ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید بحران آب در لرستان: ۹۷ چاه آب خشک‌ شد

علیرضا کاکاوند، مدیرعامل شرکت آبفا لرستان می‌گوید تنها در سال جاری ۹۷ حلقه چاه آب شرب روستایی و ۱۵ دهنه چشمه خشک شده است.

لرستان که زمانی در دهه ۷۰ از استان‌های پر آب ایران به شمار می‌رفت، اکنون برای تأمین آب شرب روستاها و حتی مرکز استان دچار مشکل است. علیرضا کاکاوند، مدیرعامل شرکت آبفا لرستان می‌گوید تنها در سال جاری ۹۷ حلقه چاه آب شرب روستایی و ۱۵ دهنه چشمه خشک شده است.

بیش از ۴۰ روستا در حوزه مرکزی و شمال شهرستان بروجرد با مشکل کمبود آب مواجه هستند

در لرستان مجموعاً شش هزار و ۸۱۷ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و  شش هزار و ۴۴۴ رشته چشمه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آبفا لرستان آمار دقیقی از تعداد روستاهایی که با بحران آب مواجه‌اند ارائه نداد اما اعلام کرد شرایط در خرم‌آباد، مرکز استان از دیگر شهرستان‌ها حادتر است.

در سال‌های اخیر آبرسانی به شش تا هفت هزار روستای ایران با تانکرهای سیار انجام می‌شود. آب برخی روستاهای استان لرستان نیز با این روش تأمین می‌شود.

به گفته علیرضا کاکاوند «در برخی روستاها به علت وجود سدها، آب شرب دچار مشکل شده. علاوه بر این چاه‌های غیرمجاز کشاورزی نیز در نزدیکی برخی روستاها آب شرب را کاهش داده است».

در مجموع ۹۳ درصد آب تولیدی در استان لرستان در بخش کشاورزی، پنج درصد در بخش صنعت و تنها ۲ درصد در بخش آشامیدنی مصرف می شود.

دولت در همکاری با نهادهای قضایی تلاش کرده تا بر روی چاه‌های آب کشاورزی استان کنتورهای هوشمند نصب کند. بنابر این طرح، در صورتی که کشاورزان از مقدار معین شده بیشتر مصرف کنند، آب آنها قطع می‌شود.

مقامات مسئول در لرستان بارها اعلام کرده‌اند که دشت‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی این استان در شرایط بحرانی قرار دارند.  اوایل دیماه امسال نیز رضا آریایی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفته بود «با تنش آبی شدیدی در منابع آبی استان مواجه خواهیم بود».

بر اساس برآوردهای شرکت آب منطقه‌ای لرستان، هزار و ۳۳۴ حلقه چاه غیر مجاز نیمه عمیق دستی در این استان وجود دارد.

برداشت بی‌رویه و غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی یکی از عوامل بحران آب در لرستان یاد می‌شود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.