ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چه نمی خواهیم ، و چه می خواهیم

کاظم علمداری − کافی نیست آنچه نمی خواهیم فریاد بکشیم، باید آنچه می خواهیم را هم در اجتماعات خود بازتاب بدهیم.

از کاربُرد خشونت دوری باید کرد!

۱. کافی نیست آنچه نمی خواهیم فریاد بکشیم، باید آنچه می خواهیم را هم در اجتماعات خود بازتاب بدهیم.

۲. مردم از حکومت زور و جور اسلامی به ستوه آمده اند.

۳. نزدیک به چهل سال تجربه برای شناخت جمهوری اسلامی کافی است.

۴. باید به مردم اجازه داد که سرنوشت خود را خود تعیین کنند، نه فقها.

۵. باید به کشور داری مبنی بر سلطه نظامی وامنیتی خاتمه داده شود، و اساس بر حاکمیت انتخاباتی و آزادانه مردم قرار بگیرد. تا زمانی که دو نهاد نظامی و دینی براقتصاد، سیاست، و دستگاه قضایی حاکم اند و سیاست آمریکا ستیزی ادامه داشته باشد، اقتصاد ایران سرو سامان نخواهد یافت.

۶. سیاست باید به سیاستمداران، اقتصاد به اقتصاد دانان، قضاوت به حقوق دان ها، دانشگاه به علما،... اختصاص یابد، و نظامیان حافظ مرزهای ایران باشند و درامور سیاسی مملکت دخالت نکنند.

۷. باید پدیده "لباس شخصی ها"، "بسیج"، "امربه معروف و نهی از منکر"، "حراست"، "گشت ارشاد" و غیره که عامل اذیب و آزار مردم شده اند پایان یابد. مأموران انتظامی باید درلباس ویژه خود ظاهرشوند و مطابق قانون عمل کنند. رفتاربا مردم، از جمله متخلفان باید مدنی و خالی از خشونت باشد.

خواست های واقع بینانه که می تواند در شعارهای تظاهرات بازتاب یابند عبارتند از:

۸. روش های مدنی و خالی از خشونت حقانیت اعتراضات مردم را ثابت و بهانه سرکوب را کم می کند. اینگونه به سمت رواداری و دموکراسی خواهیم رفت.

۹. مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی، و وعده امروز حسن روحانی، رئیس جمهور، و تظاهرات و اعتراضات آرام و غیر مسلحانه  باید آزاد باشد و نیروی انتظامی موظف است ازاجتماعات مردم در برابر هر نوع مداخله محافظت کند.

۱۰. تمام دستگیرشدگان اعتراضات اخیر و زندانیان سیاسی آزاد باید گردند.

خواست های اقتصادی و رفع فساد

۱۱. قطع بودجه نهاد های مذهبی و صرف آن برای حفظ محیط زیست، کارآفرینی و آموزش حرفه ای جوانان.

۱۲. علاقمندان به هرمذهبی خود باید هزینه آنرا تأمین کنند. کما اینکه درطول تاریخ چنین کرده اند. درآمد ملی متعلق به همه شهروندان از مذهبی و غیر مذهبی است. شخصی دوست دارد درآمد شخصی خودش را صرف ساخت مسجد کند و دیگری صرف تحصیلات دانشگاهی فرزندانش. هردو باید آزاد باشند.

۱۳. تمام حقوق معوقه کارگران و کارمندان باید پرداخت شود.

۱۴. حقوق بازنشستگان و معلمان باید به میزان تورم افزایش یابد.

۱۵. تمام سپرده های مردم در بانک ها باید پس داده شود.

خواست های سیاسی

۱۶. در اولین گام، شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری باید منحل شوند.

۱۷. انتخابات مجلس شورای اسلامی با تغییر نام به مجلس شورای ملی باید دو باره برگزار شود و تمام شهروندان بدون قید و شرط باید از آزادی برای نامزد شدن و داشتن فرصت کارزار انتخاباتی برابر برخوردار باشند.

۱۸. برای تعیین نظام سیاسی کشور باید ظرف یکسال آینده یک همه پرسی انجام بگیرد، قانون اساسی باز نگری و اصلاح شود.

۱۹. آزادی احزاب، نهادهای مدنی و اتحادیه های صنفی باید تضمین شود.

۲۰. رفع تبعیضات جنسی و جنسیتی، ازجمله رفع حجاب اجباری.

۲۱. رفع تبعیضات قومی و مذهبی. آزادی رسانه ها بدون قید و شرط باید تضمین شود.

۲۲. هر گروهی که علاقمند به نشرِافکار و نظراتِ خود است خود باید هزینۀ آنرا تأمین کند. رسانه ها در دنیای آزاد یک کسب و کارند. در ایران نیز باید اینگونه باشد. رادیو و تلویزیون و هر رسانۀ ملی که دولت هزینه آنرا تأمین می کند باید زیر نظرِ مجلسِ شورای ملی اداره شود.

خواست ها باید واقع بینانه و دست یافتنی باشند. ممکن است کسانی دنبال انقلاب باشند. اما یادمان نرود آنچه در این ۳۹ سال  تجربه کرده ایم  محصول انقلاب بوده است. هیچ انقلابی به آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی نرسیده است. بعد از گذشت ۳۹ سال هنوز و همچنان حقوق مردم را به نام انقلاب نقض و مخالفان و منتقدان را به نام ضد انقلاب سرکوب می کنند. مردم باید بتوانند در آزادی همه جانبه تصمیم بگیرند، قوانین را تغییر بدهند، و نمایندگان و مسئولان کشوری را انتخاب کنند.

دهم دی ماه ۱۳۹۶

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Reza

    آنچه مردم میخواهند دموکراسی وعدالت اجتماعی ست آنچه نمیخواهند حکومت اسلامی یا استبداد مذهبی ست

  • آران

    با نظرات و پیشنهادات شما موافقم ولی به نظر شما آیا نظام جمهوری اسلامی این انعطاف را خواهد داشت که این اصلاحات را بپذیرد؟ با قبول این اصلاحات عملن تمام اصول پوسیده ای را که 38 سال است برای حفظ آن همه جور هزینه ای را به ملت تحمیل کرده باید کنار بگذارد که این امر بعید است.

  • بهنام

    هیچ رژیم دیکتاتوری به همه پرسی آزاد تن در نخواهد داد . پس مردم چگونه به این آرزوها خواهند رسید . دکتر جان راه کار های شدنی را بفرمایید که چیست ؟ بگوشم

  • bijan

    . محمد خاتمی و مجمع روحانیون مبارز وهمه اصلاح طلبان اگر راست میگویند وبه آزادی سیاسی و حق حاکمیت مردم باور دارند باید با مراجعه به آرای عمومی و رفراندم برای تعیین نوع حکومت موافق باشند . برای فراهم آوردن شرایط همه پرسی باید برای مدت چند ماه همه احزاب و گروه های سیاسی و جامعه مدنی بدون استثنا موجودیت داشته و آزادانه فعالیت کنند تا مردم با آگاهی کامل در رفراندم شرکت کنند .

  • Reza

    مردم دیگه رفراندم و همه پرسی نمیخواهند هنوزکلاه گشاد رفراندم سال ۵۷ را فراموش نکرده اند ؛ اینباربه چیزی کمتر ازسرنگونی نمی اندیشد. مردم حکومت اسلامی را نمی خواهند.