید همان گونه و با همن روش کشور را پس میگیریم و پس گرفته میشود چهل برابرهمان شدتی که چهل سال پیش تروریستها اقدام و شروع کردند فقط قیام مسلحانه و مسلح کردم مردم پیر و جوان چون یک دونه از تختم و تلکه های اینها هم نباید در داخل و خارج باقی بمانند.این اخرین گزینه هستش در ظمن حکومت با این شو و مانور خیابانی در شهرها از پیش برنامه ریزی شده نخ.اهد توانست به هدفش برسد این کلکا قدیمی شده فاتحه رژیم خیلی وقته خوانده شده در ظمن پیام من به شرق و غرب سعی نکنید با زد و بند با رژیم در سطح مللی باز دوباره جامعه جهانی را برای حفظ منافع خود در برخی از کشورها گول بزنید .شما اگر راست میگوئید قدرت ان را دارید که در عرض چند ساعت رژیم را متلاشی و سرنگون کنید .ولی فقط دارید بازی میکنید و همه را سر کار میگزارید و افکار فریبی میکنید. چرا سفیران خود را از تهران فرا نمیخوانید و سفارت رژم در کشورتان را تعطیل نمیکنید و بجای تحریم مردم اقتصادی تحریم دیپلاتیک نمیکنید.غرب و شرق فقط وظیفه داشت که با تحریم اقتصادی مردم را ضعیف و حکومت را قوی کند هیچ اطمینانی به عمل کرد شرق و غرب نیست و قابل اعتماد نیستند چون هنوز دیده نشده که بخواهند جدی و بدون دوز و کلک حرف بزنند و عمل کنند طرف حساب ما چاهارتا اخوند دو زاری نیست این شرق و غربه که داره مردم ایران را هماهنگ با رژیم بازی میده در هر حال امیدوارم که همه کشورها به اتفاق یک تصمیم جدی برای صلح و ارامش مردم و کشور خود در مقابل این رژیم تروریستی بگیرند و پس از سرنگونی رژیم هیچ کشوری این تروریستها را راه نده و فرش قرمز جلوشون نندازه.باید دید که غرب و شرق حفظ منافع خود را چگونه حساب کتاب و ارزیابی کرده اند که حق و حقوق مردم و کشور اشغال شده ایران در ان مد نظر گرفته شده یا نه امیدوارم اتاق فکر جهانی سیاست خوبی را برنامه ریزی کرده باشد از این به بعد.

  • Johnny W

    فقط همین شرف داره. بقیه به اصطلاح هنرمندا، همگی از دم بی شرف و دو رو هستن. نمیبینید که چطور ساکتند؟؟ منتظرند ببینند باد بالاخره به کدوم سمت بیشتر میوزه!