ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرافکنی فرمانده سپاه: زیاده‌خواهی مردم، دسیسه رئیس جمهور سابق و توطئه دشمنان بحران‌آفرین شد

سرلشکر محمد علی جعفری می‌گوید «هر که وسط صحنه بود اغتشاشگر و جیره‌خوار بیگانه» بود. به گفته او توقعات مردم زیاد است، وگرنه مشکلات معیشتی همواره وجود داشته.

فرمانده سپاه پاسداران جمع‌بندی از تظاهرات سراسری در شش روز گذشته را ارائه داده است: «هر که وسط صحنه بود اغتشاشگر و جیره‌خوار بیگانه بود.» به گفته فرمانده سپاه، کنترل شبکه‌های اجتماعی از دست دولت خارج شد و این موضوع دامنه تظاهرات سراسری را گسترده‌تر کرد. محمد علی جعفری، رئیس سابق جمهوری اسلامی و هواداران او را هم بی‌نصیب نگذاشته است.

سردار پاسدار محمد علی جعفری

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در تیر ۹۶ در ضیافتی که با فعالان اقتصادی در ایران ترتیب داده بود، سپاه پاسداران را با یک دولت تفنگ به دست مقایسه کرده و خواهان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری بخش‌های بالادستی اقتصاد ایران به بخش خصوصی شده بود. بانک جهانی رشد اقتصادی ایران برای سال آینده را بیش از ۴ درصد برآورده. اما این رشد مدیون آن ۳۰ درصد از اقتصاد ایران است که به صادرات نفت تکیه دارد. فرمانده سپاه پاسداران بحران کنونی جمهوری اسلامی را دستاویزی قرار داده برای سهیم کردن سپاه در باقی‌مانده اقتصاد نفتی ایران:

«سپاه آماده است به کمک دولت بشتابد و برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی نیروهای خود را متمرکز کند تا با کمک هم از این بحران عبور کنیم.»

محمد علی جعفری در سخنانی که چهارشنبه ۱۳ دی در خبرگزاری تسنیم بازتاب یافته می‌گوید مردم همواره مشکلات معیشتی داشتند، اما این‌بار به این دلیل که وضع خود را با غرب مقایسه می‌کنند زیاده‌خواه شده‌اند.

«بعضی احساس می‌‌کنند دوستی با آمریکا وضعیت اقتصادی را بهتر می‌کند اما این افراد نگاهی به کشورهایی مانند مصر بیندازند که همه چیز خود را فدای دوستی با آمریکا کردند.»

 پنجشنبه ۷ دی در پی انتشار فراخوان تجمع «نه به گرانی»، صدها نفر از معترضان به گرانی، ابتدا در شهرهای مشهد، نیشابور، کاشمر و یزد دست به تجمع زدند و سپس این تجمعات به دیگر شهرهای ایران سرایت کرد و دامنه اعتراضات گسترده‌تر شد. فرمانده سپاه پاسداران بدون آنکه از محمود احمدی‌نژاد نام ببرد، می‌گوید:

«[اعتراضات در مشهد] با فراخوان یکی از سایت‌هایی صورت گرفت که وابسته به شخصی است که این روزها زبان به مخالف‌خوانی نسبت به اصل و ارزش‌های نظام گشوده است. نیروهای امنیتی درحال بررسی این مسئله هستند و اگر به دخالت این مسئول سابق برسند قطعاً متناسب با وضعیت و درخواست ناجا با او برخورد خواهند کرد.»

صفت «مخالف‌خوان» را فرمانده سپاه از رهبر جمهوری اسلامی به وام گرفته است. ۶ دی، یک روز قبل از آغاز تظاهرات سراسری در ایران، علی خامنه‌ای در سخنانی تأویل‌پذیر بدون آنکه از احمدی‌نژاد نام ببرد، گفته بود «نمی‌شود که انسان یک دهه همه‌کاره کشور باشد، بعد در دهه بعدی تبدیل شود به مخالف‌خوان کشور.»

مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد بلافاصله این سخنان را به دولت روحانی برگردانده بود. وزارت کشور اما در جلسه با رهبران احزاب با استناد به سخنرانی ۶ دی خامنه‌ای، «جریان انحرافی» را مسئول ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به «نظام» جلوه داده بود.

سرلشکر محمد علی جعفری گفته است که سپاه فقط در استان‌های اصفهان، لرستان و همدان «به طور محدود» در سرکوب تظاهرات نقش ایفا کرده است. فرمانده سپاه ادعا کرد سلطنت‌طلبان و طرفداران سازمان مجاهدین خلق مسئولیت گسترش دامنه تظاهرات را به عهده داشته‌اند.

تاکنون در تظاهرات سراسری در ایران ۲۲ نفر کشته و بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند.

در همین زمینه: مجموعه مطالب زمانه درباره برآمد جنبش اعتراضی (از دی‌ماه ۱۳۹۶)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    در مدت ۳۷ سال گذشتہ در المان تئاتر،یا کنسرت ھای المانی نرفتہ بودم تا سال قبل بہ اسرار دخترم بہ تئاتر پلنگ صورتی رفتم در این فاصلہ در مدت یک سال چھار کنسرت و تئاتر دیگر را ھم دیدم و منتظر بعدی ھستم،ھمش فکر میکردم خوشم نمیاد نگو ھیچ اشنائی نداشتم،شاید این سردار ھم زندگی دیگری را ھم دیدہ بود الان مثل من فکر تئاتر بعدی بود ،

  • روزبه

    زیاد خواهی مردم. بخاطر مقایسه. وضع خود با کشورهای غربی. مرتیکه مردم وضع زندگی خودشون با و ضع مردم امارات و عربستان و قطر که نفت و گاز دارن مقابسه میکننز نه آلمان و فرانسه. چرا راه دور میری با ترکیه همسایه دیوار به دیوارمون والا ایرانیها آرزوشون وضعشون مثل ا ونا بود. آقا از زندگی اروپایی فقط قیمت اجناسش به مردم ایران رسیده قیمت مواد عذایی تو اروپا بعضا از ایران ارزونتر بجاش حقوقها اگرررر کاری داشته باشی یک پنجم اروپا. زیادخواهی کار برادران قاچاقچیه که تو هر پروژه دست دارن و بعد بازنشستگی تو هزار جا دست دارن و حقوقهای یا مفت میگیرن.

  • آراز اورمو

    روزی میرسد که این مزدوران پوتین در مقابل اراده بزرگ انسانهای آزاده به زانو میشوند. و شاهد اعدام جمعی این قاتل آن خواهیم بود

  • کوین

    تصحیح لازم : سطر ماقبل آخر " اتّصال " صحیح است.

  • کوین

    آنچه بسیار مایهء تاسف است اینکه در تمامی وقایع مشابه حاضرند زمین و زمان را مقصر و محکوم‌ کنند اما سرِسوزنی از قصور و تقصیر را متوجه خویش ندانند . قطعا بستر اصلی چنین پندارهایی همان تئوری "ولایت فقیه" است . بر اساس این اصل در واقع ولی فقیه چون نمایندهء خدا برروی زمین است دارای قداست ذاتی در حد امام معصوم است . بالطبع این فردِ معصوم پیشاپیش از هرگونه خطا و لغزشی مبرّاست . طبعاً منسوبین وی نیز همیشه پاک و مطهّر خواهند بود و مصون از هرگونه اتهام . الّا اینکه از انصال به سرچشمهء قداست(ولی فقیه) خارج شوند .